Annons

Ingen Fotomässa i Göteborg 2012

Produkter
(logga in för att koppla)

albin51

Aktiv medlem
mässa
2011-09-14
Fotomässan fokuserar på huvudstäderna – ingen mässa i Göteborg
Fotomässan i Stockholm får ingen motsvarighet i Göteborg 2012. – Stockholm har blivit ett tydligt centrum för fotografin i Sverige, och vi väljer därför att lägga all kraft på att utveckla mässan här, säger projektledaren Magnus Winter.


De senaste åren har Stockholm etablerat sig som en världsstad inom fotografi. Fotografiska museet i Stadsgården har blivit en succé hos både den breda allmänheten och proffsfotografer, med flera internationellt uppmärksammade utställningar.Initiativtagarna bakom Fotografiska, bröderna Jan och Per Broman, var också de som arrangerade den första fotomässan i Stockholm år 2006.

Sedan starten har mässan vuxit stadigt och förra gången, nu med Stockholmsmässan som samarbetspartner, kom det
närmare 20 000 besökare. Fotomässan har också blivit en framgång i Oslo, och under hösten 2012 kommer mässan även att hållas för första gången i Köpenhamn. Bedömningen just nu är dock att marknaden i Sverige inte bär två mässor under samma år, vilket gör att Fotomässan inte kommer att arrangeras i Göteborg 2012.

– Vi har valt att fokusera alla krafter på att utveckla mässan i Stockholm, samtidigt som vi arbetar vidare med etableringarna i de andra huvudstäderna. Självklart är det tråkigt för alla fotointresserade göteborgare att inte ha en mässa på hemmaplan 2012, men satsningen på Stockholm är väl värd en resa till huvudstaden, säger projektledaren Magnus Winter.
Magnus Winter ser fram emot flera spännande nyheter på höstens mässa, som går av stapeln på Stockholmsmässan den 18-20 november. Bland annat blir det livefotografering av bil i studiomiljö, modefotografering samt ett ”creative center” där alla intresserade får lära sig hur man gör för att ta klivet från hyfsad till bra fotograf. Och som vanligt står alla de stora företagen beredda att visa upp sina nyheter för både proffs och amatörer – Fotomässan
brukar vara ett populärt tillfälle att handla julklappar på.

För mer information kontakta:
Magnus Winter, projektledare Fotomässan, magnus@fotomassan.com, 0708 – 870 600
Ida Mlowe, presskoordinator, ida.mlowe@stockholmsmassan.se, 070 – 789 44 13
 

peber

Aktiv medlem
När jag såg detta slängde jag via facebook en fråga till Scandinavian Photo om de hade planer på att ordna något i Mölndal nästa år igen och det lät väl inte helt otänkbart. Så, ju fler som ber dem ordna en minimässa desto större chans att det blir nåt! :)

/Per
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Stockholm duger det med.
Varför skall vi åka till Stockholm när det är närmare till både Oslo och Köpenhamn. Och det är bara dubbelt så långt till Köln och Photokina som till Stockholm.
Jag har varit på Båtmässan (dykmässan) i Düsseldorf ett antal gånger. Kanske får det bli Photokina i stället i feb-mars nästa år.
Det är en ganska trevlig 3 dagars resa med bil. Och som bonus så shoppar man i Bordershop på hemvägen.
 

knape

Aktiv medlem
När jag såg detta slängde jag via facebook en fråga till Scandinavian Photo om de hade planer på att ordna något i Mölndal nästa år igen och det lät väl inte helt otänkbart. Så, ju fler som ber dem ordna en minimässa desto större chans att det blir nåt! :)

/Per
Kunde man kanske fårm både ScandinavianPhoto och Japanphoto och ev Focus trading och några till att gå samman och fixa ngn för oss på framsidan?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Med tanke på hur pass lyckad Scandinavian Photo's mässa var här i Mölndal så är det nog ganska säkert att vi får se den även 2012.

/ Magnus
 

albin51

Aktiv medlem
Börjar arrangörerna bli mätta? Besökare saknas inte. Det borde gå med vinst för den som vill satsa på en mässa i Göteborg. Skall man ta sig till Stockholm från södra Sverige så kostar det några tusen kronor. Då räknar jag med minst en övernattning på hotell ev tågresa.
Bra om Scandinavian Foto satsar men gärna en större lokal.

mvh/Lars
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Börjar arrangörerna bli mätta? Besökare saknas inte. Det borde gå med vinst för den som vill satsa på en mässa i Göteborg. Skall man ta sig till Stockholm från södra Sverige så kostar det några tusen kronor. Då räknar jag med minst en övernattning på hotell ev tågresa.
Bra om Scandinavian Foto satsar men gärna en större lokal.

mvh/Lars
Jag undrar om dom är mätta. Flera av dom stora finns ju med på Vårgårdas Natur 2011 i Vårgårda, med knappt 11 000 invånare. Det måste vara något annat.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Gissar att deltagande företag tvingas betala alldeles för mycket till Fotomässan för att få delta, och då vill de inte göra det två ggr om året...
 

SirJohn

Aktiv medlem
Med tanke på hur pass lyckad Scandinavian Photo's mässa var här i Mölndal så är det nog ganska säkert att vi får se den även 2012.

/ Magnus
Ja, vi skall försöka få till en minimässa 2012 också. Det är vår ambition, dessutom skall vi försöka få allt en nivå upp. Vi siktar på gratis entré för alla mässbesökare precis som innan och hoppas på ett stort och intressant utbud av utställare, föreläsare och inte minst en GRYM fyndhörna. Håll utkik, vi hoppas kunna spika ett datum inom kort.

MVH
John
Säljare på Scandinavian Photo i Göteborg/Mölndal
 

Emil-G

Aktiv medlem
Gissar att deltagande företag tvingas betala alldeles för mycket till Fotomässan för att få delta, och då vill de inte göra det två ggr om året...
Exakt. det är snarare leverantörerna som är mätta. Vad tror ni det kostar för Canon eller Nikon att köpa monterplats, flyga ner personalen, boka hotellrum och betala alla löner och omkostnader? De måste hela tiden göra en avvägning mellan kostnad och nytta. Med tre stora mässor i Norden och andra stora marknadsföringsjippon blir det helt enkelt för dyrt även för de största. Bara monterhyran kostar 1300-1500 kr/m^2, det blir lätt 200-250 000 kr per mässa för de största.

Fotomässan drivs av ett aktiebolag och vill göra vinst, då måste de ta bra betalt av både utställare och besökare. När Scandinavian kör sin minimässa i Mölndal är lokalhyran i princip noll för leverantörerna och de behöver inte heller ställa upp med lika mycket personal.

Detta var den förklaring jag fick av min kontakt på ScP i Mölndal i våras.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det låter bra det John att vi får se eran mässa nästa år igen samt att den växer. :)

Ja mässan blev ju en succé direkt, det märktes så fort man gick in i butiken och det var fullproppat med folk där varje dag. Både utställare och föreläsare var också glada och jag tror nog det var en fördel att mässan inte var så stor som den nu kommer vara i Stockholm. Blir mässan för stor då blir det svårt få en mer personlig kontakt med utställare och föreläsare men det kan man få på dem här mindre mässorna vilket är något som vi kunder uppskattar, iaf jag.

Fyndhörnan var ju helt klart en av de riktigt stora magneterna där. Så mycket folk samlat på en sådan liten yta har jag nog inte sett på länge..

/ Magnus
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ja, vi skall försöka få till en minimässa 2012 också. Det är vår ambition, dessutom skall vi försöka få allt en nivå upp. Vi siktar på gratis entré för alla mässbesökare precis som innan och hoppas på ett stort och intressant utbud av utställare, föreläsare och inte minst en GRYM fyndhörna. Håll utkik, vi hoppas kunna spika ett datum inom kort.

MVH
John
Säljare på Scandinavian Photo i Göteborg/Mölndal
Toppen. Men kommer ändå att försöka åka till Photokina nästa år.
 

knape

Aktiv medlem
Exakt. det är snarare leverantörerna som är mätta. Vad tror ni det kostar för Canon eller Nikon att köpa monterplats, flyga ner personalen, boka hotellrum och betala alla löner och omkostnader? De måste hela tiden göra en avvägning mellan kostnad och nytta. Med tre stora mässor i Norden och andra stora marknadsföringsjippon blir det helt enkelt för dyrt även för de största. Bara monterhyran kostar 1300-1500 kr/m^2, det blir lätt 200-250 000 kr per mässa för de största.

Fotomässan drivs av ett aktiebolag och vill göra vinst, då måste de ta bra betalt av både utställare och besökare. När Scandinavian kör sin minimässa i Mölndal är lokalhyran i princip noll för leverantörerna och de behöver inte heller ställa upp med lika mycket personal.

Detta var den förklaring jag fick av min kontakt på ScP i Mölndal i våras.
Läkarstämman liksom en del andra mässor ock konvent har flyttat till Göteborg på grund av bl.a. bättre tillgänglighet, närmre centrum mm, detta kan nog inte ses som en tillfällighet.
 

albin51

Aktiv medlem
Ja, vi skall försöka få till en minimässa 2012 också. Det är vår ambition, dessutom skall vi försöka få allt en nivå upp. Vi siktar på gratis entré för alla mässbesökare precis som innan och hoppas på ett stort och intressant utbud av utställare, föreläsare och inte minst en GRYM fyndhörna. Håll utkik, vi hoppas kunna spika ett datum inom kort.

MVH
John
Säljare på Scandinavian Photo i Göteborg/Mölndal
Det var tur att jag drog i gång den här tråden :) Ser fram emot en Skandinavien Foto Mässa.
Tackar och bokar in mig så fort det blir en datum.
ps glöm inte grillen..

mvh/Lars
 

knape

Aktiv medlem
Det var tur att jag drog i gång den här tråden :) Ser fram emot en Skandinavien Foto Mässa.
Tackar och bokar in mig så fort det blir en datum.
ps glöm inte grillen..

mvh/Lars
Kunde man sedan förmå några intressenter att få ner fotoutställningar från Stockholm så vore det fantastiskt roligt. Eriksberg, Röda Sten eller kanske Hasselblad Center skulle kunna förmå sig att arrangera detta!
 

knape

Aktiv medlem
Fotomässan iKäpenhamn

Tänk om det vore möjligt att få en buss från Göteborg till Köpenhamn över dagen för att gå på fotomässan eller hellre med en övernattning
 
ANNONS