Annons

Back to basics?

Produkter
(logga in för att koppla)

Franberg

Medlem
Hej på er,

Jag har börjat tröttna på min Canon 6D, men det handlar väl kanske inte om kameran i sig, jag har faktiskt börjat tröttna på fotograferandet på det stora hela. Utrustningen har blivit så extremt skrymmande. Det tar emot att släpa med sig den om jag t.ex. skall ut på en promenad med min fru. Men jag börjar inse att det handlar om en saknad känsla, och det är viktigt för mig. Jag funderar därför på att skaffa mig en gammal hederlig 35mm kamera. Istället för att ta hundra bilder, vill jag koncentrera mig på att ta ett par. Jag hade en Praktica en gång i tiden. Men mitt fotointresse hade just inletts då. Den gick sönder och jag lurades in i den digitala världen med en Minolta Dimage 7, en riktigt kass kamera.

Min far hade en Pentax, av något slag. Jag gillade den på nåt sätt, snygg var den också, med den där silvriga överdelen. Jag behöver nog en kamera med lite vägledning i exponering. Vill minnas att min Praktica hade en pekare i sökaren som visade hur man låg.

Nu undrar jag om en Pentax Kx, eller kanske Me (super) kan vara nåt för mig. Eller kanske nått helt annat. Jag är tacksam för alla tips.
 

LAPhotography

Aktiv medlem
Om du vill till analogt så skulle jag rekommendera Olympus OM-serien.
(Min favorit är OM-2n)

Ganska billiga och bra utbud på beg.marknaden, enkla att hantera, bra optik, stor sökare och de har en riktigt bra ljusmätare.


Med vänlig hälsning.
 

Franberg

Medlem
Om du vill till analogt så skulle jag rekommendera Olympus OM-serien.
(Min favorit är OM-2n)

Ganska billiga och bra utbud på beg.marknaden, enkla att hantera, bra optik, stor sökare och de har en riktigt bra ljusmätare.


Med vänlig hälsning.

Hej, och tack för svar.
Har hört att det kan vara svårt att hitta reservdelar till Olympus gamla analoga kameror, och därmed ökar väl eventuella reparationskostnader avsevärt.
 

SemlaSluss

Medlem
Micro 4/3

Hej,
Jag tänkte precis som du i somras. Så jag köpte en Olympus OM-D E-M5 billigt och ett par objektiv till den. Den utrustningen är liten och lätt och ryms i en liten axelväska.
Tyvärr så är inte bildkvaliten alls i samma klass.

/Risto
 

LAPhotography

Aktiv medlem
Hej, och tack för svar.
Har hört att det kan vara svårt att hitta reservdelar till Olympus gamla analoga kameror, och därmed ökar väl eventuella reparationskostnader avsevärt.
Tyvärr är det oftast billigare att köpa en ny (beg.) analog-kamera, än att lämna in på reparation, oavsett märke....
Slit och släng-samhället är här för att stanna....tyvärr.

Ebay har en hel del reservdelar, om man vågar skruva själv.
Och som tur är så kunde man bygga ordentliga kameror förr, väldigt sällan jag har haft problem med kameror som är byggda före 90-talet.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Har själv haft en Olympus OM-2 för många år sedan och det är en mycket trevlig kamera som det finns bra optik till.Storleken är också tilltalande och den är minst lika bra som motsvarande Canon/Pentax/Minolta. Praktica var dålig redan då och är inte alls i samma klass.
Om det främst är "look & feel" du är ute efter kan du säkert bli helt nöjd med en Olympus OM-2, men den tekniska bildkvaliteten är inte alls i klass med din nuvarande 6D.
När jag tittar på mina 30 - 35 år gamla bilder tagna med min Olympus (även de tagna med Canon FX som är ännu äldre) blir jag ganska besviken på den tekniska kvaliteten även om bilderna givetvis kan vara bra i sig.
 

tjompen

Aktiv medlem
För något halvår sedan plockade jag fram mina gamla 135-films-kameror och laddade med diafilm som legat i kylen sedan 2004. Det var lite roligt att sänka tempot. Det blev bara två rullar.

Den 23:e februari var jag förbi Myrorna och hittade en gammal bälgkamera för 120-film. Franka Solida III. Jag kunde inte motstå att handla den och snart hade jag tagit en rulle, fått den framkallad och skannat in den. Då jag saknade att kunna ställa skärpan lite mer exakt så köpte jag en Rolleicord som jag snubblade på av en slump. Även en Agfa Isolette III har hittat hem till mig. Allt detta på en månad.

Vad jag aldrig tänkte på förr var hur olika filmtyper beter sig vid olika exponeringsförhållanden. Jag dokumenterade mest. Med det digitala har jag fått upp ögonen för tekniker som är direkt översatta från mörkrummet, något jag aldrig tänkte på när jag själv framkallade och förstorade.

Jag kan nog babbla på en hel del i ämnet men kärnan i det hela är att jag tycker att det är sjukt roligt. Med det digitala tar jag den bild jag vill ha och fixar till den i photoshop tills den ser ut såsom jag visualiserade den när jag tog den. Utmaningen med det analoga är att göra hela denna process innan jag tar bilden.

En stor bonus med mellanformatet är det sjukt korta skärpedjup jag kan få i bilderna. Separationen är total.
Nu fotar jag mest landskap så jag ligger mest i andra änden av bländarskalan.

12 bilder per rulle i 6x6-format. Framkallar hos Crimson för 65:- plus moms och frakt.

Jag förväntar mig få senaste rullen på posten idag. Har längtat hela helgen.

Det är en skön känsla att ställa in den analoga kameran, mäta ljuset och komponera i lugnt tempo.En större närvaro. Detta innebär inte på något vis att jag överger mina digitala prylar, tvärtom så släpar jag nu på dubbel utrustning ;)

/Thomas
 

Franberg

Medlem
För något halvår sedan plockade jag fram mina gamla 135-films-kameror och laddade med diafilm som legat i kylen sedan 2004. Det var lite roligt att sänka tempot. Det blev bara två rullar.

Den 23:e februari var jag förbi Myrorna och hittade en gammal bälgkamera för 120-film. Franka Solida III. Jag kunde inte motstå att handla den och snart hade jag tagit en rulle, fått den framkallad och skannat in den. Då jag saknade att kunna ställa skärpan lite mer exakt så köpte jag en Rolleicord som jag snubblade på av en slump. Även en Agfa Isolette III har hittat hem till mig. Allt detta på en månad.

Vad jag aldrig tänkte på förr var hur olika filmtyper beter sig vid olika exponeringsförhållanden. Jag dokumenterade mest. Med det digitala har jag fått upp ögonen för tekniker som är direkt översatta från mörkrummet, något jag aldrig tänkte på när jag själv framkallade och förstorade.

Jag kan nog babbla på en hel del i ämnet men kärnan i det hela är att jag tycker att det är sjukt roligt. Med det digitala tar jag den bild jag vill ha och fixar till den i photoshop tills den ser ut såsom jag visualiserade den när jag tog den. Utmaningen med det analoga är att göra hela denna process innan jag tar bilden.

En stor bonus med mellanformatet är det sjukt korta skärpedjup jag kan få i bilderna. Separationen är total.
Nu fotar jag mest landskap så jag ligger mest i andra änden av bländarskalan.

12 bilder per rulle i 6x6-format. Framkallar hos Crimson för 65:- plus moms och frakt.

Jag förväntar mig få senaste rullen på posten idag. Har längtat hela helgen.

Det är en skön känsla att ställa in den analoga kameran, mäta ljuset och komponera i lugnt tempo.En större närvaro. Detta innebär inte på något vis att jag överger mina digitala prylar, tvärtom så släpar jag nu på dubbel utrustning ;)

/Thomas

"Att sänka tempot" - Det är nog det vad det handlar om för min del. Det du skriver i övrigt fångar också liksom essensen av vad jag (tror) är ute efter. Tack.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns ju högavis
Olympus OMx
Nikons olika F, kanske en FE2, F3
Canon men FD-optiken börjar bli eftertraktad av filmare

Eller med AF
Nikon
801s (ge mig ett bud)
F90
F90s
F5 stor (säljer jag inte)
F100
Canon EOS
3
5
1 stor

Mellanformat
Mamiya
Pentax
Hasselblad(kända för verkstadsbesök)
Fuji
Bronica

O massor är inte nämnda.
Alla går för en spottstyver
Sätt ut en köpesannons o pruta.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Håller med det finns mycket att välja på från den här tiden.

Minolta gjorde också trevliga kameror.
Själv har jag kvar en Pentax MX med några objektiv, som jag köpte för muckarpengen och en Contax kamera. Båda pryder sin plats i ett vitrinskåp numera.
 

VisualD

Aktiv medlem
Köp en gammal analog du, man ska använda vad man vill. Vilken spelar mindre roll så länge du gillar den, bara att köpa när du ser något intressant.
 

Pekka M

Aktiv medlem
"Att sänka tempot" - Det är nog det vad det handlar om för min del. Det du skriver i övrigt fångar också liksom essensen av vad jag (tror) är ute efter. Tack.
Jag känner också igen mig i det som Thomas skriver och vill gärna slå ett slag för just mellanformatet!

Gamla TLR-kameror kan vara trevliga att fotografera med. Och det måste inte vara en Rolleiflex! :) Själv använder jag mest en Zeiss Ikoflex. Jag har också några ihopfällbara bälgkameror (Agfa Record, Zeiss Nettar, m.fl.) som används flitigt.

Det finns några saker att tänka på om du vill kolla efter gamla mellanformatskameror.
Se till att den använder 120-film, som det fortfarande säljs många olika varianter av. Andra slags filmrullar (220, 620 eller 127) är svåra eller helt omöjliga att få tag på.
Kamerornas skick varierar självklart mycket, men ett vanligt fel är att slutaren inte funkar som den ska på de längre tiderna, cirka 1/25 och längre (sticky shutter syndrome).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lr en Fuji 6x8. Arbetshäst som har alla inställningar med lutande i både fram och bakstycke.
jag har för mig att den har det.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Mellanformat till all ära.
Men min gamla eos 5:a med dagens fasta gluggar laddad med Fuji acros är outstanding
Framkallar själv och ser jag en ruta jag gillar får min Plustek scanner för ett par tusen spänn läsa in den 16x med veuscan i 7200dpi.
När jag kommer hem från jobbet kör jag den genom LR och JAG blir för det mesta nöjd med resultatet.
Jag lever inte på bilderna utan vill bara fotografera i lugn och ro och på något vis gillar jag att det tar lite tid, för reflektion och eftertanke.
Blir 2-3 bilder av en rulle "kanon" är jag nöjd.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Lr en Fuji 6x8. Arbetshäst som har alla inställningar med lutande i både fram och bakstycke.
jag har för mig att den har det.
Fujis GX680 tänker du kanske på? Rörelser för objektivet men inte bakstycket.

Oberoende så fyller den nog inte kriterierna här om problemet var att 6D är för stor och tung, Fujin väger ju med sitt lättaste objektiv lite över 4kg, och sen går det uppåt därifrån... axelremsfästena är troligen ett practical joke från Fujis sida.

Det finns dock massor med trevliga små analoga kameror, bara att välja om det skall vara SLR eller mätsökare och du kommer att få mängder av tips. Pentax MX eller LX till exempel, små och underbara att använda.
 
ANNONS