Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Det som SONY saknar är fortfarande objektiv för vanliga amatör sportfotografer som ska vara tillräckligt bra och prisvärda...t ex som NIKON 300/4 PF, 500/5.6 PF..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är inte så jäkla lätt med autofokus på håll eller när buskar skymmer motiven, läste Mattias Klum som använder Nikons D4s/D5 att han relativt ofta körde med manuell fokus, även dom bästa bästa DSLR är inte klockrena alla gånger dom eller vad gäller autofokus.
Det verkar ju inte vara några större problem om man nöjer sig med 600mm. Men det är en helt annan grej med 2 X förlängningslins och motsvarande 1200mm. Då verkar den främsta utmaningen vara att hinna med mer snabbrörliga motiv och inte tappa bort dessa. I Sonys fall verkar det handla om EVF:en som inte riktigt hänger med samt svårigheten att hantera den lilla bildvinkel man har och med de flesta DSLR:er så har man ju inte ens täckning över hela sökaren för AF och då kan det vara en särskild utmaning, för de har ju att parera den lilla bildvinkel de med och hålla motivet inom det än mindre AF-sensitiva området i en OVF.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det som SONY saknar är fortfarande objektiv för vanliga amatör sportfotografer som ska vara tillräckligt bra och prisvärda...t ex som NIKON 300/4 PF, 500/5.6 PF..
Är inte just den långa nya 600mm zoomen avsedd för dessa? Cyber tar 23500:- för det och det är säkert mycket för många det med men vi kan nog inte räkna med så långa zoomar för mycket under 20 000. Inte ens en 70-200mm/4 hamnar mycket under 20 000 det heller (Cyber tar 18500:- för det och jag betalade en gång drygt 13000:) och det beror ju även delvis på kronans usla värde numera. Jag tror att vi kanske mentalt inte riktigt hängt med i prisutvecklingen de senaste åren. Det är ju inte bara om man reser utomlands som man blir varse att våra pesetas sjunkit rätt dramatiskt i värde på bara några få år.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det verkar ju inte vara några större problem om man nöjer sig med 600mm. Men det är en helt annan grej med 2 X förlängningslins och motsvarande 1200mm. Då verkar den främsta utmaningen vara att hinna med mer snabbrörliga motiv och inte tappa bort dessa. I Sonys fall verkar det handla om EVF:en som inte riktigt hänger med samt svårigheten att hantera den lilla bildvinkel man har och med de flesta DSLR:er så har man ju inte ens täckning över hela sökaren för AF och då kan det vara en särskild utmaning, för de har ju att parera den lilla bildvinkel de med och hålla motivet inom det än mindre AF-sensitiva området i en OVF.

Jag undrar över det där om han verkligen provade 20bps med elektronikläget ( Tysta )- han måste först fånga fågeln så klart innan han trycker av, tryckar han av en bråkdel av en sekund för tidigt, så kan ju autofokusen jobba ihjäl sig mot något moln 5 km bort, flera tester visar inte på några laggningar i 20bps läget, man har fångat fåglar med f/11, men man vet att A7RIII tappade effektivitet när bländaröppningen blev mindre och mindre, men är mycket kvick med f/1,8-f/2,8 ( vi hade en tråd speciellt om det )- dom kör väl inte 20bps fullt ut eller utan släpper efter 3-4 bps förmodar jag, det är träning som gäller. Jag vet inte hur avtryckaren är med A9, men min gamla A77 är känslig som tusan, jag vill ju att man skall känna ett lite stopp innan sista avtryck, hade en Diana luftpistol som var så.


Kan så klart lätt tänka att det blir darrigt med 1200 och svårt att fånga in en mindre fågel som rör sig oregelbundet, det såg ut att vara någon typ av tärna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det som SONY saknar är fortfarande objektiv för vanliga amatör sportfotografer som ska vara tillräckligt bra och prisvärda...t ex som NIKON 300/4 PF, 500/5.6 PF..

Ja Sony har i praktiken fått i gång och fart på tillverkningen först runt 2015, 2013 kom väl bara 2 Fe, fördelen Nikon är väl att genom adaptern kan man skruva på objektiv från 20 bakåt i tiden, problemet är nog att autofokusen blir så pass bra som på Z6 att gamla objektiv inte hänger med på bästa sätt.


Det fins ett bra 100-300 men med sämre ljusstyrka, men det har kunnat vara för A-mount, mins inte riktigt.
 

smislo

Aktiv medlem
Det är precis detta vad gjorde att jag valde bort SONY...och gick tillbaka till NIKON från FUJIFILM när man introducerade spegellös från NIKON's sida...relativt många prisvärda AF-S objektiv...dvs för samma pris jag sålde FUJI 50-140/2.8 kunde jag köpa AF-S 70-200/2.8VR2 från NIKON..dvs behöver man jäkta med nya Z optiken och uppgradera i egen takt...
 

interior

Aktiv medlem
Efter den senaste FW-uppdateringen i A7 III:eek:rna och A9 så funkar det fantastiskt. Det som är nytt nu är att vi nu fått en fokushierarki som alltid är aktiv, vilket underlättar. Tidigare måste man konfigurera både Eye Focus och motsvarande följande Lock on AF manuellt men även det slipper man i princip nu. Det sköter kamerorna automatiskt.
En väl fungerande Eye focus verkar vara något som jag skulle få mycket användning för. Hur mycket av detta finns i hårdvaran? Kan Sonys konkurrenter ( Nikon Z6 t ex ) komma ikapp med bara uppdateringar av firmware?
 

Bengf

Aktiv medlem
En väl fungerande Eye focus verkar vara något som jag skulle få mycket användning för. Hur mycket av detta finns i hårdvaran? Kan Sonys konkurrenter ( Nikon Z6 t ex ) komma ikapp med bara uppdateringar av firmware?

Z6/Z7 har nyligen fått uppdateringar för ögonfokus och blivit bättre, det fins en hel del att läsa om hur dom lyckades. det som utmärker tex A7III är nog att den tar ögat på längre håll, och att värstingen A9 fick lite extra i den senaste FW. Vet inte var gränsen går hur mycket dom kan göra, vissa tillverkare kan nog ha förberett hårdvaran men väntar med att uppdatera vilket troligtvis kommer att bli det nya framöver och inte omöjligt att man kommer att få betala en slant för att få det senaste.


Inte ens kungen av att leverera FW ( Fuji )- kunde inte trolla mera med X-T2 utan fick släppa en helt ny X-T3.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är precis detta vad gjorde att jag valde bort SONY...och gick tillbaka till NIKON från FUJIFILM när man introducerade spegellös från NIKON's sida...relativt många prisvärda AF-S objektiv...dvs för samma pris jag sålde FUJI 50-140/2.8 kunde jag köpa AF-S 70-200/2.8VR2 från NIKON..dvs behöver man jäkta med nya Z optiken och uppgradera i egen takt...

Tamron har ett 28-75 FE billigt och mycket bra, och släpper nya till FE, så visst händer det en hel del, i dessa tider då försäljningen gått bakåt för systemkameror, är inte det bästa för oss kunder då obektiven behöver komma i omlopp om senare skapa en begagnat marknad.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Min autofokus slutade plötsligt att fungera. Lämnade in kameran till Infocare som påstod att problemet uppstått p g a någon inställning jag gjort och att det är rätt vanligt med dagens kameror. Hade dock inte ändrat någon inställning när felet uppstod och kameran hade råkat få en smäll strax innan så jag trodde att berodde på den och brydde mig därför inte om att testa med en återställning, som tydligen hjälpte och som det står i manualen att man ska göra om man får problem med kameran. Glad att det löste sig i alla fall.
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
... brydde mig därför inte om att testa med en återställning, som tydligen hjälpte och som det står i manualen att man ska göra om man får problem med kameran. Glad att det löste sig i alla fall.
Rätt vanligt att inte läsa manualen. Men det ett bra tips ifall man får problem med saker och ting och man bör kanske även läsa den innan man rådgör internet.
Återställning av kameran till fabriksinställningar går alltid före alternativet till att skicka inte på service. Dels att det kan ta flera veckor innan man får tillbaka kameran och dels att det kan råka kosta pengar. Dessutom så stjäl man en annans tid för reparationer som kanske verkligen är i behov av det.

/Stefan
 

Stene_68

Aktiv medlem
Rätt vanligt att inte läsa manualen. Men det ett bra tips ifall man får problem med saker och ting och man bör kanske även läsa den innan man rådgör internet.
Återställning av kameran till fabriksinställningar går alltid före alternativet till att skicka inte på service. Dels att det kan ta flera veckor innan man får tillbaka kameran och dels att det kan råka kosta pengar. Dessutom så stjäl man en annans tid för reparationer som kanske verkligen är i behov av det.

/Stefan
Hade det inte varit för att kameran fått en smäll strax innan så hade jag nog gjort en återställning. Dessutom tycker jag att det är långsökt att man kan göra inställningar som gör att kameran plötsligt slutar att fungera trots att den fungerade precis innan med samma inställning. Trodde att den uppdaterade mjukvaran skulle försvinna vilket den åtminstone inte gjorde. Däremot försvann alla knappars funktioner som jag själv hade tilldelat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En väl fungerande Eye focus verkar vara något som jag skulle få mycket användning för. Hur mycket av detta finns i hårdvaran? Kan Sonys konkurrenter ( Nikon Z6 t ex ) komma ikapp med bara uppdateringar av firmware?
Oh ja, Nikon jobbar ju med detta som Bengt redan skrivit om. Även om Z-kamerorna inte alls kunde mäta sig med Sonys Eye-Fokus när de kom så har de ju blivit mycket bättre vad jag förstår efter senaste FW-uppdateringen. Canon däremot verkar ju ha en lite längre väg att vandra. Även Fuji har ju blivit mycket bättre, så jag tror nog att detta med Eye Focus kommer vara mainstream och ett måste som alla tillverkare som vill vara med måste möta. Allt detta gäller dock främst de spegellösa modellerna för DSLR:erna har tekniska begränsningar som gör Eye Focus mot huvudsensorn problematisk om man kör fortsätter med optisk sökare.

Men glöm inte att kungen av AF - A9, är den enda FF-kamera idag som har en stackad bakbelyst sensor och det ger den en del fördelar som inga andra kan matcha idag. Det nya med fokussystemen efter A6400 och FW-uppdateringarna i A7 III, A7r III och A9 är ju också att man numera har en fokushierarki implementerad som gör det mycket mer enkelt och intuitivt att ta sina bilder. Tidigare måste man ägna betydligt mer omsorg åt att själv konfigurera kamerorna och välja "rätt" fokushjälpmedel och inställningar. Nu sker det mesta helt automatiskt och det enda man behöver göra är att vid behov överstyra fokus genom att placera den del av motivet man vill styra mot centralt i sökaren. Efter att kameran flyttat fokus och låst kan man sedan komponera om. Den typen av fokushierarki har inte jag hört att någon haft innan den introducerades med A6400 i Sonys kameror.

Det här gör ju jag själv och många med mig aldrig längre anser oss behöva använda den helt usla ergonomin i den gamla lösningen med statiska fokuspunkter som väljs via styrhjul eller joy stick. Hellre dynamiska fokuspunkter än statiska. Joy stick fick vi av Sony i bl.a. A7 III när den faktiskt inte längre behövs. De får gärna ta bort den för mig och använda det utrymmet till något vettigare i framtida modeller.

Det snackas så mycket om ergonomi i knappars placering och i menyer men den bästa AF-ergonomin är väl ändå att så långt det går slippa vara beroende av både knappar och menyer för att konfigurera AF - så att man fullt ut kan koncentrera sig på motiven istället för att brottas med en kamera som är mer i vägen än hjälper en.

Eye Focus är fantastiskt men den stora grejen är faktiskt fokushierarkin i Real Time AF. Det är den som är det verkliga lyftet.
 
Senast ändrad:

ThePOM

Aktiv medlem
Luckan till mikrofonuttaget på min a7iii

Hej!

Jag har sökt med ljus och lykta efter någon som delar min erfarenhet med luckan till mikrofonuttaget på sony a7iii (densamma som på a7riii som jag förstår det) men hittar inte en endaste som nämner denna del som ett besvär.
Min lucka håller på att brytas av på mitten. Jag har väntat på att något sådant ska hända eftersom luckan ”fladdrar” runt och till slut hamnar i en vinkel som gör att den börjar tryckas runt själva huset.
Jag som varit på resande fot nu en månad och har haft mikrofonen inkopplad hela tiden och kameran hängandes bak på ryggen har självklart ökat risken för att det ska ske men jag kan ju knappast vara ensam med att ha en lucka som snart är trasig?
Är det någon av er andra som varit med om detta? Har ni bytt luckan själva? Gjort något annat för att lösa problemet?
Jag har ju en utökad garanti på kameran så jag kommer ta kontakt med Sony när jag kommer hem men det är alltid intressant att höra andras historier också.

En annan sak som jag märkt av är att avtryckaren varit lite skum, redan innan resan tappade den en del av sin ursprungliga respons och ville inte fokusera på nedtryckning. Nuförtiden tar den ibland två bilder trots att jag inte har serietagning igång. Någon som märkt av detta?

Med vänlig hälsning,
Petri
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Oh ja, Nikon jobbar ju med detta som Bengt redan skrivit om. Även om Z-kamerorna inte alls kunde mäta sig med Sonys Eye-Fokus när de kom så har de ju blivit mycket bättre vad jag förstår efter senaste FW-uppdateringen. Canon däremot verkar ju ha en lite längre väg att vandra. Även Fuji har ju blivit mycket bättre, så jag tror nog att detta med Eye Focus kommer vara mainstream och ett måste som alla tillverkare som vill vara med måste möta. Allt detta gäller dock främst de spegellösa modellerna för DSLR:erna har tekniska begränsningar som gör Eye Focus mot huvudsensorn problematisk om man kör fortsätter med optisk sökare.

Men glöm inte att kungen av AF - A9, är den enda FF-kamera idag som har en stackad bakbelyst sensor och det ger den en del fördelar som inga andra kan matcha idag. Det nya med fokussystemen efter A6400 och FW-uppdateringarna i A7 III, A7r III och A9 är ju också att man numera har en fokushierarki implementerad som gör det mycket mer enkelt och intuitivt att ta sina bilder. Tidigare måste man ägna betydligt mer omsorg åt att själv konfigurera kamerorna och välja "rätt" fokushjälpmedel och inställningar. Nu sker det mesta helt automatiskt och det enda man behöver göra är att vid behov överstyra fokus genom att placera den del av motivet man vill styra mot centralt i sökaren. Efter att kameran flyttat fokus och låst kan man sedan komponera om. Den typen av fokushierarki har inte jag hört att någon haft innan den introducerades med A6400 i Sonys kameror.

Det här gör ju jag själv och många med mig aldrig längre anser oss behöva använda den helt usla ergonomin i den gamla lösningen med statiska fokuspunkter som väljs via styrhjul eller joy stick. Hellre dynamiska fokuspunkter än statiska. Joy stick fick vi av Sony i bl.a. A7 III när den faktiskt inte längre behövs. De får gärna ta bort den för mig och använda det utrymmet till något vettigare i framtida modeller.

Det snackas så mycket om ergonomi i knappars placering och i menyer men den bästa AF-ergonomin är väl ändå att så långt det går slippa vara beroende av både knappar och menyer för att konfigurera AF - så att man fullt ut kan koncentrera sig på motiven istället för att brottas med en kamera som är mer i vägen än hjälper en.

Eye Focus är fantastiskt men den stora grejen är faktiskt fokushierarkin i Real Time AF. Det är den som är det verkliga lyftet.
Håller med om det mesta. Övergången till att kunna ställa in AF på en mängd olika sätt var nog inte så smart. Tror jag har 5 standardmodeller i min Fuji och Canon kameror. Sedan kan man också skapa egna.
Det blir helt enkelt "information overload".
Min gamla Bettan 1D MKIIn var kanske bättre. Fotar ibland med den fortfarande. Den hade bara en variant men fungerade bra till det mesta. Man tvingades ha punkten på det man vill fokusera på någon sekund. Sedan försöka hålla fokuspunkten på motivet. Fast när man missade under någon sekund så körde den på dödräkning.
(Navigationsterm) Den uppskattade helt enkelt var motivet borde vara.
Att Sony nu tagit stegen för att göra AF enklare tycker jag är ett klart steg framåt. Att sätta fokus speciellt med ljusstarka objektiv med kort skärpedjup är svårt. Även om man är en van fotograf. Kan vi få hjälp på den kanten blir det fler bra bilder.
 

interior

Aktiv medlem
A7iii för 17000 kr, svensksåld

Cyberphoto säljer kameran för 20 000 - sedan lämnar Sony 3 000 kr i cashback. Känns prisvärt! Ersättare på gång redan?
 

Bengf

Aktiv medlem
Man undrar hur Sony skall göra med ersättaren till A7III så att den inte äter sig in för mycket på A7RIV, så den kan nog dröja ett tag anar jag. Den får nog inte 5,7 EVF utan samma som Z6 och EOS R, lite knepigt det där hur man skall välja specar så att den blir konkurrens kraftig och inte för dyr, A7III kan väl annars ligga kvar som en EOS RP konkurrent om det lönar sig.
 
ANNONS