Annons

Canon eos 600d/700d eller 60 d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristobal

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte köpa ett begagnat kamerahus då min Canon eos 550 d blev stulen på ett tåg.
Skulle behöva lite hjälp från er som kan.
Jag har inte direkt saknat något (vad jag vet)
På 550d så jag tror jag skulle bli nöjd med samma eller eller en lite senare modell. Hade ekonomin räckt till hade jag kanske kostat på mig nåt mer men inte just nu. De modeller jag hittat för runt 2500, vilket är min budget är 600/650/700d samt 60d. Vilken av dessa tror ni på och vad är ett rimligt pris för dem tycker ni? Har ett fast 50 mm objektiv kvar som inte låg i kameraväskan då den blev stulen, så jag börjar med det tänker jag.

Tack på förhand

Kristoffer
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte köpa ett begagnat kamerahus då min Canon eos 550 d blev stulen på ett tåg.
Skulle behöva lite hjälp från er som kan.
Jag har inte direkt saknat något (vad jag vet)
På 550d så jag tror jag skulle bli nöjd med samma eller eller en lite senare modell. Hade ekonomin räckt till hade jag kanske kostat på mig nåt mer men inte just nu. De modeller jag hittat för runt 2500, vilket är min budget är 600/650/700d samt 60d. Vilken av dessa tror ni på och vad är ett rimligt pris för dem tycker ni? Har ett fast 50 mm objektiv kvar som inte låg i kameraväskan då den blev stulen, så jag börjar med det tänker jag.

Tack på förhand

Kristoffer
60D kan man mikrojustera autofokus på när fokusen inte sätts riktigt där man vill. Bara det är en grej jag skulle sakna.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det låter ju som en bra egenskap. Hittar 60d för 2500 kr. Bra affär? Ca 10.000 exponeringar.
Jag hade visst fel. Canon hade det i 50D, hoppade över 60D och lade till det i 70D https://www.dpreview.com/forums/thread/4049820


7D ligger i samma prisklass, se https://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm


Vill man ha senaste sensor och där autofokusen alltid fokuserar rätt kan man välja en spegellös kamera så som M6, men då behövs adapter för de objektiv du redan har. Liten kamera utan sökare och inte lika fartfylld som 7D.
 

nivas

Aktiv medlem
60D erbjuder ju lite fler rattar och knappar för en bättre ergonomi vid användning. Dock är huset större än en 550D, så det blir en mindre smidig kamera att ha med sig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det låter ju som en bra egenskap. Hittar 60d för 2500 kr. Bra affär? Ca 10.000 exponeringar.
Tycker priset verkar lite högt. Skulle i så fall pruta ner till 2000kr. Man får ju idag en 7D för 3000kr så 2500kr för 60D verkar lite högt. Trots avsaknad av fokus mikrojustering skulle jag ta 60D över 600D, 650D eller 700D p g a bättre byggd kamera med större och ljusare sökare. Jf med 600D i alla fall har den även en bättre AF modul dessutom. Med monterat objektiv är den lilla skillnad i storlek mot de andra enklare husen inte av betydelse.

Titta även på 7D, 70D och 50D. 7D är ännu rejälare. 70D har dual pixel och 50D är nästan lika rejäl som 7D. Alla 3 har AF mikrojustering. 50D är dock brusigare än de andra då dess 15mp sensor inte är lika bra som de andras 18 och 20mp sensorer. 70D har den nyaste sensorn av dessa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
7D har samma sensor som 550D så rent konkret får du exakt samma bildkvalitet.

7D har på plussidan ett mycket robustare chassi, fler inställningsmöjligheter, snabbare seriebildstagning och bättre autofokus.
På minussidan är den lite större och tyngre (vilket många, inklusive jag, egentligen betraktar som ett plus).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan även titta på Canon 77D om man vill ha något modernare. Man får då en ännu bättre sensor och bättre AF modul än de vi diskuterat. Däremot är sökaren enklare än i t ex 50D, 60D, 70D, 80D, 7D osv. Kan man leva med den mindre och mörkare sökaren samt klenare byggkvalitetskänsla som endast är diskret bättre än 600D, 650D, 700D får man bra AF och bättre sensor med denna. Nypriset ligger på 7500kr men borde kunna fås beg för ca 4500kr. Dessa dyker dock inte upp så ofta då det är en aktuell modell.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hittar en 7d inom min budget. Men den är 40 mil bort. Hur ställer ni er till att köpa grisen i säcken?
7D är synnerligen robust så det ska mycket till om det ska finnas några mekaniska skador på den.
Slitage, avskavd färg, eventuellt lossnat greppgummi, mm bör framgå av bilderna i annonsen.

Rörliga delar (spegel och slutare) vill man ju egentligen kolla innan att de sitter och rör sig som de ska. Men man kan ju prata med säljaren om skicket.

Sedan är det ju alltid en risk att köpa på distans av en privatperson. Men kan bli lurad på hela affären.

Själv vågar jag chansa när det är belopp i den här storleksordningen. Men det är ju individuellt.

Hittills har jag aldrig blivit lurad vare sig avseende skick eller vara.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Här är en 7D med lågt antal exp och säljaren har varit medlem länge. Är det den du tittat på?:

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=300545

Jag köper på distans om säljaren varit medlem länge och har aldrig haft problem. En gång köpte jag en Canon vidvinkelzoom som visade sig ha trasig AF men jag kontaktade säljaren och fick pengarna tillbaks utan problem. Givetvis är alla kanske inte lika ärliga men det finns ändå en annan trygghet på FS än blocket om man inte kan nyttja blocketpaketet.

Då blocketpaketet ligger nere är det svårt att köpa beg på distans där.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Kollade på en annan och bad personen i fråga att kontakta mig via sin hemsida som jag googlade upp. Mailadressen som han mailade ifrån är inte samma som på hemsidan och han har inte varit medlem så länge så därför tänkte jag få bekräftat att det är personen i fråga. Han svarade snabbt först men har inte skickat tillbaka via sin hemsida så vi får väl se.
Har egentligen stretchat min budget redan vid 2500, annars hade jag huggit på den annonsen du länkade till. Borde egentligen vänta och spara lite till men ni vet hur det är, man blir mer och mer sugen ju mer man kollar runt och letar.
O andra sidan saknade jag inget direkt med 550d, hittade en 600d för 1700 kr som jag funderar på.
Men det är bu det där. Man vill gärna ha det är liiiite bättre, gärna så billigt som möjligt. Idiotkalkyl kanske det borde kallas. =)
 

Kristobal

Aktiv medlem
Är rätt inne på samma tanke.
50d faller bort för den har ingen video.
60d känns sådär när man läser om den men fortfarande ett alternativ.
7d känns som den jag vill ha. =)
Får väl kolla om det går att få ner priset något...
 

Kristobal

Aktiv medlem
Har hittat en 7d för 2500 kr.
52000 exponeringar. Känns lite mycket eller har jag fel? Rent spontant känns 5000 exp. Och 3000 kr som en bättre deal.
 
ANNONS