Annons

Erfarenheter Sony FE 70-200/4 G OSS ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHol

Aktiv medlem
Då mitt Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS inte fullt ut täcker mina behov har jag börjat fundera på ett telezoom. Sony FE 70-200 får en hel del beröm i flera recensioner på YouTube så det skulle säkert vara ett bra tillskott i kameraväskan. Nu är ju detta objektiv inte helt gratis så jag tänkte att höra efter även här.
Vad har ni för erfarenheter av objektivet?
Är det mycket, lite eller "normalt" med pang för pengarna?
 

Loba

Aktiv medlem
Sony Var är den VITA A7 an !

Jag har den och gillar den skarpt.
Då det bara finns den till SONY, så är priset BANG for The buck.
Det som *stör* är färgen ! Var är den VITA A7 an?
 

JonasHol

Aktiv medlem
Just det att det är den enda telezoomen som finns är det som är den största anledningen till mina frågor. De (Sony) kan ju i princip sätta ett överpris när det inte finns någon konkurrens.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Med en adapter så öppnar du upp för fler alternativ.

T.ex. kan du köra Metabones/Fotodiox och Canon eller LA-EA4 och Sony a-mount.

Det blir kanske inte så mycket billigare vid inköp men dels kan du få objektiv med större bländare, dels får du tillgång till en väldig massa roliga objektiv i framtiden.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Jo adapter har jag funderat på. Kör med en enkel adapter till mina gamla M42 Chinon objektiv. Vill dock inte använda adapter till nya objektiv med autofokus. Om jag redan haft ett gäng moderna objektiv så skulle jag helt klart kört med adapter till dem men när det nu är frågan om att skaffa helt nya objektiv så tror jag att jag vill ha "rätt" fattning redan från början. Visar det sig att Sony FE 70-200 är för lite pang för pengarna så väntar jag nog ett tag innan jag skaffar ett telezoom. Men just nu så känns det nog som att jag skaffar ett.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag köpte ett sådant i tisdags och har inte hunnit använda det så mycket än, men hittills är jag nöjd. Bildstabiliseringen är guld värt för en a7R som inte har detta inbyggt i kamerahuset. Någon version II av denna kamera är jag inte få råd till utan satsar hellre på objektiv om det skulle bli lite överskott i kassan.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo adapter har jag funderat på. Kör med en enkel adapter till mina gamla M42 Chinon objektiv. Vill dock inte använda adapter till nya objektiv med autofokus. Om jag redan haft ett gäng moderna objektiv så skulle jag helt klart kört med adapter till dem men när det nu är frågan om att skaffa helt nya objektiv så tror jag att jag vill ha "rätt" fattning redan från början. Visar det sig att Sony FE 70-200 är för lite pang för pengarna så väntar jag nog ett tag innan jag skaffar ett telezoom. Men just nu så känns det nog som att jag skaffar ett.
Har inte använt det, eller Sony ILC, men enligt vad jag hört och läst så skall det vara ett rätt bra objektiv i nästan samma klass som motsvarande Canon och Nikon 70-200 f4. Skall tydligen vara lite softare än Canon/Nikon på telesidan (runt 200), och lite sämre bildstabilisering.

På plussidan så är det lite gedignare byggt, vädertätat och får med tripodfäse (extra till mitt Nikon och även motsvarande Canon).

Adapter kan ju alltid vara ett alternativ, men det jag läst tycker att om AF är viktigt så är det "native" objektiv som gäller, och då är detta enda alternativet. Fått överlag bra betyg tycker jag.

Här är en länk till ett test som verkligen rekommenderar det: http://www.photozone.de/sonyalphaff/870-sony70200f4oss

Prismässigt så tycker jag inte att Sony fläskat på med priset heller, så som de tex brukar göra med sina nyaste spegellösa kamerahus (lite Leica-varning där ibland, IMHO), utan det ligger väldigt rimligt till. Nästan exakt samma prisnivå som Canons och Nikons motsvarigheter, dvs ca 10 - 12 kkr.

Tror det blir perfekt till dig så som du beskriver ditt behov!
 

JonasHol

Aktiv medlem
Det behövdes inte så mycket för att få mig att trilla dit. Nu är det beställt, hoppas att jag blir nöjd när det kommer till veckan.
 

Loba

Aktiv medlem
Mer Vit Sony !!

Lite mer kött på benen, jag har själv Nikon 80 -200 zoom 2,8.
I verkligheten ingen skillnad på skärpa.
i verkligheten mycket smidigare att bära, inte släpa som med Nikon.
En av dom viktigaste sakerna att förstå är att man gifter sig med ett kamera system.
Just nu är jag GIFT med NIKON, men min ÄLSKARINNA är SONY
Lycka till med ditt bröllop.!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har väl haft det haft det ett år nu och tycker det är ett väldigt skarpt, trevligt, förhållandevis smidigt och välbyggt objektiv. Däremot gillar jag inte alls den vita Canon wannabe färgen. Stora vita objektiv är det värsta jag vet ute på gatan. Syns alldeles för väl både för motiv och tjuvar. Skulle vilja ha det kamouflagemålat istället. Har haft den mest med min A7r men tycker det skulle vara kul att pröva den på den nya A7000 när nu den kommer.

Hade tidigare Sony 70-400mm G med A-mountadaptern men jag tycker detta är mer välbyggt faktiskt. Den silvriga färgsättningen (typ luffarkrom) på 70-400:an var ännu mer obegriplig och udda. Men jag sålde det främst för att det saknade bildstabilisering.

Det jag gillar framförallt är att sökarbilden i 70-200:an är stabiliserad vilket den ofta inte varit i Sonys A-mounthus.

Använder det mest på resor men annars lite för sällan för det är ett kul objektiv.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Det blir ingen utförlig utvärdering av första testen. Jag kan dock säga att jag är mycket nöjd, alla begränsningar finns just nu och troligen för lång tid framöver bakom kameran. En stor anledning till att jag skaffade objektivet var att jag inte lyckades få vettiga bilder på mitt nya favorit motiv. Hon var antingen för långt bort för att fylla ut bilden tillräckligt, var hon inledningsvis på ett bra avstånd så var hon i famnen på mig innan jag hunnit huka mig ner för att ta bilden.

Nu kan jag ta bilder utan att hon direkt skall upp o pussa fotografen.
Vi (mest jag) behöver träna en del för att få riktigt skarpa bilder men jag är mycket nöjd med köpet.
 

Bilagor

Worley

Avslutat medlemskap
Ser bra ut.

P.S. Den ursäkten var ny. "Jag köpte ett objektiv för tolv papp för hundens skull".

;)
 

JonasHol

Aktiv medlem
Jo, man kanske skulle vara mindre ärlig i detta fall. Riskerar att uppfattas som helt tokig [emoji6]
Ja det går förhoppningsvis att hitta fler användningsområden.
 

Toste

Aktiv medlem
Dåligt exemplar?

Jag köpte ett förra veckan. Jag har testat det vid 200mm/f4 och det blir en aura runt ljusa objekt på bilderna. Jag har jämfört med ett gammalt Canon FE70-200mm/4L IS och då finns inte en tillstymmelse till denna aura. Vid f8 försvinner även auran på Sonyobjektivet. Jag har testat allt på samma kamera, en A6000. 100% crop mitt i bilden:

https://www.dropbox.com/sh/10bvkm68ryuaj75/AACtVYTDO12c2lWicbVkgZRHa?dl=0

Om ni tittar på bilden så ser man att auran inte är runt hela objekten utan endast på en sida. Jag misstänker att något är osymmetriskt i objektivet. Därför fotograferade jag samma objekt med kameran rättvänd respekive uppochner. Auran flyttade då sig då till motsatt sida av objekten. Om objektivet är symmetriskt ska det ju inte spela någon roll om man roterar det.



Är det någon av er som har samma lins som sett något liknande?
 
Senast ändrad:

taz_k

Aktiv medlem
Ser onekligen mjukt ut men samtidigt är det rejält höga krav att klara APS-C 24MP vid 100% förstoring. Om Canongluggen tål det så är den imponerande.

Jag kör samma objektiv på Sony A7II och min erfarenhet är att objektivet är skarpt över större delen av bilden på alla brännvidder vid F4. Kontrasten är dock inte på topp vid 100%. Bifogar exempel från Malmö City Horse Show igår. 100% crop 200mm@f4 med hästen i full galopp.
 

Bilagor

ANNONS