Annons

Lättare gimbal till 500/5.6 PF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdman

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänker i framtiden bli ägare till ett Nikon 500/5.6 PF och mer eller mindre byta ut min snart 10 år gamla 600/4 mot detta objektiv.

Med tanke på att det är ett väldigt lätt objektiv kommer säkerligen mycket av fotandet kunna ske på fri hand, men jag känner mig själv och kommer trots det vilja använda objektivet på stativ.

Har idag ett Wimberley som jag tycker mycket om och som har varit en mycket god vän de 10 år jag ägt mitt 600/4, men med 500/5.6 PF kommer det huvudet mycket troligt vara over-kill i både storlek och vikt.

Söker därför ett något mindre och lättare gimbal för detta ändamål, men vill heller inte tumma på kvalitén som Wimberley har (så billigare "kopior" är jag egentligen inte intresserad av).

Har bland annat sneglat på Mongoose från 4th Generation från USA och LensMaster T-1 från UK, men som förstås är svåra att hitta i Sverige.

Någon som har andra förslag och tankar kring lättare gimbals för detta objektiv?

/ Daniel
 

Josef430

Aktiv medlem
Kanske ett gimbal huvud från Jobu?

Jobu Design Jobu Jr.3 Deluxe Gimbal Head
Ett mycket lätt (700g) och vällagrat stativhuvud. Jag har använt produkten tillsammans med Canon 1 Dx och Canon 500/4L II. Fungerar perfekt, stabilt och bra. Med en lång platta monterad direkt på objektivet (utan fot) balanserar gluggen helt. Läs gärna alla användares omdömen hos B&H Photo.

Den här texten hade jag färdigskriven, då jag tänker lägga ut en del prylar för försäljning här på Fotosidan i dag.
 

baa

Aktiv medlem
Tack för denna Bengt! Har sökt med ljus och lykta efter en vettig gimbal och denna verkar mycket intressant.
Har både GK och Junior-modellerna, båda funkar fint med 600mm även i 30 minusgrader. Lär funka bra i minus 40 men det har inte jag provat.
Har testat många olika fabrikat tidigare men inget som slår PromediaGear gimbal.

Du är välkommen hit och testa …
 
ANNONS