Annons

AKUT HJÄLP ÖNSKAS - Lightroom import

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

Önskar akut hjälp med lightroom. Laddar in test bilder från ny 5 D mark III i Lightroom. Programmet är uppdaterat. Men bilderna kan ej visas som förhandsgranskning eller importeras. Plåtat i RAW.

Ngn som vet vad detta beror på ? mycket tacksam för snabb assistans.

med vänliga hälsningar

Fredrik ¨
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du går på menyn och väljer

Help-About

så får du upp en ruta men information.

Uppe till höger står det vilken version av Lightroom och Camera Raw du har.

Vad har du för värden där?
 

Parsi

Aktiv medlem
Hej

Önskar akut hjälp med lightroom. Laddar in test bilder från ny 5 D mark III i Lightroom. Programmet är uppdaterat. Men bilderna kan ej visas som förhandsgranskning eller importeras. Plåtat i RAW.

Ngn som vet vad detta beror på ? mycket tacksam för snabb assistans.

med vänliga hälsningar

Fredrik ¨
Uumm, ..är du nybörjare på Lightroom? Eller förstår du hur det hanterar bilder?

Anledningen till att jag kastar in detta, är ju att du inte normalt skall importera från kameran, utan bör flytta bilderna till din hårddisk först, och importera därifrån. Lightroom hanterar normalt inte bilderna fysiskt, utan bara information om bilderna.

Jag missförstår dig inte. Det är bara det att sättet du uttrycker dig, inte klart talar om vad du gör. Är du van vid Lightroom, är det ju självklart, men jag kan ju inte förutsätta det. Du är van fotograf, men inget säger ju att du inte just har skaffat Lightroom.

Jag ser att du har Lightroom 3. Det kan möjligen ha något med saken att göra, eftersom Adobe tydligen inte uppdaterar stödet i äldre versioner av sin mjukvara. En ganska taskig policy, måste jag säga.
 

Emil-G

Aktiv medlem
hej hej

LR 3.3 CR 6.6

Tack för svar


// F
Du behöver en nyare version av LR för att läsa dina filer.

Uumm, ..är du nybörjare på Lightroom? Eller förstår du hur det hanterar bilder?

Anledningen till att jag kastar in detta, är ju att du inte normalt skall importera från kameran, utan bör flytta bilderna till din hårddisk först, och importera därifrån. Lightroom hanterar normalt inte bilderna fysiskt, utan bara information om bilderna.

Jag missförstår dig inte. Det är bara det att sättet du uttrycker dig, inte klart talar om vad du gör. Är du van vid Lightroom, är det ju självklart, men jag kan ju inte förutsätta det. Du är van fotograf, men inget säger ju att du inte just har skaffat Lightroom.
Ehh, tjurskit säger jag. Det går utmärkt att importera och flytta bilderna direkt från kameran i LR.
 

Lawson

Aktiv medlem
Uumm, ..är du nybörjare på Lightroom? Eller förstår du hur det hanterar bilder?

Anledningen till att jag kastar in detta, är ju att du inte normalt skall importera från kameran, utan bör flytta bilderna till din hårddisk först, och importera därifrån. Lightroom hanterar normalt inte bilderna fysiskt, utan bara information om bilderna.

Jag missförstår dig inte. Det är bara det att sättet du uttrycker dig, inte klart talar om vad du gör. Är du van vid Lightroom, är det ju självklart, men jag kan ju inte förutsätta det. Du är van fotograf, men inget säger ju att du inte just har skaffat Lightroom.

Jag ser att du har Lightroom 3. Det kan möjligen ha något med saken att göra, eftersom Adobe tydligen inte uppdaterar stödet i äldre versioner av sin mjukvara. En ganska taskig policy, måste jag säga.
Kan du tala om för mig vad det är för skillnad mellan att låta Lightroom lägga in bilderna på hårdisken mot att att jag gör det själv? Vad vinner jag?

Micke.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Anledningen till att jag kastar in detta, är ju att du inte normalt skall importera från kameran, utan bör flytta bilderna till din hårddisk först, och importera därifrån. Lightroom hanterar normalt inte bilderna fysiskt, utan bara information om bilderna.
Helt fel, LR hanterar fysisk kopiering perfekt vid import.

Kan du tala om för mig vad det är för skillnad mellan att låta Lightroom lägga in bilderna på hårdisken mot att att jag gör det själv? Vad vinner jag?

Micke.
Du vinner inte ett dugg, snarare förlorar man på den extra "kopieringen" man gör till hårddisken själv. LR är fullt kapabel att göra detta i samband med importen.

/Staffan
 

Fex

Aktiv medlem
Själv kör jag import direkt från kortläsaren och hoppar över onödig kopiering av filerna, blir ju dubbelt.
 

Parsi

Aktiv medlem
Du behöver en nyare version av LR för att läsa dina filer.


Ehh, tjurskit säger jag. Det går utmärkt att importera och flytta bilderna direkt från kameran i LR.
Jaha, där ser man. Där på högra sidan står ju destination...
- Det var som fanken! Då har man lärt sig nåt idag då. (Ni får gärna skratta)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikon D800 D600, Canon 5DIII osv
Är såpass nya kameror att Adobe inte stödjer deras RÅformat i LR 3, till dem måste man köpa LR 4.
O egentligen är det ACR, Adobe Camera Raw som finns i LR.
ACR är samma version i PhotoShop CS6 & LR 4.

Men jpeg / TIFF borde nog fungera ypperligt.
Tyvärr är det väl ett sätt att tjäna lite extra kosing på användarna.
 

alf109

Aktiv medlem
Det borde väl gå att köra bilderna genom adobes dng konverterare som man kan hämta gratis och sedan ladda in dem i en äldre lightroom om man vill? Nu kan det ju vara idé att uppdatera lightroom i vilket fall då den nya rawkonverteraren är mycket bättre än den gamla.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt Emil.
Men det kan knappast vara jättesvårt för Adobe att lösa problemet i 5 år.
Klart de kan men varför? Och hur länge skall de i så fall hålla på?

Adobe vässade LR4 ganska kraftigt jämfört med v3 och sänkte dessutom priset markant. Det tycker jag är mer förvånansvärt än att man inte uppdaterar sex år gammal mjukvara.
 

Parsi

Aktiv medlem
Adobes princip är rätt enkel: alla kameror stöds som lanserats innan eller under nuvarande versions levetid. Hur länge menar du att de skall hålla på?
Tja, det borde ju faktiskt vara möjligt att tillhandahålla RAW-moduler som objekt som kan användas av alla versioner. Men programmet är ju inte jättedyrt.
Jag har förståelse för att de måste tjäna pengar.
Nåt annat är det ju med PS. En så stor investering tycker man borde hålla sig ett tag.
 
ANNONS