Annons

Datorkomponenter för datorbygge

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne B

Aktiv medlem

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Se där!! Strunta i grafikkortet helt enkelt, så sparar du ytterligare. Good job!! Good job indeed ;-)

Då blir det helt enkelt så här:

Lite dyrare

Lite biligare

Som jag sa tidigare, så följer det med en kylare med cpu. Dessa brukar inte vara mycket att skriva hem om utan den som jag har lagt i korgen bör vara mycket bättre. Sedan om du tycker det är värt 349:- får du ta ställning till.

Jag slänger iväg frågan på sweclockers forum så får vi se vad dom tycker.
 
Senast ändrad:

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Grymt! Stort tack för hjälpen!
Det var så lite så

Här är fyra(!) alternativ som jag har plockat ihop efter att ha lyssnat på deras input. Har dock inte fått något svar angående de ännu.


I7 6700 9304:-



I7 7700 10122:-



I5 6600 8413:-



I5 7600 9022:-



Deras förslag med några ändringar 9713:-



Vill du spara några kronor till kan du ta nätaggregatet EVGA Supernova G2 550W istället som är 59 kronor billigare. G3 är dock semi-passivt, vilket det inte står om G2 är.

Ytterligare några kronor genom att ta Fractal Design Define C Svart eller Fractal Design Define S Svart som minskar kostnaden med 80 kronor till.

Jag har själv Fractal Design R4 och tycker att det är ett riktigt bra chassie. Det är i och för sig ett stort chassie, så vill du ha ett mindre får du kika på något annat. T ex Define C eller S.

Hade jag varit du så hade jag kört på det. Däremot vet jag inget om nätaggregatet förutom att det får väldigt bra betyg på sweclockers.

När det gäller processorer så finns det ju K-varianter av respektive processor. Dessa är lite dyrare, är högre klockade och går att överklocka.
 
Senast ändrad:

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Det var så lite så

Här är fyra(!) alternativ som jag har plockat ihop efter att ha lyssnat på deras input. Har dock inte fått något svar angående de ännu.


I7 6700 9304:-



I7 7700 10122:-



I5 6600 8413:-



I5 7600 9022:-



Deras förslag med några ändringar 9713:-



Vill du spara några kronor till kan du ta nätaggregatet EVGA Supernova G2 550W istället som är 59 kronor billigare. G3 är dock semi-passivt, vilket det inte står om G2 är.

Ytterligare några kronor genom att ta Fractal Design Define C Svart eller Fractal Design Define S Svart som minskar kostnaden med 80 kronor till.

Jag har själv Fractal Design R4 och tycker att det är ett riktigt bra chassie. Det är i och för sig ett stort chassie, så vill du ha ett mindre får du kika på något annat. T ex Define C eller S.

Hade jag varit du så hade jag kört på det. Däremot vet jag inget om nätaggregatet förutom att det får väldigt bra betyg på sweclockers.

När det gäller processorer så finns det ju K-varianter av respektive processor. Dessa är lite dyrare, är högre klockade och går att överklocka.
När det gäller moderkort, så verkar det som vad jag förstår av gigabytes hemsida som så att z170-kortet fungerar med både generation 6 och 7 av processorer. Kan dock inte säga vad det innebär för begränsningar, om några, att använda gen 7 på det kortet. Funkar det felfritt är det ytterligare 250:- att spara in på.

Som jag sa tidigare bor du i gbg-regionen så åk till inet och snacka med dom. Glöm inte att skriva ut mina förslag så att du har något att gå på när du är där.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
När det gäller moderkort, så verkar det som vad jag förstår av gigabytes hemsida som så att z170-kortet fungerar med både generation 6 och 7 av processorer. Kan dock inte säga vad det innebär för begränsningar, om några, att använda gen 7 på det kortet. Funkar det felfritt är det ytterligare 250:- att spara in på.

Som jag sa tidigare bor du i gbg-regionen så åk till inet och snacka med dom. Glöm inte att skriva ut mina förslag så att du har något att gå på när du är där.
Skrev fel innan. Är lite snurrig efter att ha varit vaken sedan 0445. 350 kronor billigare blir det då z270-kortet kostar 1349:- och z170-kortet 999:-. Jag hade dock kört på z270-kortet för egen del. För att vara på den säkra sidan.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Skrev fel innan. Är lite snurrig efter att ha varit vaken sedan 0445. 350 kronor billigare blir det då z270-kortet kostar 1349:- och z170-kortet 999:-. Jag hade dock kört på z270-kortet för egen del. För att vara på den säkra sidan.
Du behöver en sky lake-cpu för att uppdatera BIOS först på ett z170-kort innan du kan använda en kaby lake. Och jag fattar det som att du inte har det, så kör på de kombinationer jag gjort.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Hej,

Har sedan många år arbetat med Mac men nu tröttnat p.g.a. Apples ovilja att släppa bra komponenter till rimliga priser och dess svårigheter att uppgradera i efterhand. Jag är nu sugen på att bygga ihop min första dator från grunden och den skall nästan uteslutande användas till fotoredigering i Adobe Lightroom.

Jag har satt min budget till 8-10k kr och vill få så mycket som möjligt för denna peng.

Processor: i5 eller i7/Skylake eller Kaby Lake?
Känns som att de båda presterar likvärdigt i Lightroom och att den då billigare i5:an känns som ett bättre val.

Moderkort:
Vill ha möjlighet till senare uppgradering och eventuellt Wifi.

Grafikkort:
Enklast möjliga tänker jag. Kommer inte att spela spel på den här maskinen och det användningsområde jag har ställer istället högre krav på övriga komponenter.

Lagring:
Jag är sugen på M.2-lagring i kombination med en mekanisk disk men kan också, för att komma ner i pris, tänka mig en vanlig SSD. Vet ej hur stor prestandavinsten med M.2 är.

Minne:
Åtminstone 16Gb.

Chassi/kylning/nätagg:
Här tar jag gärna emot förslag!

Windows:
Billiga förslag?




Är i precis samma läge som du. Har fått offert på en PC, drygt 12000:-

Följande prylar har affären föreslagit. Skall klara 4K-skärm

Kab Cooler Master Silencio 352 Matte
Nätagg CM B2 600 600W
MK Gigabyte GA-B150M-D3H* DDR4
Intel Core i5 6600 3.3 GHz, 6MB, Socket 1151
Kingston HyperX 16GB (2-KIT) DDR4 2133MHz Fury Black
Gigabyte GeForce GTX 1050Ti 4GB
Intel SSD 240GB 540s Reseller, SATA, 2.5"
2TB Seagate Ironwolf 64MB, 6Gb/s, 5900RPM
DVD±RW ASUS DVD Recorder 24x SATA Internal Black Power to go Retail
Microsoft® Windows 10 Home Swe 64-bit, Single OEI, DVD
 

EJM68

Aktiv medlem
Följande prylar har affären föreslagit. Skall klara 4K-skärm

Kab Cooler Master Silencio 352 Matte
Nätagg CM B2 600 600W
MK Gigabyte GA-B150M-D3H* DDR4
Intel Core i5 6600 3.3 GHz, 6MB, Socket 1151
Kingston HyperX 16GB (2-KIT) DDR4 2133MHz Fury Black
Gigabyte GeForce GTX 1050Ti 4GB
Intel SSD 240GB 540s Reseller, SATA, 2.5"
2TB Seagate Ironwolf 64MB, 6Gb/s, 5900RPM
DVD±RW ASUS DVD Recorder 24x SATA Internal Black Power to go Retail
Microsoft® Windows 10 Home Swe 64-bit, Single OEI, DVD
Varför behöver du ett grafikkort utöver det som Intels CPU inkluderar?
Varför inte satsa på en m2 sticka istället för SSD? Priset är ungefär detsamma, men du får ca 3x läs/skrivprestanda.
 
ANNONS