Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons NEF Vs DNG

Produkter
(logga in för att koppla)

joey_bazooka

Aktiv medlem
Hej!
Vad är det för skillnad på Nikons RAW format NEF och DNG? Det senare verkar smidigt och tar mindre plats men tappar man något i kvalité på att spara filerna i DNG?

Johan
 

Roksvamp

Medlem
Då inget RAW-format mig veterligen komprimerar bort någon data förlorar du absolut inget i kvalité vad du än väljer. Adobes DNG-format är en öppen standard, vilket innebär att vem som helst kan läsa om hur det är uppbyggt. På så vis blir risken betydligt mindre att dina bilder någon gång i framtiden inte kommer att kunna öppnas (på grund av dina gamla format faller i glömska). Mitt vanliga workflow innefattar alltid att jag konverterar mina Canon RAM--filer till DNG och sen börjar bearbeta dem. Den enda fördelen jag kan se med att använda NEF istället är att de möjligen kan ta lite mindre plats, men enligt mig väger fördelarna med DNG absolut över.
 

Morphen

Aktiv medlem
(på grund av dina gamla format faller i glömska).
Så länge man håller sig till Nikon (NEF) eller Canon (CR2) är nog risken för att formaten faller i glömska väldigt liten. Andra tillverkares RAW-filer är ju inte lika "välkända".

Däremot kan det vara en fördel med DNG om man inte kör Windows eller MAC OS. Inte säkert det kommer passande mjukvara för ens kamera till andra operativsystem.
 

furo

Aktiv medlem
... men tappar man något i kvalité på att spara filerna i DNG?
Kanske. Använder du Capture NX är det möjligt, till och med troligt, att Nikon har odokumenterade sätt att kompensera för vissa objektivs egenskaper. Men det går i princip också att göra manuellt med annan programvara -- knepet är att veta exakt vad man ska göra.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Jag kör Pentax, mycket för att jag kört det med film och har objektiv. Har inte råd att byta hus nu, men funderar på om jag ska fortsätta med Pentax eller byta till Nikon vid nästa husbyte.
På Pentaxen kan jag välja mellan Pentax PEF (Har jag för mig att det heter, använder det inte) eller DNG. Kan man det på någon Nikon eller Canon?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jodå, det finns kameror där man kan ställa in "lossy compressed RAW". Varför man skulle vilja det vet jag inte.
Jag brukar köra det på timelapses, brukar bli tillräckligt bra för FullHD-upplösning och det ger fortfarande bra möjligheter att lyfta partier och så får man plats men någon 1000-bilders-serie mer på minneskortet än förlustfritt komprimerade bilder.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Kanske. Använder du Capture NX är det möjligt, till och med troligt, att Nikon har odokumenterade sätt att kompensera för vissa objektivs egenskaper. Men det går i princip också att göra manuellt med annan programvara -- knepet är att veta exakt vad man ska göra.
Inte nog med det, man tappar helt och hållet möjligheten att använda tillverkarens egna programvara det gäller i alla fall för Nikon och Canon deras egna programvaror stödjer inte DNG. NEF-formatet utökas ju dessutom med nya features (har för mig att det är likadant med CR2) för varje ny kamera frågan är om man får med allt det till DNG.

För mitt sätt att arbeta med bilder är DNG en stor käpp i hjulet. Det finns redan idag open source programvara som läser alla RAW-format som är värda att läsa så risken att man skall sitta med skägget i brevlådan med något av formaten är i det närmaste obefintlig.

Alla som vill ha ett verkligen beständigt format använder FITS, men det är omständigt och opraktiskt att jobba med eftersom det kräver specialprogram. Fördelen med formatet är att det startar med klartext som förklarar hur man skall läsa formatet. NASA, ESA och Vatikanen spar alla sina bilder i detta formatet.

Slutsats:
FITS för folk som orkar med formatet och som har svaga nerver för framtidssäkerheten.
DNG för folk som vill krångla till det.
RAW-filen som kommer ut ur kameran för dom som vill slippa krångel både nu och sen.

/Karl
Referenser
http://techie-buzz.com/science/vatican-preserves-ancients-texts-using-nasa-technology.html
http://en.wikipedia.org/wiki/FITS
http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ (titta under supported cameras, finns din kamera med på listan är formatet framtidssäkert eftersom formatet läses av open source programvara och är öppen för vem som helst att ladda hem.)
 

Falumas

Aktiv medlem
Kör du Lightroom så är DNG ordentligt snabbare än NEF.
JB
Jo, fördelarna hittar man nog i Adobevärlden (vilket inte är så konstigt då DNG är ett Adobeformat som är framtaget just för att lösa Adobes problem), men man sitter också fast där på sätt och vis med DNG.

DNG brukar även bli lite mindre om man har snålt med disk.

/Karl
 
ANNONS