Annons

Telekonverter som DX->FX-konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Vad en telekonverter i princip gör är ju att ta den centrala delen av bilden från ett objektiv och blåsa upp den så att den täcker hela sensorn. Är det skäligt att tro att man därmed kan konvertera ett DX-objektiv så att bildcirkeln täcker hela FX-sensorn?

Jag kan tänka mig att en TC designad för DX slänger bort ljuset utanför DX-cirkeln, men jag vet inte om det finns specifika DX-telekonvertrar.

Konkret är jag nyfiken på Tokinas 10-17 mm fisheye-zoom. En del använder tydligen den med en Kenko 1,4x TC vid undervattensfoto, för att få lite mer räckvidd och/eller bli av med lite fisheye-effekt. Av olika anledningar tittar jag nu på möjligheten att använda den kombinationen på en FX-kamera. Vore det rimligt att tro att jag då skulle få ungefär samma bild som att använda objektivet utan TC på en DX-kamera?

Frånsett att en telekonverter alltid introducerar lite optiska imperfektioner och stjäl ljus, menar jag.
 

iSolen.se

Guest
Hej!
Vad en telekonverter i princip gör är ju att ta den centrala delen av bilden från ett objektiv och blåsa upp den så att den täcker hela sensorn. Är det skäligt att tro att man därmed kan konvertera ett DX-objektiv så att bildcirkeln täcker hela FX-sensorn?

Jag kan tänka mig att en TC designad för DX slänger bort ljuset utanför DX-cirkeln, men jag vet inte om det finns specifika DX-telekonvertrar.

Konkret är jag nyfiken på Tokinas 10-17 mm fisheye-zoom. En del använder tydligen den med en Kenko 1,4x TC vid undervattensfoto, för att få lite mer räckvidd och/eller bli av med lite fisheye-effekt. Av olika anledningar tittar jag nu på möjligheten att använda den kombinationen på en FX-kamera. Vore det rimligt att tro att jag då skulle få ungefär samma bild som att använda objektivet utan TC på en DX-kamera?

Frånsett att en telekonverter alltid introducerar lite optiska imperfektioner och stjäl ljus, menar jag.
Kul idé men telekonvertrar brukar inte gilla vidvinklar.

Kan inte komma på någon annan invändning, borde finnas fler.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om det är nikons tc så passar de inte mekaniskt på alla objektiv.
Vidvinkelzoomar har utstickande bakre lins vid kortaste brännvidd och tc sticker ut med främre linsen. Med tanke på försämringen som en tc ändå ger borde beskärning ge bättre resultat.
 

apersson850

Aktiv medlem
Maximal bländaröppning ändras alltid, eftersom den beräknas som brännvidden i förhållande till den fysiska storleken på bländaren.
Du kan inte ändra någon av de parametrarna utan att påverka maxbländaren.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Korrekt

Möjligen är det så för på mitt 17-55 2.8 får jag bländare 4.
Fast det är korrekt eftersom en 1.4 konverter stjäl precis ett steg. Kenkokonvertern ger korrekt bländare med många objektiv och t.o.m. ganska bra AF t.o.m. med f/5,6 objektiv (vilket ger f/8) på en del kameror som bara ska klara f/5,6 och är strypta däröver (ex. 5D MK II och även 5D MK III innan man uppdaterade des firmware så den klarade f/8.)
 

afe

Aktiv medlem
Undervattensfoto är inte känt för sin bildkvalitet så det spelar dem kanske ingen större roll :)
UV-fotografering ställer väldigt höga krav på både utrustning och fotograf, och att påstå att det inte skulle vara känt för bildkvalitet tycker jag är ett synnerligen onödigt påstående som är rent oförskämt mot de som ägnar sig åt den typen av fotografi seriöst.
 

iSolen.se

Guest
UV-fotografering ställer väldigt höga krav på både utrustning och fotograf, och att påstå att det inte skulle vara känt för bildkvalitet tycker jag är ett synnerligen onödigt påstående som är rent oförskämt mot de som ägnar sig åt den typen av fotografi seriöst.
Att konstatera att blir sämre teknisk kvalitet under ytan än över är inte att vara oförskämd, det är pga fysikens lagar.
 

afe

Aktiv medlem
När du skriver att "det kanske inte spelar någon roll" tycker jag att du nedvärderar den typen av fotografering. Naturligtvis blir kvaliteten sämre då det krävs mer glas mellan sensor och motiv, och dessutom en massa vatten däremellan, men det innebär inte att det inte går att göra bra bilder under vattenytan (med bra kvalitet).

Nåväl, du får tycka som du vill och se världen med dina stockfotoögon :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Ola har dessutom rätt. Om förutsättningarna för bra kvalité är sämre, då märks eventuella andra ofullkomligheter mindre.
Det är som att fotografera i dimma, eller värmedaller. Om objektivet har taskig skärpa syns inte lika tydligt då.
 

iSolen.se

Guest
När du skriver att "det kanske inte spelar någon roll" tycker jag att du nedvärderar den typen av fotografering. Naturligtvis blir kvaliteten sämre då det krävs mer glas mellan sensor och motiv, och dessutom en massa vatten däremellan, men det innebär inte att det inte går att göra bra bilder under vattenytan (med bra kvalitet).

Nåväl, du får tycka som du vill och se världen med dina stockfotoögon :)
Jag har inte alls nedvärderat den typen av foto, jag ser tvärtom upp till den.

Om en telekonverter ger extra kantoskärpa när man redan har med en hel rad andra optiska problem är det logiskt att TC-prestandan spelar mindre roll, jämför t ex med fågel- eller sportfoto.

Det största problemet är brytningsindet, vanliga objektiv är inte gjorda för undervattensfoto (Jag undviker förkortningen UV eftersom den har en fotobetydelse till).

Jag har aldrig lajkat så många bilder som nu med så låg teknisk kvalitet. Det beror förstås på en annan icke markbunden form av foto som jag (du med f ö) börjat intressera mig av.

Ibland är motivet viktigare än tekniken och ibland är tekniken som levererar bra kvalitet för dyra (en inspire 2 med tillbehör kostar 200 000).
 

iSolen.se

Guest
Jag har inte alls nedvärderat den typen av foto, jag ser tvärtom upp till den.

Om en telekonverter ger extra kantoskärpa när man redan har med en hel rad andra optiska problem är det logiskt att TC-prestandan spelar mindre roll, jämför t ex med fågel- eller sportfoto.

Det största problemet är brytningsindet, vanliga objektiv är inte gjorda för undervattensfoto (Jag undviker förkortningen UV eftersom den har en fotobetydelse till).

Jag har aldrig lajkat så många bilder som nu med så låg teknisk kvalitet. Det beror förstås på en annan icke markbunden form av foto som jag (du med f ö) börjat intressera mig av.

Ibland är motivet viktigare än tekniken och ibland är tekniken som levererar bra kvalitet för dyra (en inspire 2 med tillbehör kostar 200 000).
Brytningindex ska det förstås stå, det är det som gör att avstånds- och zoomringen på objektivet visar fel under vatten, vatten ger en brännviddsförlängning vilket man ser med blotta ögat när man dyker.
 
ANNONS