Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
...och många väljer att överexponera fett, vilket med digitalsensorer ger utfrätta och fula högdagrar i bilder med kontrastideal tagna från filmtidens femtiotal, men tyvärr utan filmens mjuka uttoningar till högdager - mest för att de tycker "det blir bäst så"... :)

Frågan om upplösning är ganska lätt. Använd dubbelt så många pixlar i infångsten som det du maximalt kan tänkas behöva vid presentationen så har du den marginal du behöver för att undvika de flesta digitala pixelfällorna. Behöver du "bara" 12 MP för att du "bara" publicerar i max 3000x2000 så är det ju bra så...
var har jag skrivit att jag vill bara ha 12 milj pixel? tar gärna så mycket som möjligt har 36mil idag men brukade klara mig rätt bra med 22 också.
Jaha o varför ska man överhuvudtaget överexponera eller underexponera? är det inte bättre att exponera så rätt som möjligt ? och med histogrammet är det rätt enkelt att se.
om man har väldigt stor skillnad mellan himmel o mark så tycker jag det är bättre att köra varje del så rätt som möjligt att tex använda avtonat gråfilter för himlen eller i nödfall ta en rätt expo för vardera del o sätta ihop dom än att ta en fet underexponerad bild på flera steg o öka bruset i den mörka delen för att undvika utfrätta högdagrar för oavsett era dynamiska omfång så blir bilden bättre om man exponerar varje del så rätt som möjligt.

och för att förtydliga jag tar gärna så högt DR som möjligt men många säger att runt 12 DR brukar vara tillräckligt för det mesta vad anser du Joakim?
och för att förtydliga jag tar gärna så mycket upplösning som möjligt men brukar oftast klara mig med runt 22 men har 36 för det mesta idag.
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom jag har läst vad du och Ove skriver här på FS så verkar inte en bättre kamera spela någon roll, varför inte använda en kompaktkamera?Varför ödsla energi på bättre kamerahus och objektiv?
DR är ett mått på min high end utrustning, och inte vad jag kan höra på på en transistorradio även om låten är i sig själv bra
dvs om du inte har upptäckt vad avsaknad av ett aa-fiter på en Haselbladsbakstycke 50mp kan ge , DR och detaljåtergivning jmf med en 5dmk3 så ser du ser bilder som om du lyssnar på en transistorradio eller skriver ut dom med samma tonomfång som en transitorradio jmf med en riktig ljudanläggning.
Vi kan alltså börja diskutera vad som är tillräckligt bra och vem som sätter kriterierna vad som är tillräckligt bra
Canon kan ta tillbaka sin 50mp kamera, vi ser ju ändå ingen skillnad jmf med 5dmk3
är det inte så du och Ove resonerar?
Köp en kompakt och var glad eller ännu hellre en 5dmk´3 med massor av bandning och brus på basiso, du/ni ser det ändå inte
jag läste proffsfoto för ex antal år sedan då en en som plåtade lastbilar för scania (beklagade) sig för att det knappt syntes skillnad mellan tex bilder tagna med D3x o hans hasselblad när dom var tryckta i en tidning på a4 eller uppslag. Tänk idag med dagens D810 tror du skillnaden blivit ännu mindre då eller anser du att skillnaden är stor mellan digitalt mellanformat o tex Nikon om bilden trycks i säg kamera o bild?

Om vi backar bandet när man körde med småbild mot tex pentax 6x7 då såg man en tydlig skillnad på en A4 tryckt i tidning på bra papper idag är det tamejfan omöjligt att se skillnad men du kanske kan ta upp en inredningstidning eller vagabond o säga den bilden är tagen med D810 den är med canon det syns på det taskiga DR i lågdagarna på stenen i skogsbrynet osv

med erat resonemang så borde allt utom det fetaste phase one vara oanvändbart så varför tjata om småbild sensor då?
 

snap01

Aktiv medlem
som vanligt klokt Stefan
men en bättre kamera = 5ds ger även de som behärskar kamerorna bättre förutsättningar, iaf om man bara använder Canon
då borde väl en canon med taskigt DR funka då? enligt hans resonemang om man vet hur man tar bilden.
Ett steg är att undviika feta underexponeringar i tron att sonys DR är guds gåva till folket.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
var har jag skrivit att jag vill bara ha 12 milj pixel? tar gärna så mycket som möjligt har 36mil idag men brukade klara mig rätt bra med 22 också.
Jaha o varför ska man överhuvudtaget överexponera eller underexponera? är det inte bättre att exponera så rätt som möjligt ? och med histogrammet är det rätt enkelt att se.
om man har väldigt stor skillnad mellan himmel o mark så tycker jag det är bättre att köra varje del så rätt som möjligt att tex använda avtonat gråfilter för himlen eller i nödfall ta en rätt expo för vardera del o sätta ihop dom än att ta en fet underexponerad bild på flera steg o öka bruset i den mörka delen för att undvika utfrätta högdagrar för oavsett era dynamiska omfång så blir bilden bättre om man exponerar varje del så rätt som möjligt.

och för att förtydliga jag tar gärna så högt DR som möjligt men många säger att runt 12 DR brukar vara tillräckligt för det mesta vad anser du Joakim?
och för att förtydliga jag tar gärna så mycket upplösning som möjligt men brukar oftast klara mig med runt 22 men har 36 för det mesta idag.
Det var någon som länkade en bild från dpreview på en stad i solnedgång med högt DR, tagen med 7dmkii och någon nikon/Sony där skuggorna var lyfta och det så mycket sämre ut på Canon.

Hur kan man inte vilja ha bättre som canonanvändare? Men nu verkar användarna har sagt sin dag då Canons senaste siffror visar dåliga siffror.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur kan man inte vilja ha bättre som canonanvändare?
1. Vem har sagt att Canon-ägare vill ha det? De flesta vill nog ha så bra prestanda som möjligt, men alla är inte beredda att byta system när man redan investerat i många bra objektiv. (detta har flera skrivit tidigare).

Men nu verkar användarna har sagt sin dag då Canons senaste siffror visar dåliga siffror.
2. Du övertolkar siffrorna å det grövsta. Hela branschen är på nedgång. Canons siffror är inte anmärkningsvärda. Sen är det också fråga om vilka segment som tappar. Andra tillverkare rapporterar om att det är de billigare kamerorna som tappar och de dyrare ligger mer stabilt, alltså familjefotograferna går över till mobiler men entusiasterna fortsätter investera i nya prylar.

Att Canon skulle lägga ner tillverkningen av D-ESR-kameror och EF-objektiv helt plötsligt är fullständigt osannolikt.
 

snap01

Aktiv medlem
Det var någon som länkade en bild från dpreview på en stad i solnedgång med högt DR, tagen med 7dmkii och någon nikon/Sony där skuggorna var lyfta och det så mycket sämre ut på Canon.

Hur kan man inte vilja ha bättre som canonanvändare? Men nu verkar användarna har sagt sin dag då Canons senaste siffror visar dåliga siffror.
tydligen räcker det inte med att man även skriver förtydliga ska jag dra det på engelska?
vad är det du inte förstår?
Du gör mer nytta att byta ut din glugg i din kamera väska än att fundera på om canon är tillräckligt bra.

Oavsett kamera så blir det snyggare att använda avtonat filter eller ta en expo rätt på varje del än att tro att du kan underexponera bilden så mycket för att inte bränna högdagarna vid en solnedgång problemet är att marken blir underexponerad för mörkt o då får du brus oavsett om din magiska sensor från sony sitter i kameran.
och igen jag FÖRTYDLIGAR

jag har inte sagt att jag inte vill ha högre DR men många anser att canon ligger TILLRÄCKLIGT HÖGT FÖR DOM FLESTA BILDER.
jag tackar även för mer upplösning men klarar mig oftast på ca 20 milj pixlar.

Det är väl ingen canon ägare som inte vill ha en bättre kamera?
men dom kanske anser att kameran är bättre på massa andra saker än just på DR som är viktigare för dom.
Ta optik där är canon ledande dom har även pro kameror för film med dedikerad optik o Nikon har NADA sådant.

Dom som har mest problem med canon verkar vara du Jonas köp en Nikon så blir du glad o lycklig o kan köra grottbilder o göra dom till en grå massa o bara sitta o njuta sedan.
Har du något annat att tillföra än att trolla med ditt om DR?
skillnaden mellan dig o Risedal är att han är kunnig o inte ett troll som du.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det var någon som länkade en bild från dpreview på en stad i solnedgång med högt DR, tagen med 7dmkii och någon nikon/Sony där skuggorna var lyfta och det så mycket sämre ut på Canon.

Hur kan man inte vilja ha bättre som canonanvändare? Men nu verkar användarna har sagt sin dag då Canons senaste siffror visar dåliga siffror.
Du får nedgradera dig till en 7D, 5DIII eller en 6D om du ska ha större dynamik.

Här har du att testa med:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=154103
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
https://youtu.be/i4M1qZWTzkU?t=149
Spola till 2:30 om den inte börjar där
Denna video säger han att 5ds har 2-3 steg bättre DR än 5dmkIII, stämmer det verkligen?
helt fel
Canon signal och brusförhållande ger 5dmk3 0,7 EV sämre DR på basiso än 5ds
MEN till det kommer att 5dmk3, 5dmk2 har bandning som förstör detaljåtergivningen i lägsta nivåer vilket inte 6D och senare 5ds har i samma utsträckning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är faktiskt inte ens problem att lyfta en iso400 bild 4 steg från en 6D i LR, med gott resultat. Klart det blir lite mer brus än om man fotat med iso6400, men högdagrarna blir intakta.
 

martinot

Aktiv medlem
Intressant när han visar upp hur mycket man kan lyfta bilden med snyggt resultat. När behöver man mer än så?
Det är väl bra och fint, men förstår inte riktigt din kommentar/inställning.

Utvecklingen kommer ju att fortsätta framåt, och fortsätta att resultera i allt bättre produkter (oftast, på lite längre sikt iaf, och även för Canon).

Varför skall vi vid ett visst slumpmässigt ställe sätta oss ner och säga;
"Nej, tack; vi vill inte ha bättre produkter med bättre egenskaper" ?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem

En av de stora frågorna kring denna kamera är ju vilken modell man isf skall välja s eller sr.

Killen i ovanstående länk valde S R modellen trots att den modellen utan lågpassfilter (eller hur det nu förklaras) anses ha större risk för moiré.

Han är dessutom bröllopsfotograf med 50 plåtningar per år och med dem kläder som brudpar ofta har på sig så skulle man kunna tänka sig att risken moiré är extra stor men tydligen inte enligt honom!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Moaré är en överdrivet defekt skulle jag tro. Fotat 4 bröllop nu utan AA-filter på en 6D och inte en enda bild har moaré. Så 5DS med fler pixlar borde vara ännu mindre risk.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ni kör som både Nikon och Canonsystemen kan väl ge lite av de positiva fördelarna till varför man valt behålla Canon istället för att ta fram nackdelarna istället.
Åtminstone en av er hävdar ni kör båda. Informationen kan gynna fler som är intresserade av nya 5DS.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ni kör som både Nikon och Canonsystemen kan väl ge lite av de positiva fördelarna till varför man valt behålla Canon istället för att ta fram nackdelarna istället.
Åtminstone en av er hävdar ni kör båda. Informationen kan gynna fler som är intresserade av nya 5DS.
Mitt största skäl att köra vidare med Canon är mina 10 L-objektiv samt all annan kringutrustning som blixtar och triggers GPS-mottagare mm.

Sedan gillar jag deras kameror och menyer. Ergonomiskt passar Canons kameror mina händer och sätt att fotografera. Gillar också deras AF.



Att sälja av allt detta och skaffa samma utrustning för Sony skulle kosta en stor summa pengar.

Under lång tid var Canon långt före Nikon. Nu är det tvärt om.
Fast som jag nämnt många gånger tidigare så upplever jag inte detta med DR som något stort problem. Med de bortåt 12 000 bilder jag nu tagit med 5DMKIII så har jag vid ett par fototillfällen tagit bilder där jag måste lyfta skuggorna så mycket att jag börjar få bandning och mycket störande brus i lågdagrarna. Så vi pratar i mitt fall om mindre än en promille av de bilder jag tagit.
Nu är det ju lätt att se det redan på histogrammet så det är bara att i de slå över till flera bilder och köra en försiktig HDR.

Också med min Fuji-XPRO1 måste jag tänka på samma sätt. DR på den sensorn är väl t.o.m lite lägre än 5DMKIII.

Fast Mikael predikar som en gammal frikyrkopastor och tar precis som en pastor chansen att i alla sammanhang förmedla sitt budskap om hur man kommer till himlen. Själv kan jag inte se att problemet är så stort eller att om att sällade mig till hans trogna skaran skulle himlens portar öppna sig för mig. Jag vill ju inte ens till himlen just nu, även om jag hört att man får 7 stycken D810 gratis just nu. Erbjudandet är visst tidsbegränsat.

Jag har ingen erfarenhet av 810 men väl av h5D med 50C baktycke som har samma DR fast 50 MP.
Givetvis en underbar kamera på många vis.
Fast jag kan bara konstatera att det är mycket liten skillnad i testserier jag gjort mellan en 5DMKIII och Hasselbladaren vid A2 utskrifter. Man måste helt enkelt upp i större format för det skall synar en markant skillnad.
Det har några av de som testat 5Ds också konstaterat.

Så mätvärden i all ära.
Jag väljer att se hur kamerorna fungerar i mitt vardagsfotande. Är jag nöjd så finns det inget själ att byta.

En intressant utveckling är den organiska sensor som Panasonic och Fuji jobbar med att utveckla.
Skulle den bli verklighet så ser det plötsligt helt annorlunda ut. Då skulle en APS-C sensor ha runt 100 Mp och bortåt 100 i DR.
En sådan sensor skulle ju givetvis totalt förändra hur vi fotograferar.


Så vi som inte köper Mikales predikan om vägen mot saligheten är inte emot förändring eller tycker att det Canon idag kan erbjuda är det optimala.
Vad vi anser är att praktiken spelar den skillnaden inte så stor roll att det är värt att investera så mycket pengar som det innebär att byta till Nikon.

Canon kommer knappast att låga sig ner och dö på grund av detta inom de närmaste åren. De har nog större problem med att de inte har ett bra erbjudande inom segmentet spegellösa kameror. Fast det har inte Nikon heller.

Så jag kör vidare med Canon. Nästa blir en 5Ds R.
Som komplement blir det en ny Fuji X-trans när de kommer med en ny sensorgeneration inom cirka 6 månader. Troligtvis en bakbelyst Sony sensor på 24 Mp som Sony ännu inte själva släppt.
 
ANNONS