Annons

1080p vs 1440p

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor Möller

Aktiv medlem
Hej,

Har fått en billig möjlighet att byta ut min nuvarande skärm mot en Dell U2515H. Största skillnaden skärmarna emellan skulle för mig vara upplösningen. Vinner jag något på att gå från 1920x1080 till 2560x1440 när det kommer till fotoredigering och Lightroom och i sådana fall, vad?

Orkar mitt grafikkort Evga 1050 Ti 4 Gb driva skärmen i den upplösningen?

Tacksam för svar!
 

larjo

Aktiv medlem
Du skriver inte hela namnet, men sitter det en NVIDIA GeForce GTX 1050 på kortet så ska det inte vara några problem. Det är bara gamla, eller billiga, grafikkort som inte klarar dessa upplösningar. Ditt kort verkar klara 7680x4320 :)
 

vzano

Avslutat medlemskap
Vad har du för skärm nu?

När det kommer till skärmar för fotoarbeta så gäller annat än bara upplösning, Färgåtergivning är en av hörnpelarna för en bra redigering. Sitter själv med en U2515H och gick från en billig benq TN-panel som kostade mig drygt tusenlappen när jag köpte min dator första gången.

Panelen är det som gör skillnaden. TN-paneler är de vanligaste bland skärmar som inte används för att redigera material som är färgkänsligt. Fördelen är att de är billigare och enklare att tillverka med högre Hz.

IPS är det som gäller när det kommer till färger men finns extremt bra IPS skärmar och mindre bra, beror på hur mycket cash man har att lägga ut och nödvändigt ens arbete är exakta färger.

Ja, ditt grafikkort orkar driva det MEN hur bra beror på vad du tänker göra. Spela med 1440p är inte lätt och ditt grafikkort kommer inte orka med det om du inte säker grafikinställningarna men i lightroom och photoshop så orkar den.
 
ANNONS