Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Lysande" konturer??

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Vad beror detta på? Motljus och så förstår jag ju men funderar mest på om det är inställningar som är fel eller om det är objektivet eller kameran som helt enkelt är lite för klena?

Inget jag stört mig på tidigare men nu irriterar det mig mer och mer haha..
 

Bilagor

wangblad

Aktiv medlem
Det är ett optiskt fenomen som kallas cromatisk abberiation (CA) och uppstår i vissa (de flesta) objektiv vid gränsen mellan ljust och mörkt. Dyra objektiv brukar ha mindre märkbar CA. Kan bli röd som här men även andra färger. Kan enkelt tas bort i bildbehandlingsprogram.
 

Nessima

Aktiv medlem
Det är ett optiskt fenomen som kallas cromatisk abberiation (CA) och uppstår i vissa lite billigare objektiv vid gränsen mellan ljust och mörkt. Kan bli röd som här men även andra färger. Kan enkelt tas bort i bildbehandlingsprogram.
Åh bra att veta haha! Men är det någon speciell funktion som rättar till eller är det bara att klona?
Har ett Nikon AF-S 50mm F1.4G så kanske inte är best of the best direkt..
 

gunnargren

Aktiv medlem
Vad beror detta på? Motljus och så förstår jag ju men funderar mest på om det är inställningar som är fel eller om det är objektivet eller kameran som helt enkelt är lite för klena?

Inget jag stört mig på tidigare men nu irriterar det mig mer och mer haha..
Fenomenet heter kromatisk aberration, om du använder LR så finns hittar du under Lens Correction. Kolla här

Testa med att bara klicka i kryssrutan, och fungerar inte det så ta pippetten och klicka på området som du vill fixa. Använder du bara photoshop så kan du kolla här: http://old.jonasfotograf.se/1283.aspx
 

wangblad

Aktiv medlem
Jag kör med halvhyfsade objektiv och får liiite CA ibland. Sällan jag stör mej på det men om så är fallet tar jag bort det. Med mitt sätt att fotografera tycker jag inte det är värt tiotusen eller mer för ett toppobjektiv. Men ett riktigt kvalitetsobjektiv har ju väldigt många andra olika fördelar.
 

Nessima

Aktiv medlem
Åh men tusen tack för hjälpen! Gaussian Blur hjälpte direkt!

Man lär sig nya saker varje dag alltså, haha!
 

knobloch

Aktiv medlem
CA är ju också mer framträdande på större bländare, så ett annat "trick" är ju att blända ner när man fotar.

Fast personligen gillar jag oftast kortast möjliga skärpedjup så då är det alternativet förstås inte så roligt :)
 
ANNONS