Annons

Räkna ut Brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem

martley

Aktiv medlem
Skulle tippa på någonstans runt 24-40 mm. Verkar ha tagits med någon form av normalobjektiv. Att räkna ut det exakt blir svårare.
Medhåll på det.

Motiven på bilderna ser inte ut att innehålla några överdrivet starka inzoomingar eller några extrema vidvinkelbilder med typiska tillhörande perspektivförvrängningar utan typiska "turistbilder". Om man gör det aningen fördomsfulla antagandet att en bilförsäljares största intresse inte är fotografering, systemkameror på den tiden som bilderna verkar vara tagna var väldigt dyra, så är det rimligt att anta att bilderna tagits med en kamera utan utbytbara objektiv. Då ligger normalobjektiv eller lätt vidvinkel närmast till hands som brännvidd på en typisk sådan kamera, jag tror det gällde då som nu.

Motsvarande "Normal" på APS-C ca 30-40mm. "lätt vidvinkel", som 35mm som min Olympus XA2 hade, motsvarar ca 20mm på en APS-C.

Ett kitobjektiv till en APS-C, dvs 18-55mm skulle alltså funka.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Borde fungera med min x100f då
Verkar rimligt. Tyvärr saknas information för en mer exakt bildvinkelsuträkning. Bilderna verkar dock ligga på mellan 35-50mm på FF (23-34mm på APS-C). Om det rörde sig om utbytbara objektiv trots allt skulle någon bild kunna vara tagen med 28mm. Vidare vinkel än så var ovanligt före senare hälften av 80-talet då fasta 24mm blev vanligare. Zoomar blev vanliga först på 80-talet.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej!

Bilderna är fotograferade vid "Komplex Dagomys" i Sotji.

Identifierade tre av dina bilder från google maps satellitvy där både fotografens position och bildvinkeln någorlunda kunde bestämmas (går hitta fler av bilderna om man letar).

Dessa tre bilder tyder på en ekvivalent brännvidd runt 45-55 mm (alltså motsvarande 45-55 mm på en småbildskamera).

Beräknad bildvinkel för de tre olika bilderna blev 45 mm, 50 mm och 53 mm. Medelvärdet blir då 49 mm brännvidd, så jag skulle säga att objektivet kan vara ett fast normalobjektiv på 50 mm och som satt monterat på en småbildskamera. Pip!

Detta motsvaras då på en APS-C kamera med cropfaktor 1,5 av 33 mm brännvidd.

Lycka till :)
 

huricane4

Aktiv medlem
Medhåll på det.

Motiven på bilderna ser inte ut att innehålla några överdrivet starka inzoomingar eller några extrema vidvinkelbilder med typiska tillhörande perspektivförvrängningar utan typiska "turistbilder". Om man gör det aningen fördomsfulla antagandet att en bilförsäljares största intresse inte är fotografering, systemkameror på den tiden som bilderna verkar vara tagna var väldigt dyra, så är det rimligt att anta att bilderna tagits med en kamera utan utbytbara objektiv. Då ligger normalobjektiv eller lätt vidvinkel närmast till hands som brännvidd på en typisk sådan kamera, jag tror det gällde då som nu.

Motsvarande "Normal" på APS-C ca 30-40mm. "lätt vidvinkel", som 35mm som min Olympus XA2 hade, motsvarar ca 20mm på en APS-C.

Ett kitobjektiv till en APS-C, dvs 18-55mm skulle alltså funka.
Det är ett korrekt antagande eftersom min far inte ens hadde nån kamera på den tiden (kanske en polaroid förresten) så bilderna är troligen tagna av en Kompis till han (som inte är bilförsäljare) men tvivlar ändå på att det va nån proffskamera.
 

huricane4

Aktiv medlem
Hej!

Bilderna är fotograferade vid "Komplex Dagomys" i Sotji.

Identifierade tre av dina bilder från google maps satellitvy där både fotografens position och bildvinkeln någorlunda kunde bestämmas (går hitta fler av bilderna om man letar).

Dessa tre bilder tyder på en ekvivalent brännvidd runt 45-55 mm (alltså motsvarande 45-55 mm på en småbildskamera).

Beräknad bildvinkel för de tre olika bilderna blev 45 mm, 50 mm och 53 mm. Medelvärdet blir då 49 mm brännvidd, så jag skulle säga att objektivet kan vara ett fast normalobjektiv på 50 mm och som satt monterat på en småbildskamera. Pip!

Detta motsvaras då på en APS-C kamera med cropfaktor 1,5 av 33 mm brännvidd.

Lycka till :)
Jepp

Tror alla bilder från Sochi är ifrån eller direkt närhet till Dagomys Hotell
Och dom två från St Petersburg är identifierade med.
 

huricane4

Aktiv medlem
Tack för all hjälp :)

Kommer åka till St-Petersburg i höst och sen blir det nog Sotji-Abkhazien till Våren, kommer uppdaterar er med bilder.
 
ANNONS