Annons

Mingelfotograf lön

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Vänder man på den retoriken så är det ju precis denna typ av "introduktionslöner" Alliansen vill att arbetsgivare ska få ge sina nyanställda..;)
Jag trodde introduktionslöner (och lägre arbetsgivaravgifter för unga) var för oerfarnas lön och prestation bättre skulle matchas så att det skulle vara lättare att anställa dessa.

Jag uppfattar inte fotografen som sämre eller oerfaren på mingelfoto. Hon gör det säkert bättre än de flesta men får löljigt dåligt betalt.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag trodde introduktionslöner (och lägre arbetsgivaravgifter för unga) var för oerfarnas lön och prestation bättre skulle matchas så att det skulle vara lättare att anställa dessa.

Jag uppfattar inte fotografen som sämre eller oerfaren på mingelfoto. Hon gör det säkert bättre än de flesta men får löljigt dåligt betalt.
hon får löjligt dåligt betalt det håller jag med om men glöm inte det är hon som själv godkänner lönen så egentligen förstår jag inte problemet med att ts vill ha ersättning för slitage ingen tvingar henne att ta denna lön samt hon sabbar för branschen i övrigt. Vad jag skulle vilja som funkar inom andra branscher är att fotografer inte går under rek priser från branschen.
många fotografer har en fantasi om att ja bara tar detta jobb billigt så får jag mer betalt senare eller låter jag mina bilder publiceras gratis på fotosidan magasin så blir jag upptäckt av national geographic

Nej ta skäligt betalt o bli tillräckligt duktig så kan du leva på fotografin.
 

iSolen.se

Guest
hon får löjligt dåligt betalt det håller jag med om men glöm inte det är hon som själv godkänner lönen så egentligen förstår jag inte problemet med att ts vill ha ersättning för slitage ingen tvingar henne att ta denna lön samt hon sabbar för branschen i övrigt. Vad jag skulle vilja som funkar inom andra branscher är att fotografer inte går under rek priser från branschen.
många fotografer har en fantasi om att ja bara tar detta jobb billigt så får jag mer betalt senare eller låter jag mina bilder publiceras gratis på fotosidan magasin så blir jag upptäckt av national geographic

Nej ta skäligt betalt o bli tillräckligt duktig så kan du leva på fotografin.
Håller bara med.
 

Hammy

Medlem
Jag jobbade som mingelfotograf minst fre+lör på Malmös största klubbar. Fotograferade alla ställena samma kväll. Sålänge jag fick ihop mina bilder så hade jag ingen tidspress på mig.
I början (8mån) arbetade jag GRATIS och efter det fick jag 150kr/ställe..
 

excesslight

Aktiv medlem
Jag jobbar som Vimmelfotograf. Jag får 150kr/h. jobbar 2h + 30min redigering. så totalt 2,5h vid varje pass. Jag tar kort på tre olika krogar och alla är inom ett radie om 100m. Tar jag över 100bilder sammanlagt på en kväll så får jag 170kr/h. (jag kan ju säga att fredagar kommer jag omöjligt upp i den siffran. då får jag verkligen jaga för att få ihop minimum vilket är 65bilder på en kväll. Lördagar är det lite lättare, dock inte alltid man kommer upp i 100 bilder, men beror mer på min höga standard.)

De som fotat innan tar helt värdelösa bilder. I min mening borde jag ha 3 dubbla lönen än de som jobbade där tidigare för det var verkligen skrämmande hur dåliga kort de tog.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Hur ser en normal mingelbild ut? Inte den bästa eller sämsta utan en medelbild, en som håller måttet helt enkelt.
 

excesslight

Aktiv medlem
Förra bilden var tagen med den inbyggda blixten. Denna är tagen med min Meike speedlite-900.
under kan du se förra fotografens bild.

Edit: tagit bort bild p.g.a. upphovsrätt /Mod
 

Bilagor

Senast redigerad av en moderator:

Mrholmiz

Medlem
Förstår att man inte kan få till bra bilder i alla miljöer men bilder som ser tråkiga ut och ska dra folk dit hade jag hellre skippat om jag varit ägare.

Har inte mycket att komma med som amatörfotograf, men mina fyllebilder med mobilen hade funkat lika bra som dina bilder anser jag.
Man kanske inte är så engagerad i heller om man inte anser sig få betalt som man ska och bara vill få sina 65 bilder och en snabb redigering på så lite tid som möjligt.

Här finns en del vimmelbilder http://www.stenssonnattklubb.se/galleri.php som jag gillar och den stilen på bilder har jag sett på en del pubbilder som också funkat. Händer lite i bilden fast där inte behöver vara packat med folk, ofta folk ber fotografen att ta bilder på dem och dem går in och taggar sig sj om dem hamnar på Facebook vilket drar dit en del folk också.
 

Nessima

Aktiv medlem
Tusen tack för era svar! Hjälpte en hel del!

Tänkte dock låna tråden till att få tips om pris på fotografering av en examenssittning?
Jag ska fotografera ungefär 60 personer när de stiger in och sedan lite mingel. Ungefär 2 timmar och jag antar att de vill ha i princip alla bilder.

Som ni kanske märkt är priser det jag är sämst på av allt i världen så var är rimligt? 500 + moms? 1000 + moms? Det är ju trots allt betydligt högre krav än mingelfoto på krog haha..
 

snap01

Aktiv medlem
Tusen tack för era svar! Hjälpte en hel del!

Tänkte dock låna tråden till att få tips om pris på fotografering av en examenssittning?
Jag ska fotografera ungefär 60 personer när de stiger in och sedan lite mingel. Ungefär 2 timmar och jag antar att de vill ha i princip alla bilder.

Som ni kanske märkt är priser det jag är sämst på av allt i världen så var är rimligt? 500 + moms? 1000 + moms? Det är ju trots allt betydligt högre krav än mingelfoto på krog haha..
500 kr för foto på 60 personer det blir typ 7 kr per person. Låter dyrt ;) varför nervärderar du dig själv till rena röda korspriser tar du så dåliga bilder att du inte tycker dom är värda mer ? Även 1000 kr är ett rent skämt ska du någonsin kunna försörja dig som fotograf så måste du lära dig sätta priser som är vettiga. Gå in på blf eller sff sida o kolla vad dom anser är (rätt) pris.
 

afe

Aktiv medlem
500 kr för foto på 60 personer det blir typ 7 kr per person. Låter dyrt ;) varför nervärderar du dig själv till rena röda korspriser tar du så dåliga bilder att du inte tycker dom är värda mer ? Även 1000 kr är ett rent skämt ska du någonsin kunna försörja dig som fotograf så måste du lära dig sätta priser som är vettiga. Gå in på blf eller sff sida o kolla vad dom anser är (rätt) pris.
Håller med Ove här - att prissätta sig så lågt gör ingen nytta för dig eller andra. Två timmars foto och efterbehandling torde kosta någonstans i häraden 5 KKr (förutsatt att du kan köra samma behandling på alla bilder med få justeringar).
 

Grimmer

Aktiv medlem
5kkr för två timmars jobb + löpandeband-redigering av bilderna = 3-3,5 timmars jobb. Det blir ca 1500 per timme. Låter högt för en som (troligtvis) inte betalar hyra, reklam, arbetsgivaravgift, leasingbil, avräkning på kamerautrustningen, försäkringar eller studieskulder för fotoutbildning. Detta grundar jag på att TS tidigare har begärt så låg ersättning att hon knappast kan ha fotandet som huvudinkomst med egen firma och allt som hör till. Egen firma verkar hon ha eftersom hon betalar moms, men det innebär inga större kostnader i sig.
Själv tjänar jag 170kr per timma på mitt vanliga kneg som elektronikingenjör på Ericsson. Jag åker med egen bil till jobbet utanför arbetstid.
Det TS ställer upp med är sin kamera, dator, tid och skicklighet. Vad är det som säger att TS bör begära nästan 9 ggr mer i timersättning? Jag har full förståelse för att prylar kan paja vilket kostar pengar, men det handlar även om man är varsam med utrustningen. Sen är utrustningen inte ny, skadan kan vara en förslitningsskada efter allt privat fotande. Själv har jag lyckats paja en blixtfot och ett par kostymbyxor, båda gångerna pga. egen klantighet. Jag känner inte att jag kan ta betalt av kunden för att täcka upp att jag är klantig.

Sen förstår jag att eftersom det inte är ett kontinuerligt heltidsjobb så blir priset högre än normal arbetstagarlön. 1500kr per timme har jag dock svårt att se det rimliga i. Hälften, 750kr/t, är mer rimligt. Det är vad man betalar bilverkstan och den har dessutom alla utgifter som jag tidigare räknade upp.
 

gunnargren

Aktiv medlem
5kkr för två timmars jobb + löpandeband-redigering av bilderna = 3-3,5 timmars jobb. Det blir ca 1500 per timme. Låter högt för en som (troligtvis) inte betalar hyra, reklam, arbetsgivaravgift, leasingbil, avräkning på kamerautrustningen, försäkringar eller studieskulder för fotoutbildning. Detta grundar jag på att TS tidigare har begärt så låg ersättning att hon knappast kan ha fotandet som huvudinkomst med egen firma och allt som hör till. Egen firma verkar hon ha eftersom hon betalar moms, men det innebär inga större kostnader i sig.
Själv tjänar jag 170kr per timma på mitt vanliga kneg som elektronikingenjör på Ericsson. Jag åker med egen bil till jobbet utanför arbetstid.
Det TS ställer upp med är sin kamera, dator, tid och skicklighet. Vad är det som säger att TS bör begära nästan 9 ggr mer i timersättning? Jag har full förståelse för att prylar kan paja vilket kostar pengar, men det handlar även om man är varsam med utrustningen. Sen är utrustningen inte ny, skadan kan vara en förslitningsskada efter allt privat fotande. Själv har jag lyckats paja en blixtfot och ett par kostymbyxor, båda gångerna pga. egen klantighet. Jag känner inte att jag kan ta betalt av kunden för att täcka upp att jag är klantig.

Sen förstår jag att eftersom det inte är ett kontinuerligt heltidsjobb så blir priset högre än normal arbetstagarlön. 1500kr per timme har jag dock svårt att se det rimliga i. Hälften, 750kr/t, är mer rimligt. Det är vad man betalar bilverkstan och den har dessutom alla utgifter som jag tidigare räknade upp.
Vart får du 5kkr du ifrån? Som jag förstår det så tänkte hon begära 500-1000 + moms för hela jobbet. (Rätta mig om jag har fel)
 

Nessima

Aktiv medlem
Eftersom jag skrev att jag tycker priser är det värsta som finns ganska tydligt kan jag tycka att en kommentar som "tar du så dåliga bilder att.." är rätt onödig. Men hur som helst;

Har vart i branschen i bara lite mer än 1 år så tänker inte under några omständigheter ta samma priser som SFF rekommenderar, då inte ens de rutinerade fotograferna gör det i min hemstad. När jag nämnde 500-1000 baserade jag det på min rätt dåliga krogmingel-lön på 300 för samma tid. Hon som frågade mig fick numret från min chef så känns ju lite konstigt att fakturera 5000 när hon vet att jag får 300 för krogminglet.

Kanske är helt ute och cyklar men det var så jag resonerade iallafall!
 

Janne H

Aktiv medlem
Hon som frågade mig fick numret från min chef så känns ju lite konstigt att fakturera 5000 när hon vet att jag får 300 för krogminglet.

Kanske är helt ute och cyklar men det var så jag resonerade iallafall!
Vill du ha kunder för att du är duktig eller för att du är billig..?
 
ANNONS