Annons

Hjälp om att Hitta Modeller jag kan fota :)

Produkter
(logga in för att koppla)

cango

Avslutat medlemskap
Om du vill vara smart så skiver du svenska på svenska. I i familj är vi 3 språkiga. Min fru är Österrikiska ,När vi träffades var jag inte särskilt bra på tyska och hon inte på svenska. Nu efter 20 år pratar hon perfekt svenska och min tyska är nästan perfekt.
Det språk jag använd under mer än 30 år är engelska eftersom jag jobbat internationellt.
Det har aldrig hindrat mig från att kunna skriva svenska korrekt.
Att kalla landskap för landscape och porträtt för portrait visar på at man endera inte kan skilja på de språk man kan eller är dum i huvudet.
Tråden håller på dra åt fel håll nu. Jag håller med att man inte ska blanda ord från olika språk så hejvilt.

Kanske inte så lätt för unga idag. Har en bekant - ung - som också tillbringar mycket tid på engelskspråkiga fora, och andra sidor. Han hittar inte heller rätt ord på svenska, och blandar friskt. Fenomenet kanske är vanligare än jag trott.

Flash: Du kanske skriver inläggen (2st) via mobiltelefonen? Inget illa menat, men flera stavfel ger dina inlägg som kritiserar Emils språkfel.. eh en fel klang.
 

afe

Aktiv medlem
Flash: Du kanske skriver inläggen (2st) via mobiltelefonen? Inget illa menat, men flera stavfel ger dina inlägg som kritiserar Emils språkfel.. eh en fel klang.
Jag tycker det blir rätt kul när någon försöker leka språkpolis, men inte själv lyckas skriva rätt :)

I övrigt är det nog som du säger att många unga har lärt sig foto genom att läsa på nätet, och helt enkelt inte lärt sig de svenska begreppen. Jag har själv jobbat med IT i en herrans massa år tidigare, och har oerhört svårt att hantera svenska operativsystem eller att läsa instruktioner på svenska. Kameravärlden är förstås likadan - det är inte många kameror som levereras med välöversatta svenska bruksanvisningar (om några).
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, det förorsakar stora problem när någon använder engelska uttryck i svenska språket, samtidigt som 25% av befolkningen i Sverige har utländsk bakgrund och bryter på svenska i en eller annan form och stavar desto sämre. Då måste man ju reagera på den kultur och det språk som står oss närmast!
 

AWid

Aktiv medlem
Tja - så här vi knäckt den unge mannen som kanske inte formulerade sig helt korrekt men som uppenbart hade vissa ambitioner med sitt fotograferande. Emil är inte längre medlem på fotosidan!

Ett tips till alla som vill briljera som språkpoliser - korekturläs era egna inlägg innan ni postar. Det blir så överdrivet komiskt annars.
 

alfin

Aktiv medlem
Tja - så här vi knäckt den unge mannen som kanske inte formulerade sig helt korrekt men som uppenbart hade vissa ambitioner med sitt fotograferande. Emil är inte längre medlem på fotosidan!

Ett tips till alla som vill briljera som språkpoliser - korekturläs era egna inlägg innan ni postar. Det blir så överdrivet komiskt annars.
Sorgligt! Hoppas det leder till eftertanke från en och annan gammal gubbe som borde tänka till före!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Om du vill vara smart så skiver du svenska på svenska. I i familj är vi 3 språkiga. Min fru är Österrikiska ,När vi träffades var jag inte särskilt bra på tyska och hon inte på svenska. Nu efter 20 år pratar hon perfekt svenska och min tyska är nästan perfekt.
Det språk jag använd under mer än 30 år är engelska eftersom jag jobbat internationellt.
Det har aldrig hindrat mig från att kunna skriva svenska korrekt.
Att kalla landskap för landscape och porträtt för portrait visar på at man endera inte kan skilja på de språk man kan eller är dum i huvudet.
Anser du att ditt eget inlägg är ett exempel på korrekt svenska?

Det är sorgligt att ingen orkar anstränga sig det minsta för att ge några goda råd om att hitta modeller, men det finns mängder med energi till att klaga på hemsidor och språk.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Så jäkla tragiskt att komma in och se.

Om Emil skulle komma in igen, även om kontot är raderat, så vill jag också slå ett slag för klasskamrater. Det är alltid nervöst men i början handlar det till stor del om att lära sig tekniken och bli bekväm med att styra andra. Därefter kan man börja ta ut svängarna med personer som man känner sig bekväm med. Överväg att starta en fotoklubb på skolan där ni kan hjälpas åt att agera assistenter eller modeller.
 

lonian

Aktiv medlem
Ta bort popup-rutan där man ska fylla i sin mail-adress. Ingen kommer orka besöka din hemsida mer än ett par sekunder. Det går inte med ord att beskriva hur irriterande det är att få upp 2-3 rutor varje gång jag klickar på din sida.

Jag klickade runt på din sida trots att jag var tvungen att gång på gång klicka ner dina spammeddelanden. Det är väldigt tydligt att du är i ett nybörjarstadie. kanske ska du fråga dina vänner om du kan fotografera dom för att träna. Fråga även mor och farföräldrar eller andra äldre människor du känner så att du kan träna även på människor med lite struktur i ansiktet. När du behärskar fotograferingen lite mer så kanske det är dags att jobba med riktiga modeller.

Sen så funderar jag på varför du och väldigt många andra kallar sig fotografer bara för att man tar bilder. Det går inflation i det. Inte ens när jag har arbetat 100% som fotograf har jag skrivit på min hemsida eller sociala medier att jag är fotograf. Det är nästan lite pajigt, framför allt om man inte jobbar med det. Låt bilderna tala för sig. Är man tillräckligt duktig så behöver man inte skriva fotograf. Det är lite som folk som använder vattenstämpel på sina bilder. Det är väldigt sällan riktigt duktiga fotografer sätter vattenstämpel på sina bilder.

Förlåt om mitt tips blev mer kritik. Kritik som du kanske inte bett om.

Tråkigt inlägg.
Alla är fotografer även om du fotar med mobilen. Skillnad ser jag om man kallar sig hobbyfotograf, proffsfotograf eller betald fotograf.
Ts är uppenbarligen en fotograf med en nikon d5300.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Plus 1

Sorgligt! Hoppas det leder till eftertanke från en och annan gammal gubbe som borde tänka till före!
Kan inte annat än att hålla med Alfin.
Fantastiskt sätt att ”välkomna” en ny ung medlem.

Som så många andra trådar spårar den ur redan innan den når sida två.

Man måste inte alltid ösa ur sig det första som dyker upp i hvudet. Emil ville ha hjälp, han blev medlem i Sveriges största fotoforum och efter ett par timmar har han fått så mycket oförtjänt dålig kritik att han avslutar sitt medlemskap.

Snälla försök hålla forumet on topic istället för att omedelbart dra iväg åt alla möjliga håll. Har man inget on topic att säga kanske man kan gå vidare och titta på andra saker istället för att göra så som gjordes i den här tråden?

/Jon
 

andste

Medlem
Edit: såg först efter jag skrivit mitt svar att man redan lyckats skrämma bort Emil, somliga borde ta och tänka både en och fem gånger innan man öppnar brödklykan.

Jag är väl inte direkt jätte erfaren men tänker komma med lite tips ändå.

Jag håller inte direkt med andra som säger att man ska fota kompisar eller haffa folk på stan att plåta, det kan vara ok så länge man är ute efter ett längre samarbete där man kan utvecklas tillsammans. Men med en oerfaren fotograf och en oerfaren modell så kommer det att ta tid att bygga upp kunskap och bra biler.

Ett råd är att gå på workshops, på så vis får du lära dig av både erfarna fotografer och modeller, bilderna du tar på workshops kan du använda till din portfolio. När du har en schysst portfolio och lite erfarenhet så börja annonsera i TFP grupper på facebook och kontakta TFP modeller direkt både på instagram och facebook.

Är du villig att betala för modeller kan du också gå med i sidor som Purpleport och modelmayhem och se vilka modeller som har casting calls i ditt område. Det kan ofta vara väldigt lärorikt att faktiskt jobba med väldigt erfarna modeller där dom mer eller mindre kan dirigera dig som fotograf i stället för tvärt om.

Vad det gäller din webbsida så hade jag försökt förenkla ner den, bort med pop-up's som andra skriver, plocka också bort tex information om vilken typ av utrustning du använder, utrustning är generellt bara intressant för andra fotografer, modeller struntar oftast fullständigt i vad du plåtar med dom är bara intresserade av att bilderna blir bra. Ha bara med dina absolut bästa bilder, det är bättre att ha en portfolio med en handfull riktigt starka och bra bilder än att ha med en uppsjö av medelmåttiga bilder.

Att plåta modeller (oavsett genre) kan lätt bli ett moment 22, man behöver en bra portfolio för att attrahera modeller men man har ingen bra portfolio för att man kan inte attrahera modeller, lika bra att försöka bryta det direkt genom att då till exempel gå någon workshop.
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Edit: såg först efter jag skrivit mitt svar att man redan lyckats skrämma bort Emil, somliga borde ta och tänka både en och fem gånger innan man öppnar brödklykan.

Jag är väl inte direkt jätte erfaren men tänker komma med lite tips ändå.

Jag håller inte direkt med andra som säger att man ska fota kompisar eller haffa folk på stan att plåta, det kan vara ok så länge man är ute efter ett längre samarbete där man kan utvecklas tillsammans. Men med en oerfaren fotograf och en oerfaren modell så kommer det att ta tid att bygga upp kunskap och bra biler.
Spola inte tipset om att haffa folk. Jag hade aldrig tagit porträtt eller klarat av att hantera blixt innan jag rev av plåstret under ett halvår och lärde mig på gatan under föränderliga omständigheter. Med det sagt passar det säkert inte alla. För min del hade jag inte tid/ork att planera in sessioner och då är det utmärkt att kunna gå ut och ta tag i befintligt folk (pga omfattande arbetspendling)

Det viktigaste är att man hänger sig och läser in sig samt testat nya saker om vartannat.
 

pysse

Aktiv medlem
tragiskt

Hej! Jag heter Emil och är 17 år! jag är en portrait fotograf som har fotograferat landscape och natur i ca 4 år och precis börjat med portrait i december 2017! Jag undrar om hur jag kan få tag på modeller, Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: Här är min Sida (https://emilthephotographer.weebly.com/#)
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?
jag vet inte hur man hittar modeller så jag svarade heller inte på denna fråga

och det var just EN fråga som ställdes

det var inte … hej kan ni ge mig tips om sidan jag nu har ……..vilken numera är den enda sida han har


en hel del av er som skriver i dessa forum är duktiga på att fota
men ni är usla på att hålla er till ämnet och hålla en snäll ton


jag antar att detta inlägg raderas ac ansvariga på sidan pga jag inte håller mig till ämnet .-- ske så …

när man är ute bland folk som fotar tex på mässor mm så är det tyvärr så att dom avråder från denna sida pga jönsar som hellre raljerar i hur en nybörjare ska ha det allra senaste i utrustning och fan ta den som inte håller en bländare på en viss grad av nån tusendel


ni som är duktiga kommer att med er rätt anse mig som oduglig och orättvis
så klart

nån enstaka bland er kommer att ta till er och börja tänka humanare
och kanske till och med …..svarar på FRÅGAN som ställdes

så nu kan ni komma med era svar om hur fel jag har och hur jag borde veta bättre eller liknande
 

cardazio

Aktiv medlem
jag vet inte hur man hittar modeller så jag svarade heller inte på denna fråga

och det var just EN fråga som ställdes

det var inte … hej kan ni ge mig tips om sidan jag nu har ……..vilken numera är den enda sida han har


en hel del av er som skriver i dessa forum är duktiga på att fota
men ni är usla på att hålla er till ämnet och hålla en snäll ton


jag antar att detta inlägg raderas ac ansvariga på sidan pga jag inte håller mig till ämnet .-- ske så …

när man är ute bland folk som fotar tex på mässor mm så är det tyvärr så att dom avråder från denna sida pga jönsar som hellre raljerar i hur en nybörjare ska ha det allra senaste i utrustning och fan ta den som inte håller en bländare på en viss grad av nån tusendel


ni som är duktiga kommer att med er rätt anse mig som oduglig och orättvis
så klart

nån enstaka bland er kommer att ta till er och börja tänka humanare
och kanske till och med …..svarar på FRÅGAN som ställdes

så nu kan ni komma med era svar om hur fel jag har och hur jag borde veta bättre eller liknande
Det är ju oftast samma personer som gör det, så kanske bör finnas en cool-downfunktion där man inte får skriva inlägg på en vecka om man misskött sig
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Eftersom denna tråd spårade ur redan i första svaret dristar jag mig att skriva några rader om det som tråden till stor del kom att handla om, nämligen språket.

Visst vore det bra med lite hårdare moderering men det finns ett stort MEN. Med hårdare moderering riskerar vi att missa inläggen från språkpoliserna som själva inte kan skriva korrekt. De är faktiskt underhållande och jag skulle antagligen sakna dem en regnig dag som idag till exempel.

Kan ett sätt att få till en ändring på alla dessa urspårningar, där trådar övergår från ursprungsfrågan till språk och språkbehandling, syftningsfel, rättstavning etc, vara att ta bort uppgiften i varje svar om antalet inlägg skribenterna gjort? Det är faktiskt en helt ointressant uppgift men kan kanske vara det som sporrar somliga att skriva även totalt ointressanta inlägg helt utanför ämnet i trådarna.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Sen så funderar jag på varför du och väldigt många andra kallar sig fotografer bara för att man tar bilder. Det går inflation i det. Inte ens när jag har arbetat 100% som fotograf har jag skrivit på min hemsida eller sociala medier att jag är fotograf. Det är nästan lite pajigt, framför allt om man inte jobbar med det. Låt bilderna tala för sig. Är man tillräckligt duktig så behöver man inte skriva fotograf. Det är lite som folk som använder vattenstämpel på sina bilder. Det är väldigt sällan riktigt duktiga fotografer sätter vattenstämpel på sina bilder.
Yrkesfotograf, frilansfotograf och bara fotograf. Ser inget konstigt med att hobby- och entuaister kallar sig för 'fotografer'. Det är väl bara kul. Alla är fotografer. Lyssna på Schyffert och Rehborg :)

Ärligt talat så är det mer pajigt att som yrkesverksam fotograf försöka försvara eller skydda en titel. Som du sa själv - låt bilderna tala. Och marknadsföringen förstås.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Yrkesfotograf, frilansfotograf och bara fotograf. Ser inget konstigt med att hobby- och entuaister kallar sig för 'fotografer'. Det är väl bara kul. Alla är fotografer. Lyssna på Schyffert och Rehborg :)
[...].
Jag kallar mig väldigt sällan fotograf även om jag har fotograferande som hobby.
Men vad jag än kallar mig så är jag fotografen bakom alla tiotusentals bilder jag tagit genom åren.

Fotograf är ett yrke. Men fotograf är också beteckningen på den som tog bilden, oavsett om det är yrkesmässigt eller inte.

Mest fotograferar jag ungdomsfotboll. Jag sitter där vid kortlinjen på fotbollsplanen med kameran framför ögat. Så blir jag igenkänd, och de andra föräldrarna kallar mig för ”fotografen”.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Åter till frågan

Jag själv är nybörjare på studioljus och övar nu hemma.
Familjen är snälla och ställer upp för det mesta, men häromkvällen var ingen hemma och jag ville testa en grej.

Jag byggde då en docka. Jag ställde upp mitt stativ. Tog två kuddar som jag fyllde en tröja med. Trädde detta över stativet. Drog upp mittstolpen och hängde en cykelhjälm som hjässa. Tog sedan en liten bit ljusbrun golskyddspapp som ansikte och hängde på ett par solglasögon.

Det blev ju inte riktigt på riktigt, men jag kunde åtminstone laborera en hel del med ljussättning.
 
ANNONS