Annons

Äntligen Nikon D800

iSolen.se

Guest
Jag märker då inte någon skillnad, det är möjligt att det är skillnad men det går väldigt snabbt att läsa in både D800-bilden jag har eller en D700-bild.

D800-bilden jag har är 41.8MB, mina D700-bilder ligger på mellan 12 och 17MB, 42MB är ju fortfarande väldigt lite data att läsa från ett medium (numera, min första hårddisk var på 20MB). Att köra igenom 42MB i processorn bör inte heller vara någon större utmaning.

/Karl
Du sa nog att det tom skulle gå SNABBARE, något jag tyckte var tekniskt omöjligt.

Jag har hållit på med en aning med D800 bilder och det som tog 0.3s förut tar nu 1sek. Att ladda 10 bilder tar tre gånger så lång tid som 10 bilder tog förr, att exportera till photoshop, likadant osv osv. D4 bilderna tar 25% längre tid med allt på samma sätt.

Jag har min dator full med SSD men den är inte snabb nog, måste uppgradera. Hur vet jag inte, disk verkar vara flaskhalsen men tanken att raida SSD-tilltalar mig inte, känns väldigt osäkert.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du sa nog att det tom skulle gå SNABBARE, något jag tyckte var tekniskt omöjligt.

Jag har hållit på med en aning med D800 bilder och det som tog 0.3s förut tar nu 1sek. Att ladda 10 bilder tar tre gånger så lång tid som 10 bilder tog förr, att exportera till photoshop, likadant osv osv. D4 bilderna tar 25% längre tid med allt på samma sätt.

Jag har min dator full med SSD men den är inte snabb nog, måste uppgradera. Hur vet jag inte, disk verkar vara flaskhalsen men tanken att raida SSD-tilltalar mig inte, känns väldigt osäkert.
Jag tror inte det är disk! Prova att kopiera en D800-bild mellan två SSD-diskar, det kommer gå på ett par millisekunder. Det gör det i alla fall hos mig.
Flaskhalsen ligger någon annanstans.

Största skillnaden hos mig är att en D700-bild tar upp runt 1GB i minnet, medans en D800 tar upp 2.2GB när jag har dom laddade i CNX2.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Jag tror inte det är disk! Prova att kopiera en D800-bild mellan två SSD-diskar, det kommer gå på ett par millisekunder. Det gör det i alla fall hos mig.
Flaskhalsen ligger någon annanstans.

Största skillnaden hos mig är att en D700-bild tar upp runt 1GB i minnet, medans en D800 tar upp 2.2GB när jag har dom laddade i CNX2.

/Karl
Det är ytterst sällan jag flyttar EN fil, och det är lite svårt att mäta så korta tider. När jag tömmer kortet är det 16GB som ska flyttas.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är ytterst sällan jag flyttar EN fil, och det är lite svårt att mäta så korta tider. När jag tömmer kortet är det 16GB som ska flyttas.
Jo, men om du menar att det tar en hel sekund för dig att få upp en bild i ditt bildvisningsprogram, så är det mindre än 0.1sek som är diskaccess dvs den största delen är något annat.

Jag har ofta 32GB som flyttas från mitt kort när jag tömmer det, det brukar ta runt 1½min. Tror inte heller där det är SSD-disken som är flaskhalsen.

/Karl
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jo, men om du menar att det tar en hel sekund för dig att få upp en bild i ditt bildvisningsprogram, så är det mindre än 0.1sek som är diskaccess dvs den största delen är något annat.

Jag har ofta 32GB som flyttas från mitt kort när jag tömmer det, det brukar ta runt 1½min. Tror inte heller där det är SSD-disken som är flaskhalsen.

/Karl
VA en hel minut och 30 sekiner =?
Då måste det bero på naturlagarna.

Jag har ju varit med en stund och minns när datorn var ung liksom jag och då jäklar fick man inte ha brottom.

Man hann sätta på kaffet och nästan dricka färdigt när man hörde att printern satte igång att skriva ut en bild på väldigt låg upplösning.
Mvh. /LEE
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Det är skärpan (förrutom de faktorer som angivits ovan) som gör att risk för moiré uppstår. Fotar man inte under optimala förhållande blir det ett icke-problem, det blir helt enkelt inga mönster i närheten av upplösningsgränsen som kan ge moiré.

Så, låt oss fokusera (haha) på skärpan:

Om VR är påslaget på korta slutartider får man lite slumpmässig oskärpa beroende på vad VR höll på med just när du tog bilden. VR är till för relativt långa slutartider. På korta är det onödigt, det blir bara en grej till som rör sig, stäng av och lita på din korta slutartid för bästa skärpa.
Ahhh ok, ja då är jag med. Det låter ju rentav rätt logiskt ^^
 

Falumas

Aktiv medlem
VA en hel minut och 30 sekiner =?
Då måste det bero på naturlagarna.

Jag har ju varit med en stund och minns när datorn var ung liksom jag och då jäklar fick man inte ha brottom.

Man hann sätta på kaffet och nästan dricka färdigt när man hörde att printern satte igång att skriva ut en bild på väldigt låg upplösning.
Mvh. /LEE
Livet var fullt av sköna pauser förr! Jag brukade hinna igenom en tidning (Microdatorn, Illustrerad Vetenskap etc) om dagen under mina kompileringspauser förr, firman jag jobbade på prenumererade på jag vet inte hur många tidningar. Nu är det bara när jag kör en batchrawkonvertering på en timelapse serie på 999st NEF:ar med ett antal bearbetningsmoment i Capture NX2 som det tar lite tid. Men även då snurrar ju resten av datorn på så man blir lätt lurad att jobba vidare med något annat under tiden.

/Karl
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Då har du fel dator, oavsett ålder.
USB3 kortläsare, snabba stora hårddiskar, snabb CPU exvis i7, snabbt grafikkort. Inga laptops!

När jag dumpar en 64GB CF med full HD video till HDD and plockar upp klippen på timleine säger det bara swisch. Stor, fet dator med allt. (inkl räkor och sparris)
Funkar alldeles utmärkt med en laptop förutsatt att det är rätt laptop. Hade inga som helst problem att arbeta med filer från D800 (nerdragna från the internetz) på min MacBook Pro 15.4" 2.2GHz i7 (senaste generationen), med utmärkt hastighet.

Konceptet att laptops inte skulle funka för seriöst fotoredigerande slutade vara sanning för rätt många år sen.
 

iSolen.se

Guest
Jo, men om du menar att det tar en hel sekund för dig att få upp en bild i ditt bildvisningsprogram, så är det mindre än 0.1sek som är diskaccess dvs den största delen är något annat.

Jag har ofta 32GB som flyttas från mitt kort när jag tömmer det, det brukar ta runt 1½min. Tror inte heller där det är SSD-disken som är flaskhalsen.

/Karl
Få upp? Om jag väljer exportera i Capture NX appliceras mina ändringar som sparas ner i en enorm TIFF-fil som sedan öppnas i photoshop. Upprepa för de antal lager jag behöver. Det tar INTE 0,1s :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Få upp? Om jag väljer exportera i Capture NX appliceras mina ändringar som sparas ner i en enorm TIFF-fil som sedan öppnas i photoshop. Upprepa för de antal lager jag behöver. Det tar INTE 0,1s :)
Nej, men hur stor del av den processen är diskaccess? Snackar vi GB på den enorma bildfilen eller är den bara 100-200MB (då snackar vi nog 0.1-0.2sek diskaccess).

/Karl
 

keckax

Aktiv medlem
Ja kraft har du nog så det räcker i din dator och en bild på 36MP är väl knappast något problem om allt fungerar som det ska.
Så jag undrar om detta inte mer handlar om en ostabil dator.
Prova att byta plats på minnes modulerna om du har 4 x 4GB och se om det ändrar sig, för då kan det vara en minnes krets som strular.
Grafikkortet kanske behöver få nya drivrutiner osv.
Finns ju så mycket på en dator som kan ställa till det.
Jag var tvingade att flascha om mitt moderkort efter köpet.

Sen har vi ju detta med SSD HDD som har så himla många orsaker på sitt samvete. Fick flascha om SSD också för att få min dator att bli något bättre. Får du blå skärm så beror det mest trolig på SSD disken.

Mvh. /LEE
Tack ska du ha Lennart! Jag ska undersöka "problemet" i helgen, när tid finnes.

/K
 

iSolen.se

Guest
Nej, men hur stor del av den processen är diskaccess? Snackar vi GB på den enorma bildfilen eller är den bara 100-200MB (då snackar vi nog 0.1-0.2sek diskaccess).

/Karl
Det blir väl ändå fler discaccesser än en, skriva och läsa sen har både CNX och PS cache eftersom jag i princip alltid har mer dokuiment öppna än jag har minne till.

Det tar flera sekunder för en D4-20MB fil (tiffen är väl drygt 100MB). Ska kolla hur mycket CPUn jobbar nästa gång jag gör det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det blir väl ändå fler discaccesser än en, skriva och läsa sen har både CNX och PS cache eftersom jag i princip alltid har mer dokuiment öppna än jag har minne till.

Det tar flera sekunder för en D4-20MB fil (tiffen är väl drygt 100MB). Ska kolla hur mycket CPUn jobbar nästa gång jag gör det.
Gör det, använder programmen disk cache kan du dubbla tiderna. Min processor ligger på 100% när jag exporter bilder från CNX2.

Det tar 1½sek för mig att skapa en 212MB TIF från en D800-bild.

Du kan ju alltid skapa en RAM-disk och lägga filerna där och se om det kommer göra det mycket snabbare.

/Karl
 

eschersprecher

Avslutat medlemskap
Så...äntligen! Fick min D800 från Cyberphoto med bud imorse. Beställde ca 6-7 min in på pressreleasen 7 feb. Inte NPS. Inga problem alls avseende skärm, vä AF, svårt att fokusera med LV eller något annat konstigt, tvärtom vilken underbar kamera! Klart lyft jmf min fd D700.
 
Så...äntligen! Fick min D800 från Cyberphoto med bud imorse. Beställde ca 6-7 min in på pressreleasen 7 feb. Inte NPS. Inga problem alls avseende skärm, vä AF, svårt att fokusera med LV eller något annat konstigt, tvärtom vilken underbar kamera! Klart lyft jmf min fd D700.
Gott att höra, beställde min på kvällen den 7 februari (från Cyberphoto) så då bör jag också ha min inom en inte alltför avlägsen framtid :)
 

iSolen.se

Guest
Gör det, använder programmen disk cache kan du dubbla tiderna. Min processor ligger på 100% när jag exporter bilder från CNX2.

Det tar 1½sek för mig att skapa en 212MB TIF från en D800-bild.

Du kan ju alltid skapa en RAM-disk och lägga filerna där och se om det kommer göra det mycket snabbare.

/Karl
Min dator är ovanligt seg, något äter kontinuerligt 27%, verkar vara outlook.

Nåväl: Export av en 20MB D4 fil till PS tar flera sekunder (!) och CPU ligger mellan 50 och 60%. Det är exporten från CNX som tar tid, importen till PS går blixtsnabbt.

System och alla cachediskarna är SSD och även den där bildfilen låg.

Något är helt klart fel. Datorn känns väldigt trög och outlook verkar kämpa med synkning mot gmail.

Kanske ska boota, det gör jag max en gång i månaden.
 
ANNONS