Annons

Vad har hänt här?

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Bilden är tagen under eftermiddagen, den serie om fem exponeringar jag tog här fick ett konstigt streck rakt över. Undrar egentligen bara vad som kan ha hänt, tog ju liknande bilder både före och efter, men utan det retfulla strecket.

// Anders
 

Bilagor

edsjo

Aktiv medlem
Du har råkat ut för 'sensor blooming' om du mendar det vita fula området runt solen. Det beror på att sensorn får för mycket ljus som läcker över till närliggande pixlar. Det lär inträffa lättare om man har t.ex. solen med i bilden och använder så korta slutartider så att CCDns elektroniska slutare går in (kortare tider än 1/500 s på min D70 tror jag). Se diskussion här t.ex.: http://www.naturfotograf.com/D70_rev02.html.

Jag skulle gissa att det svarta strecket är relaterat, men varför det dyker upp i samband med detta vet jag inte.
 

aceeo

Aktiv medlem
Precis det svarta strecket, verkligen intressant, visste förvisso inte vad det ljusa partiet kom ifårn heller, men det har jag ju läst en del om nu, dock kvarstår faktumet med det svarta sträcket längs i princip hela bildytans bredd

// Anders
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Det svarta strecket beror på att du har blooming (runt solen) precis i kanten av sensorn, då kan det bli såna effekter. Vet dock inte exakt vad det beror på.
 

andewid

Aktiv medlem
Sitter inte pixlarna i rader och kollumner? Om en pixlarna på en rad kraftigt överexponerats kanske signalen på hela raden fått krupp?

Nästa gång försök med mindre öppning och lägre iso-värde, samt använd blixt så att motivet inte blir svart. Motljus så där kraftigt är dessutom inte bra för sensorn då den blir överhettad.
 

Damocles

Aktiv medlem
Troligaste orsaken är överstrålning p.g.a. att CCD'n använder sig av en elektronisk slutare. Alltså att CCD elektriskt bestämmer hur länge den ska läsa av ljuset. Det kan tydligen få sådana här effekter.

Mekaniskt slutare stänger ju och förhindrar mer ljusexponering helt.
 

aceeo

Aktiv medlem
Låter intressant, delvis att CCD kan få en knäpp av överhettning, har kollat igenom manuallen står inget om det.

Slutartid i det här fallet var 1/10000, dvs det kortast möjliga
ISO: 200, det lägsta möjliga i manuellt läge

Bländare: f2.8, såhär i efterhand kunde jag klart valt en annan, men eftersom det bara var denna som drabbades tänkte jag inte mer på det

// Anders
 

Goupil

Aktiv medlem
Fattade först inte vilket svart streck du menade. Trodde det var ett berg, och fältet under var en spegelblank sjö...
 
ANNONS