Annons

Uppladdningsbara CR123A

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
En strömkälla - primär/sekundärceller i dessa fall - levererar bara den ström som den ansluta kretsen förbrukar, upp till cellens gräns för strömuttag. Vilken bla baseras på dess inre resistans och arean på kontaktledningen. Är ledningen för tunn kommer den att brinna av likt en säkring.

Lågt inre motstånd i cellen ger möjlighet till höga strömuttag. Lågt inre motstånd ger också lägre spänningsfall över polerna vid högre last.

Även om en större prismatisk litiumpolymercell ”kan” leverera 100A över 3,7 V är det ingen fara med att ansluta en 1 watts glödlampa för 5 volt drivspänning till den.
Lampa kommer att lysa lite svagare än normalt då spänningen är lägre men dess resistans densamma.
Fast det här fallet är tvärtom. Du har något som tål tex 3V och 500mA och matar det med 3,7V och 800mA, klart det kan bli problem vilket det också blev minst sagt i exemplet ovan.

En produkt som är designad för att batteriet är den begränsande faktorn går sönder.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tyvärr förstår inte du hur det fungerar med ström trots att jag förklarar.
Spänning är enda viktiga och eventuellt riskfyllda punkten i denna instans. Sekundärcellens eventuella möjlighet att leverera höga strömmar har inget med detta att göra.

Jag kan utan problem använda mitt 1200W 12V/100A nätaggregat för att driva en 1 watt 12V glödlampa.

Det finns ett helt internet med bra grundläggande information om ström, spänning, resistans och effekt för den genuint intresserade.

Jag tror att du finner svar på din frågeställning lättare den vägen än att vi ska förstöra den här tråden med det.

Jag har förklarat tillräckligt.

Fast det här fallet är tvärtom. Du har något som tål tex 3V och 500mA och matar det med 3,7V och 800mA, klart det kan bli problem vilket det också blev minst sagt i exemplet ovan.

En produkt som är designad för att batteriet är den begränsande faktorn går sönder.
 

iSolen.se

Guest
Tyvärr förstår inte du hur det fungerar med ström trots att jag förklarar.
Spänning är enda viktiga och eventuellt riskfyllda punkten i denna instans. Sekundärcellens eventuella möjlighet att leverera höga strömmar har inget med detta att göra.

Jag kan utan problem använda mitt 1200W 12V/100A nätaggregat för att driva en 1 watt 12V glödlampa.

Det finns ett helt internet med bra grundläggande information om ström, spänning, resistans och effekt för den genuint intresserade.

Jag tror att du finner svar på din frågeställning lättare den vägen än att vi ska förstöra den här tråden med det.

Jag har förklarat tillräckligt.
Du behöver inte förklara mer än hur du tänker, jag har fullständigt klart för mig hur inre och yttre resistans påverkar en strömkrets och självfallet så ökar strömmen om den inre resistansen (eller yttre för den delen) sänks och likaså om spänningen höjs. I detta fallet händer alltså bägge. Cellens förmåga att leverera hög ström har givetvis med den lägre inre resistansen att göra.Tänk dig en ideal spänningskälla V med två resistorer R1 och R2 kopplade i serie. R1 är den inre resistansen och R2 din pryl. Sänk R1 respektive R2 och höj V (som du skrev) och du kommer i samtliga fall få en högre ström. En pryl som är gjord för ett batteri som har en spänning V med inre resistansen R1 och saknar någon aktiv regulator, tex blixten i ovan fall, kommer alltså få högre ström än den är designad för och går sönder om V ökas och/eller R1 minskar.

Ohms lag, du behöver inte gå några kurser.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Som jag skrev och skrev igen är strömmen ointressant i denna implementering/ärende.

Den ökar möjligen från ca 1,5mA till 2mA.
Försumbart och inget som denna typ av elektronik eventuellt tar skada av.
Du får gärna utveckla dina beräkningar gällande 500 eller 800mA som du nämner. Om det är så att jag räknade fel någonstans.


Det enda som skulle kunna påverkar tekniken är spänningen som går från 6V till 8,4V om om man använder vanliga litiumjon celler med nominell spänning på 3,7V och de är fulladdade.

Om man istället nyttjar LiFe-celler så ligger de nominellt på 3,2V och toppar med 3,6V fulladdade.
Då får en marginell spänningshöjning men samtidigt bara ut ca en fjärdedel av antalet bilder som går att få ut med primära litiumceller.

Men då köper man på sig flera istället.
 

iSolen.se

Guest
Som jag skrev och skrev igen är strömmen ointressant i denna implementering/ärende.

Den ökar möjligen från ca 1,5mA till 2mA.
Försumbart och inget som denna typ av elektronik eventuellt tar skada av.
Du får gärna utveckla dina beräkningar gällande 500 eller 800mA som du nämner. Om det är så att jag räknade fel någonstans.


Det enda som skulle kunna påverkar tekniken är spänningen som går från 6V till 8,4V om om man använder vanliga litiumjon celler med nominell spänning på 3,7V och de är fulladdade.

Om man istället nyttjar LiFe-celler så ligger de nominellt på 3,2V och toppar med 3,6V fulladdade.
Då får en marginell spänningshöjning men samtidigt bara ut ca en fjärdedel av antalet bilder som går att få ut med primära litiumceller.

Men då köper man på sig flera istället.
Om det bara vore spänningen som påverkade skulle ovan blixtaggregat inte exploderat, spänningen var t o m lägre än för standard batterier.

Vad som var unikt i scenariot var den lägre inre resistansen i batterierna (vilket är vad som gör att märkströmmen blir högre). Högre ström genom samma blixt ger större effekt. Blixten överhettade och exploderade. Och det var något som Canon kände till, läste man manualen så stod det att man inte fick sätta i laddbara batterier.

Om du dessutom höjer spänningen som du skrev ökar strömmen ännu mer, samma resultat men snabbare.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Då du för en egen diskussion utan att läsa/förstå/svara på den som förs i den här tråden så får du fortsätta den själv.

Likt de flesta andra trådar som du deltar i glider du själv ur mer eller mindre snabbt.

Diskutera gärna Canon för dig själv. Jag tackar för mig då jag är helt övertygad om att alla andra som läser tråden förstår mina texter, resonemang och förklaringar.

Lycka till.
 

iSolen.se

Guest
Då du för en egen diskussion utan att läsa/förstå/svara på den som förs i den här tråden så får du fortsätta den själv.

Likt de flesta andra trådar som du deltar i glider du själv ur mer eller mindre snabbt.

Diskutera gärna Canon för dig själv. Jag tackar för mig då jag är helt övertygad om att alla andra som läser tråden förstår mina texter, resonemang och förklaringar.

Lycka till.

Du anklagar mig för att inte förstå ström, jag hugger inte på det betet. Snart säger du väl att det inte finns något som heter 0 ISO :)

Tack själv, jag pratar hellre om Nikon eller Sony för min del. Du får gärna tycka att strömmen är ointressant, det gör inte andra. Om du läser mina inlägg så ser du vad som är problemet med lägre inre resistans och varför Canon avrådde från såna batterier.
 
ANNONS