Annons

Bilder som aldrig blir kommenterade

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Nu kommer vi från ämnet en aning. Jag vill ändå säga att jag kommenterar helt ärligt vilka bilder som helt som jag kan antingen ge konstruktiv kritik på eller tala om att bilden är perfekt och att jag inte kan föreslå något. Jag tror att alla lägger upp bilder här för att på gott och ont dela dom med andra och att genom att vara ärlig, snarare än inställsam eller feg, kan jag dela med mig min kunskap och tankar inom foto och att det är något som uppskattas i längden. Sen får jag ta att det finns människor som tar det hela dåligt...

Nu tycker jag vi återgår till ämnet okommenterade bilder och dess problematik..
 

jac38

Aktiv medlem
Och där tycker jag att det mesta blev sagt om ämnet. Bra sammanfattat och analyserat.

Jag kan ärligt säga att jag inte kommenterar så många bilder. Egentligen bara dem som berör mig eller ger mig inspiration. Oftast nappar jag på bilder som ligger på förstasidan. Jag vet inte hur det var när fotosidan började - jag vet inte ens när det var.

För min del ligger den stora vinningen med sidan i att delta i forumen. Det har drivit mig som fotograf att kunna få åsikter och svar från andra när jag behöver och tycker att jag själv är ganska duktig på att hjälpa andra när jag kan.

Jag skriver också blogg (sporadiskt nu för tiden, med tre småbarn hemma) och där får jag alltid respons på de bilder jag publicerar.

/Jonas
Jag tycker det är fel att säga att "det här var bra summerat och sammanfattat och att allt är sagt". Visst jag kan köpa att du skriver i forum och bloggar här på Fotosidan men vi talar om hur man kan göra det bättre för oss som kommenterar och lägger in bilder. Man ska inte nöja sig med att "det bara är så här" utan vi talar om hur man kan lösa eller göra det bättre...
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag tycker det är fel att säga att "det här var bra summerat och sammanfattat och att allt är sagt". Visst jag kan köpa att du skriver i forum och bloggar här på Fotosidan men vi talar om hur man kan göra det bättre för oss som kommenterar och lägger in bilder. Man ska inte nöja sig med att "det bara är så här" utan vi talar om hur man kan lösa eller göra det bättre...
Jag förstår. Du får jag väl erkänna att jag var lite fel ute då. Lycka till att lösa problemet. Problem är ju trots allt bara pro: före och blem: lösning.

För min egen del sållar jag mig dock till facket som nöjer sig med att "det bara är så här" (eftersom jag inte har samma behov) och avviker från ämnet och lämnar över till bättre talare.

/Jonas
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag tycker det är fel att säga att "det här var bra summerat och sammanfattat och att allt är sagt". Visst jag kan köpa att du skriver i forum och bloggar här på Fotosidan men vi talar om hur man kan göra det bättre för oss som kommenterar och lägger in bilder. Man ska inte nöja sig med att "det bara är så här" utan vi talar om hur man kan lösa eller göra det bättre...
Vad är det som behöver lösas eller bli "bättre"???
 

Lennart Bergvall

Aktiv medlem
Det här är något jag skriver under på. Jag förvånas över hur många som antingen blir sura eller inte kan acceptera "sanningen", dvs att de gjort ett eller flera allvarliga misstag, trots att de lagt upp bilden i Bildkritik. Det finns till och med de som måste "hämnas", så dom letar upp en eller flera av mina bilder, ofta som fått höga betyg, och sen ger de en 1:a och skriver att de inte alls gillar min bild.

Jacob Boman
Jag har samma erfarenhet. Även om man försöker att vara vänlig men samtidigt ärlig, blir ganska många sura. De förväntar sig att man ska leverera uteslutande lovord. Även då man mixar positiva erkännanden med konstruktiv kritik, möts kommentarerna ofta med kompakt tystnad. Därför har jag nästan helt slutat med att ge kritik. I konsekvens med det lägger jag inte längre upp några egna bilder i kritikpoler heller. Jag trodde när jag engagerade mig i fotosidan för ett ental år sedan, att de som lägger in bilder i kritikpoler, vill ha en bedömning av sina bilder. Men jag tror inte det längre. De flesta vill bli bekräftade som duktiga fotografer, men vill inte veta att det fortfarande finns lite att jobba på.
Lennart Bergvall
 

jac38

Aktiv medlem
Vad är det som behöver lösas eller bli "bättre"???
Det som borde vara bra om det blev bättre än hur det fungerar just nu är den mängd med bilder som aldrig blir kommenterade, trots att dom är inlagda i Bildkritik, Det framgår ju av namnet att hela meningen med poolen är att få feedback på de bilder man lägger in där. Jag tror inte på tvång, som en lösning på detta, tex genom att tvinga alla att kommentera bilder för att få lägga upp egna. Istället tror jag att man behöver "belöna" de som tar sin tid åt att ge kontruktiv kritik, eftersom det är klart mer tidsödande än att bara skriva en positiv/negativ kommentar.

Exakt hur man ska belöna dessa och hur man ska bedömma vilka som förtjänar den belöningen är det jag funderar på och också föreslagit tidigare i tråden.

Tyvärr kan vi diskutera detta i all oändlighet om inte Fotosidans ägare också vill ha en förbättring och är beredda på det extra arbete det i så fall kräver, från deras sida...

Jacob Boman
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kommer ihåg att innan digitalafotorevolutionen ägt rum var bilder på nätet betydligt färre och oftast så var det kanske bara de allra allra bästa diabilderna/färgnega/sv/v fotografierna, som publicerades - men nu är det som du säger - "drunknade i alla bilder" som är en realitet! Kanske det gör att det blir någonslags "inflation" och i ibland kanske en bildtrötthet! Du skriver så nyanserat hoppfullt om att "Men det lär man sig ju något av! En del bilder fortsätter man själv att tycka om, och det är ju också bra, man har intagit en ståndpunkt" - helt visst! En fråga är - för VEM fotograferar vi?
Hoppas du får lite granna tid att fynda bland alla dina fotografier som ligger och väntar på dig kopierade till hårddisken!
Må riktigt väl!
Vänliga hälsningar
/Carl

Fann detta om Bilder uppladdade året 2009:

Images

•4 billion – Photos hosted by Flickr (October 2009).
•2.5 billion – Photos uploaded each month to Facebook.
•30 billion – At the current rate, the number of photos uploaded to Facebook per year.
Väldigt många bilder idag är bara "ett flöde". De är inte ämnade att stanna kvar. De lever på siter som som jag undrar om man överhuvudtaget gör backup på och där en del bildbibliotek säkert bara rensas med autopurge.

Vad ska man göra med 30 miljarder bilder på ett år? Jag undrar verkligen vad Facebook ska göra med alla dessa data över tid och om de har någon datagallringsplan och hur den ser ut i så fall. Dessa datamängder där vi dessutom talar om mycket data som förmodligen inte är intressant ens för företaget övertid kan det ju inte bara finnas någon ide med att lagra för evigheten för företaget. Problemet är väl bl.a. att de som lägger upp alla dessa data (bilder och text) och förväntar sig att de ska kunna ha en dagbok över hela sitt liv inklusive den virtuella storfamilj inte nödvändigtvis har samma förväntningar som Facebook på vad som bör bevaras och inte. Det här går nödvändigtvis inte ihop.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Väldigt många bilder idag är bara "ett flöde". De är inte ämnade att stanna kvar. De lever på siter som som jag undrar om man överhuvudtaget gör backup på och där en del bildbibliotek säkert bara rensas med autopurge.

Vad ska man göra med 30 miljarder bilder på ett år? Jag undrar verkligen vad Facebook ska göra med alla dessa data över tid och om de har någon datagallringsplan och hur den ser ut i så fall. Dessa datamängder där vi dessutom talar om mycket data som förmodligen inte är intressant ens för företaget övertid kan det ju inte bara finnas någon ide med att lagra för evigheten för företaget. Problemet är väl bl.a. att de som lägger upp alla dessa data (bilder och text) och förväntar sig att de ska kunna ha en dagbok över hela sitt liv inklusive den virtuella storfamilj inte nödvändigtvis har samma förväntningar som Facebook på vad som bör bevaras och inte. Det här går nödvändigtvis inte ihop.
Inte en chans att de sparar på allt utan att börja ta betalt.
O det kommer de säkert att göra en dag. En dag när "alla" redan är fast.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Nu verkar det att jag har väckt den björn som sov.....

Om någon av mina bilder inte får någon kommentar så tolkar jag det som en väldigt tydlig kommentar: En helt ointressant bild. Sen kan det vara tekniskt perfekt bild.

Personligen så tror jag att jag som fotograf kan ha mycket minnen eller känslor förknippade med denna okommenterade bild, men jag har inte lyckats förmedla dessa till tittarna. Också en tydligt feedback.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den slutsatsen tror jag långtifrån att man kan dra generellt. Saknar bilden bara kontext? Har den inget förklarande skrivet runt sig så är nog risken större att den bara passerar förbi. Bild + text ökar möjligheterna för att en bild hakar i någon.

Tänk bara på hur många historiska bilder som kanske inte alls tagits med någon större eftertanke men sedan blivit intressanta över tid av olika orsaker men främst kanske för att de avspeglar en tidsanda i kläder, miljöer som inte längre finns och annat.

Det du dokumenterat kanske är miljöer andra inte nödvändigt vistats i eller sett.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Den slutsatsen tror jag långtifrån att man kan dra generellt. Saknar bilden bara kontext? Har den inget förklarande skrivet runt sig så är nog risken större att den bara passerar förbi. Bild + text ökar möjligheterna för att en bild hakar i någon.

Tänk bara på hur många historiska bilder som kanske inte alls tagits med någon större eftertanke men sedan blivit intressanta över tid av olika orsaker men främst kanske för att de avspeglar en tidsanda i kläder, miljöer som inte längre finns och annat.

Det du dokumenterat kanske är miljöer andra inte nödvändigt vistats i eller sett.

Om en bild berättar något så blir den intressant!
 

kjellepelle

Aktiv medlem
En intressant diskussion som jag dessvärre missade när den började, men eftersom tråden ändå väckts till liv igen lägger jag en pinne till på brasan. Jag har också funderat en del på varför så få bilder blir kommenterade.
  • Mängden bilder har säkert en stor betydelse. Även om man ägnar en stund åt fotosidan varje dag hinner man inte med att kommentera både bilder och hoppa in i diskussioner.
  • De flesta fotografer har en egen stil och man kommenterar helst bilder i samma stil, dvs. tycker man om att fotografera fåglar kommenterar man helst fågelbilder.
  • Gruppen Bildkritik borde heta Bildberöm. Det är till 99% positiva kommentarer och höga betyg. Om jag inte får någon kritik på en bild som jag lagt upp tolkar jag det som att bilden är dålig eller ointressant, ingen vill ge kritik, bara beröm. Jag har vid något tillfälle givit (som jag tycker) konstruktiv men vänlig kritik och det har inte blivit särskilt uppskattat.
  • Fotografering är en blandning av hantverk och konstnärlighet. Hantverket (skärpa, exponering, vågrät horisont mm) kan bedömmas och kommenteras med eventuella konstnärliga värden är svårare eftersom det till så stor del beror på betraktarens preferenser.
  • Det är viktigt att ha kompisar på Fotosidan! Om man analyserar kommentarerna lite kan man se att om A kommenterar B's bild, så får snart B en kommentar av A. Inte så konstigt, men vill man ha kommentarer på egna bilder gäller det att ge många (och positiva) kommentarer på andras bilder.
 

gorred

Aktiv medlem
Problemet har flera sidor. Förutom att vi drunknar i mängden bilder vi blir presenterade för har jag också känslan av att vi inte har något vedertaget "bildspråk", i den meningen att det ofta synes svårt att förmedla intryck som en bild förmedlar i ord. Det blir istället värderande omdömen, där vi samtidigt har svårt att säga att vi tycker bilden är dålig- hellre säger vi ingenting.

Samtidigt - finns det "dåliga bilder"? Klart vi kan diskutera komposition, brus, oskärpa, brist på budskap etc, men ligger inte det mycket i betraktarens ögon? Snarare tycker jag att det finns anledning att öva sig på att uttrycka vad bilden förmedlar till mig, vilka intryck den ger, vad jag tycker utan att för den skull bli alltför värderande (i "dåligt-bra" termer) samt tips och synpunkter i övrigt.

Det finns en återkommande tråd i dpreview.com, Olympus DSLR Forum, som heter Wed V&C /No Theme) Thread, dvs ungefär Onsdags Kommentarer & Kritik Utan Tematråden, som hanteras av en ansvarig som varje onsdag presenterar veckans tråd. Den tar just detta med bildkritik på allvar, det finns ett regelverk om att man för varje bild man lägger in ska kommentera åtminstone en annan bild, samt anvisningar för hur sådan kritik kan se ut för att vara konstruktiv. Den är väldigt populär, jag har följt den i perioder och tycker att de är på rätt spår. Kanske det är en väg att gå?
 
ANNONS