Annons

Äntligen Nikon D800

PMD

Aktiv medlem
Vad har ni för tråkiga, klumpiga, datorer? :)

Jag har inte öppnat pappersmanualen till de senaste kamerorna jag har köpt, där en elektronisk manual har följt med. Jag läser hellre PDF:en på min laptop.
 

j2^

Aktiv medlem
Vad har ni för tråkiga, klumpiga, datorer? :)

Jag har inte öppnat pappersmanualen till de senaste kamerorna jag har köpt, där en elektronisk manual har följt med. Jag läser hellre PDF:en på min laptop.
Jag är lite inne på samma spår. Jag kan inte minnas när jag sist ens brydde mig om att öppna en pappersmanual om det finns en elektronisk att tillgå.
 

iSolen.se

Guest
Vad har ni för tråkiga, klumpiga, datorer? :)

Jag har inte öppnat pappersmanualen till de senaste kamerorna jag har köpt, där en elektronisk manual har följt med. Jag läser hellre PDF:en på min laptop.
Klart man läser PDFen i paddan, en laptop är för klumpig (och då har jag ändå en MB Air)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Tack nu kom en motivering till ditt korta påstående.

Jag vill ha bägge, sökbarhet och portabiliteten är bra. Men ska man läsa många sidor på raken vinner papper varje gång. Lite anteckningar och bokmärken kan det bli också.
Jag håller med Ola ;)

Gillar att bläddra i en liten pocketmanual istället för att ta upp datorn. Möjligen det är annorlunda med surfplatta, men det äger jag ingen :(
 

iSolen.se

Guest
Jag håller med Ola ;)

Gillar att bläddra i en liten pocketmanual istället för att ta upp datorn. Möjligen det är annorlunda med surfplatta, men det äger jag ingen :(
Jag använder normalt ingen iPad, en Galaxy Note (räknar in den i begreppet padda) är stor nog. iPad och min iPhone samlar damm...
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag använder normalt ingen iPad, en Galaxy Note (räknar in den i begreppet padda) är stor nog. iPad och min iPhone samlar damm...
Som WP-talliban så dreglar jag över formatet på Galaxy Note, måste vara det absolut mest optimala telefonformatet. Att den dessutom har med en finlirspenna gör mig inte mindre avundsjuk. Jag har faktiskt varit nära att återgå till Androidträsket pga den telefonen.

Nog om det, men mer kan jag tyvärr inte tillägga. Har stått längst fram i D800-kön i snart en vecka nu.

/Karl
 

Lurch

Avslutat medlemskap
Jag anser att jag har handlat här: http://webshop.goecker.se/ men att leveransen och fakturan kom ifrån Danmark. Dom uppger org.nr: 556813-8449.
Då är det nog i juridisk mening du själv som har fört in (EU-importerat...) kameran. Om du beställer från Goecker AB men fakturan kommer från Danmark så låter det som att Goecker har agerat "agent" och bara förmedlat köpet. Det kanske kan ställa till det en del när det gäller garantier? Kan vara bra att reda ut vem du egentligen har köpt varan av?

Hur som helst så verkar Goecker hamna lite i en gråzon.
 

iSolen.se

Guest
Då är det nog i juridisk mening du själv som har fört in (EU-importerat...) kameran. Om du beställer från Goecker AB men fakturan kommer från Danmark så låter det som att Goecker har agerat "agent" och bara förmedlat köpet. Det kanske kan ställa till det en del när det gäller garantier? Kan vara bra att reda ut vem du egentligen har köpt varan av?

Hur som helst så verkar Goecker hamna lite i en gråzon.
Har precis kollat med Nikon supporten i Solna. Först sa de att det var ok men efter att ha dubbelkollat ändrade de sig. De säger nu att det är dansk garanti och reklamationsrätt etc som gäller. I praktiken betyder väl det att man vänder sig till Goecker AB som får lösa problemet. Tror nog det finns lite flex här, Nikon brukar inte vara paragrafryttare.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hm.. men lite OTROLIGA FANTASTISKA bilder som tidigare varit omöjliga att framställa innan D800 kom vore kanske på sin plats i tråden nu?? Lite bilder där man utnyttjar det fantastiska dynamiska omfånget i NATURLIGT ljus (utan att det ser ut som billig HDR) vore trevligt att se förstås. :) Och snälla, inga fula utbrända högdagrar.. det känns liksom bara pinsamt vid det här laget.
 

Lurch

Avslutat medlemskap
Nja, i det här fallet kommer ju fakturan från ett företag med organisationsnummer 556813-8449. Det är ett svenskt aktiebolag som heter Goecker AB och har sitt säte i Malmö.
Men betalningen sker till det danska företaget och leveransen skedde också från Danmark. Enligt Nikon Europe, som har kollat, så gäller dansk garanti:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1827441&postcount=3615

Goecker AB är dansk-ägt dessutom. Goecker AB:s fakturaadress är för övrigt i Köpenhamn.

Men som sagt, när det gäller Nikon och Goecker så tvivlar jag på att det skulle vara några problem.

Lars
 

ErlandH

Aktiv medlem
Goecker AB är dansk-ägt dessutom. Goecker AB:s fakturaadress är för övrigt i Köpenhamn.
Det spelar ingen roll, Leif-Göran har köpt sin kamera av ett svenskt företag. Då är det alltså svensk reklamationsrätt som gäller. Om sedan Nikon anser att kameran måste skickas till Danmark för eventuella garantireparationer så är det en sak mellan säljaren (alltså Goecker AB) och Nikon.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Hm.. men lite OTROLIGA FANTASTISKA bilder som tidigare varit omöjliga att framställa innan D800 kom vore kanske på sin plats i tråden nu?? Lite bilder där man utnyttjar det fantastiska dynamiska omfånget i NATURLIGT ljus (utan att det ser ut som billig HDR) vore trevligt att se förstås. :) Och snälla, inga fula utbrända högdagrar.. det känns liksom bara pinsamt vid det här laget.
Här finns en del exempel på vad en D800 kan klara av i rätt händer:

http://500px.com/GaryJWeathers
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Men betalningen sker till det danska företaget och leveransen skedde också från Danmark. Enligt Nikon Europe, som har kollat, så gäller dansk garanti:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1827441&postcount=3615

Goecker AB är dansk-ägt dessutom. Goecker AB:s fakturaadress är för övrigt i Köpenhamn.

Men som sagt, när det gäller Nikon och Goecker så tvivlar jag på att det skulle vara några problem.

Lars
På fakturan så står det faktiskt Goecker AB, C/O Goecker A/S och betalningen gick till en Svensk bank.
Jag anser således att jag köpt kameran av ett Svenskt företag, som har lager i Danmark.
 

Lurch

Avslutat medlemskap
På fakturan så står det faktiskt Goecker AB, C/O Goecker A/S och betalningen gick till en Svensk bank.
Jag anser således att jag köpt kameran av ett Svenskt företag, som har lager i Danmark.
Ok, jag tolkade det som att du betalade till Danmark eftersom fakturan kom därifrån. I stand corrected. :)
 

Photocon

Aktiv medlem
På fakturan så står det faktiskt Goecker AB, C/O Goecker A/S och betalningen gick till en Svensk bank.
Jag anser således att jag köpt kameran av ett Svenskt företag, som har lager i Danmark.
A/S står ju för Aktieselskab om jag inte missminner mig. Borde stå AB om det vore svenskregistrerat, men det viktigaste är nog inte org.nr ensamt utan bör väl vara kombinerat med momsreg.nr där det ska stå ett SE i numret om det är svenskregistrerat.

OBS: Risk för att jag kan ha fel, men i så fall har min revisor fel (han lärde mig detta för 3 år sedan).

För rörelsidkare skulle detta isåfall innebära att moms inte får dras av om momsreg.nr inte är svenskt utan omvänd moms skulle använts som man gör vid varuinköp från annat EU-land.

Var snäll och korrigera mig om jag är ute och seglar för jag är intresserad av att veta.

//Lennart
 

Lurch

Avslutat medlemskap
A/S står ju för Aktieselskab om jag inte missminner mig. Borde stå AB om det vore svenskregistrerat, men det viktigaste är nog inte org.nr ensamt utan bör väl vara kombinerat med momsreg.nr där det ska stå ett SE i numret om det är svenskregistrerat.

OBS: Risk för att jag kan ha fel, men i så fall har min revisor fel (han lärde mig detta för 3 år sedan).

För rörelsidkare skulle detta isåfall innebära att moms inte får dras av om momsreg.nr inte är svenskt utan omvänd moms skulle använts som man gör vid varuinköp från annat EU-land.

Var snäll och korrigera mig om jag är ute och seglar för jag är intresserad av att veta.

//Lennart
Att Goecker AB har c/o adress i Danmark innebär nog att den som administrerar AB:s fakturor sitter i Danmark. Kameran är alltså köpt av det svenska Goecker. Så tolkar jag det.
 
ANNONS