Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att försöka förutspå vad som inte går att göra i framtiden, det är många som gjort såna påståenden som sedan visat sig vara totalt åt skogen fel. Men vad gäller utveckling på konsumentprodukter går det tyvärr betydligt långsammare än vad det skulle kunna göra för tillverkarna "måste" ju tjäna pengar och det gör de genom att marknadsföra små förbättringar över en längre tid. Nu leker jag bara med tanken men säg att en tillverkare lyckats utvecklat en väl fungerande 1000MP sensor som är helt överlägsen de 50MP som för stunden finns på marknaden, vad händer då? Jo först släpps en 60MP, sen 80MP, 100MP, 150MP, 200MP, 400MP osv. och samma gäller processorer etc.
 

martinot

Aktiv medlem
Det enda man väntar på nu är rabatt på priset eftersom spegel och spegeluppfällningsmotor samt glasprisma saknas. Sedan vet jag att en Nikon FX sensor kostar 7000:- exkl moms vid reparation (vad kostar en DX/cropsensor? 3000:-?). Då borde A7RII i tillverkningskostnad bara kosta 4000:- (5000:- med moms) mer plus större slutare och lite mer för nyare EVF än en A6000 om endast tillverkningskostnaden spelade in. Eller också borde en A6000 efterföljare med samma EVF och sökaroptik som i A7RII kosta runt 25.000-30.000:-! Det är billigare att skala upp en spegellös från crop till FF då bara sensor och slutare måste skalas upp. Det måste vara en rejäl vinst i försäljningen!
Håller alltjämt med dig.

Tycker A7RII verkar bli en extremt intressant kamera, men prissättningen känns ju lika extremt fel som i många fall Leica gör.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Håller alltjämt med dig.

Tycker A7RII verkar bli en extremt intressant kamera, men prissättningen känns ju lika extremt fel som i många fall Leica gör.
Alla har väl bara satt ut listpriset än så länge 34990kr när den börjat komma in i lager kommer säkert priset att rasa några tusen.

Men jämför med 5ds ligger på 35990kr och 5dsr som ligger 37990kr

Nikon d810 ligger 28990kr intropris på 30990kr

Canon 5dmkIII låg också på närmare 30 tusen vid intro.


Är den verkligen verkligen så fel pris som alla säger om man jämför med konkurrenter?
 

Photocon

Aktiv medlem
Är den verkligen verkligen så fel pris som alla säger om man jämför med konkurrenter?
Praktiskt taget ingen utvecklingskostnad från version 1, förutom sensorn, Af-systemet taget från redan befintlig teknik. Bara marginellt bättre upplösning än i version 1....

Tja, jag tycker den ligger på väldigt högt intropris med tanke på att dess spegellösa konstruktion för den mycket billigare och enklare att tillverka än D810 som är 7.000:- billigare.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Det är lite vanskligt att jämföra introduktionspriser mellan en nypresenterad kamera och kameror som kom ut på marknaden för några år sen. Kronan är rätt mycket svagare nu.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit så sugen på att byta från Nikon som nu när A7RII har släppts.. Fattar ärligt talat inte vad Nikon håller på med.. De hade kunnat släppa en digital Nikon FM- i ungefär samma storlek (ok, kanske lite större) som det analoga originalet och marknaden på för spegellösa kameror för proffs hade inte varit speciellt intressant.. Det sa jag också för mååånga år sen.. Men Nikon bara vägrar göra nåt vettigt.. Så nu är det tydligare än någonsin - Sony har blivit herre på täppan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tillverknings/utvecklingskostnad är sekundär till efterfrågan. Man tar alltid så mycket betalt som möjligt!
Ju färre man beräknar sälja desto högre pris sätter man. Är man ute efter kvantitet så kan man hålla lägre pris. Sån undersökning finns såklart var man bör lägga sig.
Sen kan det gå snett i marknadsundersökningen så då får man prisdumpa. Är det däremot högre än förväntat så antingen behåller man priset eller ökar den.
EOS M är klassiskt exempel.

5d mk3 släpptes för 32000kr
 

iSolen.se

Guest
A7RII - jag har hört att ISO skulle vara bättre än tom D810 men hittar ingen bra info så jag ifrågasätter detta.


Någon som vet om A7RII presterar i närheten eller bättre än en D810 på lågiso?
 

Photocon

Aktiv medlem
A7RII - jag har hört att ISO skulle vara bättre än tom D810 men hittar ingen bra info så jag ifrågasätter detta.


Någon som vet om A7RII presterar i närheten eller bättre än en D810 på lågiso?
Läste någonstans att den bakbelysta sensorn EVENTUELLT skulle ge en viss fördel, men jag är aningen skeptisk innan jag hittat/sett bildexempel i jämförelse.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Du får inte samma problem med vidvinkliga objektiv som tidigare eftersom den ljusmottagande ytan är större och ligger högre upp , det medför att hela sensorn blir ljuskänsligare.
Med rakstrålande objektiv 50mm och uppåt så är inte nyttan lika stor pga ljusinfall och microlinserna
den senare BSI sensorn kommer att vara bättre än den som sitter i d810 pga den större ljusmottagande ytan i varje pixel=högre verkningsgrad, om inte så har Sony en hel del att förklara.
exempel Sony har i sina kompaktkameror med BSI uppnått en 72% verkningsgrad att jämföra med d8oo serien som ligger mellan 47%-52%
 
Senast ändrad:

pic-tor

Aktiv medlem
Jag träffade en försäljare från Scandinavian Photo i helgen och hon trodde inte att de skulle få in kameran förrän i början av september. Enligt henne var kön där ca 50 personer lång.
 

iSolen.se

Guest
Jag träffade en försäljare från Scandinavian Photo i helgen och hon trodde inte att de skulle få in kameran förrän i början av september. Enligt henne var kön där ca 50 personer lång.
Cyberphoto tillät igår att man la den i shoppingvagnen (jag fullföljde inte köpet) med leveranstid v32.

Idag går det inte, det står slutsålt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Oj va bra nu kom jag in, kul och se när mera tester av A7R II kommer in, ligger den nära D810 så är det väl inte så dåligt. D810 är ju en mästarkamera på många sätt, där enda kritiken mot den är väl att den av vissa kan upplevas som något tung.


//Bengt.
 

iSolen.se

Guest
Oj va bra nu kom jag in, kul och se när mera tester av A7R II kommer in, ligger den nära D810 så är det väl inte så dåligt. D810 är ju en mästarkamera på många sätt, där enda kritiken mot den är väl att den av vissa kan upplevas som något tung.


//Bengt.
Tung...jo när den ligger i ryggsäcken :) Fotar man med ett tele behövs storlek och vikt.

Just detta är jag orolig för. Ett stort objektiv med adapter på mindre kamera. Är det någon som har erfarenhet av den tigigare modellen? Hur funkar det med handhavandet/ergonomin i studio och med telen med monopod?
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Nikon adapter?

Såg att automatiken funkade med adapter och ett Canon vidvinkelobjektiv. Makalöst bra! Har sökt men inte sett motsvarande test med adapter för objektiv med Nikon fattning?

Tänk tanken att ha en kamera som förutom egna även kan använda de "bästa" objektiven från andra objektivsystem. Med bibehållen automatik!

Om Nikon inte vill eller kan möta Sonys spegellösa satsning samt om det kommer en fungerande Nikon adapter så kommer jag personligen troligen att som steg1 komplettera med denna kamera som hus #2. I alla fall för objektiv för kortare brännvidder.

Har tidigare använt Sony´s NEX7 med Pentax K-objektiv. Ingen autofocus naturligtvis men det fungerande ändå mycket bra och lätt för de kortare brännvidderna. Ångrar lite att jag sålde pga av de gamla Pentax objektivens bildkvalité men det blev bara för mycket med två kamera- och objektiv system

Min Nikon D800 är en bra kamera. Inget snack om annat. Den levererar verkligen men för min typ av fotograferande börjar idag storleken, det mekaniska slamrandet och spegel fladdrandet kännas lite "omodernt".
 

Bengf

Aktiv medlem
Är det inte så att även en större kamera har sin begränsning med stora objektiv, tycker mig oftast se större kameror sittandes på stativ, och vad skickligt vana stativanvändare hanterar det samma. När jag hade 16-50f/2,8 ( c:a 1 kg ) påskruvat på A77 som har både tyngd och skapligt grepp, så visst märkte jag av den större tyngden, speciellt om man höll på i flera timmar. Och då höll jag i ungdomen på med styrkelyft och hade inga problem att hålla en 15 kg hantel en kort stund på rak arm framför mig.


Även om det aldrig blir idealiskt med liten kamera kontra stort objektiv, så har det överraskat flera att det går bättre än vad vi i årtionde blivit vana vid att det bara kan fungera på ett sätt. Även om jag är stark så nog håller jag i ett större objektiv med vänsterhanden för att avlasta och kunna hantera zoom om det sitter på.


Sedan finns det så klart fördelar med stora batterier som då inte får plats i mindre kameror, + stora knappar och vred som kan hanteras med handskar osv.


idealet är nog att kunna ha flera kameror som passar för olika fototillfällen.


//Bengt.
 
ANNONS