Annons

Fel färger med Canon Pixma ip6700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hej,

jag har problem med mina utskrifter. Dom blir bleka och får ett grönt stick.
Jag kör iMac, kalibrerad med Spyder2Express, CS3 och en Canon Pixma IP6700D med Canons papper och bläck.
Jag har nog snart testat alla inställningar som går, att låta PS sköta färger(enligt intruktioner i nån bok som tjejen har), att låta skrivaren sköta färger, olika profiler(Canons egna pappersprofiler).

Hur jag än gör så påminner bilderna mer om hur dom ser ut på okalibrerad skärm med iMac standardprofil.

En sak jag undrat över i allt detta är att när man låter PS ta hand om färgerna så ska man slå av skrivarens färghantering, men jag hittar ingen sån inställning...saknas den, eller har Apple bara gömt den väl nånstans...?
EDIT: Spelar väl kanske egentligen ingen roll eftersom det bli fel även när jag låter skrivaren ta hand om färghanteringen.

Hjälp någon?

//Hasse
 

ronny vervaart

Aktiv medlem
Hej,

jag har problem med mina utskrifter. Dom blir bleka och får ett grönt stick.
Jag kör iMac, kalibrerad med Spyder2Express, CS3 och en Canon Pixma IP6700D med Canons papper och bläck.
Jag har nog snart testat alla inställningar som går, att låta PS sköta färger(enligt intruktioner i nån bok som tjejen har), att låta skrivaren sköta färger, olika profiler(Canons egna pappersprofiler).

Hur jag än gör så påminner bilderna mer om hur dom ser ut på okalibrerad skärm med iMac standardprofil.

En sak jag undrat över i allt detta är att när man låter PS ta hand om färgerna så ska man slå av skrivarens färghantering, men jag hittar ingen sån inställning...saknas den, eller har Apple bara gömt den väl nånstans...?
EDIT: Spelar väl kanske egentligen ingen roll eftersom det bli fel även när jag låter skrivaren ta hand om färghanteringen.

Hjälp någon?

//Hasse
skrivarprofilen ska vara inställd på fotoprogramet hanterar färger samt perseptuelt (adobe rgb)om du skriver ut,hittas under avaserade inställningar när du skall skriva ut.lycka till,mvh ronny
 

Lawson

Aktiv medlem
Jag har samma skrivare. För att stänga av skrivaren färghantering ställ Färg/Intensitet på manuell. Välj sedan ingen på färgkorrigering. Sedan kommer det luriga sätt cyan till 20 och gult till 7 och vips så har det mesta av sticket försvunnit. Proffsen på färghantering har förklarat för mig att det här inte fungerar då skrivarens färghantering nu skall vara avstängd. Men fungerar gör det, du kan även styra kopians ljushet om inte skärmen riktigt matchar. Tipset kommer ursprungligen från ett tidigt test på nätet av skrivaren så det är inget jag gripigt helt ur luften.
Det kostar ju bara ett par ark att testa och ser du ingen skillnad så får du väl testa något annat.
Ett annat tips är ju att välja ett Ilford papper och ladda hem en tillhörande profil de papper jag provat har fungerat bra.

Micke.
 
ANNONS