Annons

Fota djur i November

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajjan

Aktiv medlem
Hej

Har en ledig vecka i mitten av november och tänkte försöka åka på en liten fotoresa i sverige.
Tanken är att fota djur/fåglar men som sagt så börjar vintern att närma sig och utbudet börjar bli begränsat.

Jag tänkte att om någon vill ge mig specifika och konkreta tips på platser och djur? Typ kungsfiskare vid någon å i skåne, eller kanske åka över till danmark och fota hjort i dyrehaven. Tanken är i alla fall att åka söderut ifrån Örebro, förmodligen till skåne.

Dessvärre har jag bara åkt igenom skåne ett par gånger och har ingen vidare koll på platser såhär års för djurfotografering.

Tacksam för svar =)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ganska nyinflyttad till Skåne, men några platser som jag pendlar till

- Falsterbo, Måkläppen är öppen för vandring från 1november
- Fyledalen, du borde kunna se hjort o rovfåglar
- Kristianstad, borde finns rovfåglar
- Wombsängar o Krankesjön

Denna länk ger bra tips på dessa platser, http://www.skof.se/lok/index.php

Att köra upp på Söderåsen till Kopparhatten är väl värd en omväg, gärna på morgonen med dis i dalen

Återkommer när jag har lite mer
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Klingavälsåns dalgång - Vombs ängar
Storlek: 2175 ha
Bildat: Vombs ängar blev naturminnesmärke redan 1923. Naturreservatet Klingavälsåns dalgång, där Vombs ängar ingår, avsattes 1968.
Förvaltare: Länsstyrelsen i Skåne län
Övrigt: Naturreservatet räknas sedan 1974 in bland de internationellt värdefulla våtmarksområdena enligt Ramsarkonventionen (Convention on Wetlands). Det ingår också i EU´s ekologiska nätverk av skyddade områden, Natura 2000.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
I november är Fyledalen given. En solig dag kommer örnarna att passera längs dalen och det är stor chans att få se kronhjort. Om båtarna går hade jag åkt till Hallands väderö för att plåta säl.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan lägga till att följande böcker är riktigt bra för att hitta guldkorn i Skåne. De finns iaf i bibliotek i Skåne och borde gå att få reserverade från andra platser i landet

-Naturpärlor i Skåne
-Naturpärlor på Österlen
-Från Ven till Hallands VäderÖ
-Vattenriket och andra Naturpärlor
-Vingar över Falsterbo
 

Lajjan

Aktiv medlem
Ganska nyinflyttad till Skåne, men några platser som jag pendlar till

- Falsterbo, Måkläppen är öppen för vandring från 1november
- Fyledalen, du borde kunna se hjort o rovfåglar
- Kristianstad, borde finns rovfåglar
- Wombsängar o Krankesjön

Denna länk ger bra tips på dessa platser, http://www.skof.se/lok/index.php

Att köra upp på Söderåsen till Kopparhatten är väl värd en omväg, gärna på morgonen med dis i dalen

Återkommer när jag har lite mer
Låter som flera bra tips, ska läsa på om dem.
 
ANNONS