Annons

Virusprogram till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

balan

Aktiv medlem
använt mac sedan den kom,aldrig haft ett virus eller annat skräp
Jag har använt PC mycket flitigt i jobbet och hemmet sedan 1970-talet och har aldrig drabbats av något virus. Trots det tror jag inte att datorn i sig är immun. Risken att drabbas är trots allt inte så stor, om man är försiktig. Att folk med mac inte drabbats lika ofta beror nog mest på att antalet PC-användare är ofantligt mycket större. Av det skälet är det mer intressant för virus- och spionprogrammakarna att rikta in sig på PC. Det är enkel affärslogik.
 

mstoltz

Aktiv medlem
När man pratar om trollen.
Häromdagen fick jag virus i min mac, som tur är har jag ju macafee installerad som tog bort det.

Vart det kom ifrån vet jag inte för jag har inte laddat ner något vad jag vet om i alla fall.
Så än en gång som jag sa från början så litar jag inte på att " en mac kan inte få virus" grejen som vissa kör med.

Detta var precis därför jag startade denna diskussionen

Har kommit på att med macafee kan man välja vilka filer man vill söka genom, även då det är rätt klyddigt att behöva gå igenom olika menyer för att leta reda på den fil man vill genomsöka.

Kan inte förstå varför det inte funkar med Malwarebytes på mac, när det funkade så bra på pc ( bara högerklicka på filen och välg " genomsök med malwarebytes"

Menar det är ju exakt samma program både till pc och till mac, men den funktionen finns tydligen inte i Mac versionen....väldigt skumt att man väljer att göra så.
 

PeterWem

Aktiv medlem
När man pratar om trollen.
Häromdagen fick jag virus i min mac, som tur är har jag ju macafee installerad som tog bort det.

Vart det kom ifrån vet jag inte för jag har inte laddat ner något vad jag vet om i alla fall.
Så än en gång som jag sa från början så litar jag inte på att " en mac kan inte få virus" grejen som vissa kör med.

Detta var precis därför jag startade denna diskussionen

Har kommit på att med macafee kan man välja vilka filer man vill söka genom, även då det är rätt klyddigt att behöva gå igenom olika menyer för att leta reda på den fil man vill genomsöka.

Kan inte förstå varför det inte funkar med Malwarebytes på mac, när det funkade så bra på pc ( bara högerklicka på filen och välg " genomsök med malwarebytes"

Menar det är ju exakt samma program både till pc och till mac, men den funktionen finns tydligen inte i Mac versionen....väldigt skumt att man väljer att göra så.
Gå in i loggfilerna eller historiken och se om du kan få ut namnet på vad det var Macafee fann. Ett virus tror jag inte det var. Skadlig kod till OSX https://en.wikipedia.org/wiki/Category:OS_X_malware
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
så mycket skrämselpropaganda, visa mig ett enda fall av virus eller annat hot som du inte aktivt har dragit in i din mac genom nerladdning av ett skitprogram och aktivt godkänt installation.

https://discussions.apple.com/docs/DOC-2435



There are many forms of ‘Malware’ that can affect a computer system, of which ‘a virus’ is but one type, ‘trojans’ another. Using the strict definition of a computer virus, no viruses that can attack OS X have so far been detected 'in the wild', i.e. in anything other than laboratory conditions. The same is not true of other forms of malware, such as Trojans. (The expression ‘malware’ is a general term used by computer professionals to mean a variety of forms of hostile, intrusive, or annoying software. Not all malware are viruses.) Whilst it is a fairly safe bet that your Mac will NOT be infected by a virus, it may have other security-related problem, but more likely a technical problem unrelated to any malware threat.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
När man pratar om trollen.
Häromdagen fick jag virus i min mac, som tur är har jag ju macafee installerad som tog bort det.

Vart det kom ifrån vet jag inte för jag har inte laddat ner något vad jag vet om i alla fall.
Så än en gång som jag sa från början så litar jag inte på att " en mac kan inte få virus" grejen som vissa kör med.

Detta var precis därför jag startade denna diskussionen

Har kommit på att med macafee kan man välja vilka filer man vill söka genom, även då det är rätt klyddigt att behöva gå igenom olika menyer för att leta reda på den fil man vill genomsöka.

Kan inte förstå varför det inte funkar med Malwarebytes på mac, när det funkade så bra på pc ( bara högerklicka på filen och välg " genomsök med malwarebytes"

Menar det är ju exakt samma program både till pc och till mac, men den funktionen finns tydligen inte i Mac versionen....väldigt skumt att man väljer att göra så.
se tidigare inlägg https://discussions.apple.com/docs/DOC-2435 och visa oss andra gärna vad för virus du har lyckats dra in till din mac utan att aktivt har tagit ner något skitprogram och aktivt godkänt en installation
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Hade det varit på något annat forum hade jag trott det var någon som trollade. TS har precis bytt till Mac och frågar om virusprogram för att bara någon dag senare lyckas få virus. Jag säger inte att det inte går att få virus i Macar, men jag vet att det är förbannat svårt i alla fall. Jag har använt dem sedan sent 80-tal och i snitt haft åtminstone två Macar i användning dagligen sedan dess. Aldrig fått (eller ens träffat någon som fått) virus någon gång.

Så visst kan man diskutera detaljer i hur något virusprogram för Macar funkar, men jag tror man missar målet då. Den viktiga frågan är nog snarare hur lyckades TS få ett virus nu? Det ger förmodligen en mer långsiktig lösning på problemet. Inte för att vara oförskämd, men något väldigt fel (eller åtminstone ovanligt och olämpligt) i TS datoranvändning lär det vara.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Hade det varit på något annat forum hade jag trott det var någon som trollade. TS har precis bytt till Mac och frågar om virusprogram för att bara någon dag senare lyckas få virus. Jag säger inte att det inte går att få virus i Macar, men jag vet att det är förbannat svårt i alla fall. Jag har använt dem sedan sent 80-tal och i snitt haft åtminstone två Macar i användning dagligen sedan dess. Aldrig fått (eller ens träffat någon som fått) virus någon gång.

Så visst kan man diskutera detaljer i hur något virusprogram för Macar funkar, men jag tror man missar målet då. Den viktiga frågan är nog snarare hur lyckades TS få ett virus nu? Det ger förmodligen en mer långsiktig lösning på problemet. Inte för att vara oförskämd, men något väldigt fel (eller åtminstone ovanligt och olämpligt) i TS datoranvändning lär det vara.
Hej

Du får tycka att det är hur konstigt som helst.
Ja jag gick över från pc till mac för ett tag sedan, dels av nyfikenhet och dels för att jag hört så bra om dom och fått rekommendationer av vänner som har mac med.

Att jag sedan skulle få oturen att få nått skit i datorn precis när man frågar efter om det inte går att genomsöka enskilda filer med Malwarebytes, ja det är högst oturligt tyvärr.

Jag har tyvärr haft fullt med jobb, barn, hus osv så jag har inte hunnit svara eller kolat upp vad det var för nått jag fick......men som någon här sa så kunde man gå in i loggarna på macafee på nått sätt och se.
Jag ska göra detta när jag får tid.

MEN den stora frågan som egentligen tråden skulle handla om var om man inte kunde på nått sätt genomsöka enskilda filer efter virus, filer som man antingen laddat ner eller fått skickat från mail osv.

Eftersom detta gick med Malwarebytes till pc trodde jag att det skulle gå till mac också.

Så allt detta om mac får virus eller inte var ju inte den ursprungliga frågan.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
varför skall du genomsöka en mac
det skit som finns får du aktivt vara med och installera och godkänna
mig veterligen finns det ingenting som du inte aktivt skall vara med och installera som påverkar OSX
Självklart kan MAC få virus, det är en gammal seglivat myt bland apple anhängare att de inte kan det. Däremot finns det inte lika mycket virus, för "nyttan" med ett virus blir inte lika stor, färre gör virus till MAC eftersom det är så få användare, mellantyp 8 %,. Vill man sprida virus så riktar man såklart in sig på PC som utgör över 90 % av användarna. Och det finns en anledning till att de flesta väljer PC framför MAC, men visst kan man se det som positivt, det är så få som vill ha en MAC att det är bra för att ingen vill göra virus till det.

För PC gäller såklart samma sak som för MAC som du skriver, inget virus "flyger" in i datorn av sig självt, det kommer genom att du gör aktiva saker, ingen skillnad.
 
Senast ändrad:

HenryB

Aktiv medlem
För PC gäller såklart samma sak som för MAC som du skriver, inget virus "flyger" in i datorn av sig självt, det kommer genom att du gör aktiva saker, ingen skillnad.
Fel. Virus kan komma in utan att du aktivt gör något. Det räcker att du har en säkerhetslucka i systemet så kan du bli drabbad. Just av den anledningen så är det viktigt att man håller sin burk och sina program uppdaterade. Som exempel kan nämnas Nimda som spreds rejält 2001.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nimda
 

kiwi

Aktiv medlem
Kan vara värt att nämna att det inte alltid går att lita på alla program som sägs skydda/ta bort skadliga program (oavsett om det är virus eller trojaner).

Under min PC-tid fick jag ofta »false positives«, dvs att ett program påstod att någon fil var infekterad när den bevisligen inte var det. Det kändes som om programmen gjordes för att skrämma användaren med att »nu har vi hittat X antal skadeprogram på datorn; glöm inte att fortsätta din prenumeration!«. Andra antivirusprogram kändes nästan som skadeprogram själva.

På Mac-sidan (skriv inte MAC är ni snälla) finns detta också. MacKeeper är ett sådant, som ställer till mer problem än det eventuellt löser.

Angående frågan om Macar kan få virus, så är svaret förstås JA eftersom risken är >0 procent. Men den är inte särskilt mycket över noll. Då är jag mer orolig för malware/spyware. Fast där handlar det mest om hur gatusmart jag som användare är.


/ Kiwi
 
Intego funkar för mig

Jag har kört Integos virusskydd och brandvägg i ungefär 10 år. Har ännu inte råkat ut för något anmärkningsvärt och jag får varningar om det dykt upp malware. Där kan jag skanna individuella mappar och filer men inifrån "VirusBarrier". Det finns även några PC-datorer i hushållet och jag provade att köra med Windows eget virusskydd först men det gick åt skogen. (Totala ominstallationer som resultat). Nu betalar jag även för virusskydd för dessa PC-maskiner. Intego är inte billigt men det ger i alla fall mig "peace of mind" om det nu är värt något. Ingenting är säkert nuförtiden.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Fel. Virus kan komma in utan att du aktivt gör något. Det räcker att du har en säkerhetslucka i systemet så kan du bli drabbad. Just av den anledningen så är det viktigt att man håller sin burk och sina program uppdaterade. Som exempel kan nämnas Nimda som spreds rejält 2001.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nimda
Nja det hör inte till vanligheterna. Det räcker inte att läsa ett e-post, man klickar på nån länk i eposten. Inte heller genom att bara besöka en webbplats, den kör ett program, på Windows är det precis som på Mac att du måste godkänna en fil som påverkar, så har man det inställt så måste du aktivt godkänna. Ett virus körs i ett värdprogram, vilket också skannas av innan.

Idag får man inte virus om man inte är riktigt klantig, jag har fått malware, men där får jag skylla mig själv som kört saker.

Hur det var för 14 år sedan är inte så relevant idag.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Kan vara värt att nämna att det inte alltid går att lita på alla program som sägs skydda/ta bort skadliga program (oavsett om det är virus eller trojaner).

Under min PC-tid fick jag ofta »false positives«, dvs att ett program påstod att någon fil var infekterad när den bevisligen inte var det. Det kändes som om programmen gjordes för att skrämma användaren med att »nu har vi hittat X antal skadeprogram på datorn; glöm inte att fortsätta din prenumeration!«. Andra antivirusprogram kändes nästan som skadeprogram själva.

På Mac-sidan (skriv inte MAC är ni snälla) finns detta också. MacKeeper är ett sådant, som ställer till mer problem än det eventuellt löser.

Angående frågan om Macar kan få virus, så är svaret förstås JA eftersom risken är >0 procent. Men den är inte särskilt mycket över noll. Då är jag mer orolig för malware/spyware. Fast där handlar det mest om hur gatusmart jag som användare är.


/ Kiwi
Det är mycket false positives. Skillnaden är att har jag PC kan jag välja själv att köra programmen ändå, har du MAC så bestämmer Apple om du får köra dem eller inte, de måste vara signerade av dem, du är så inlåst att det inte går att göra fel :)

På det sättet fungerar MAC bra, storebror Apple bestämmer över din dator och bestämmer allt, jag föredrar att bestämma själv. Tyvärr verkar Microsoft vara påväg åt samma håll med Windows 10 med påtvingade uppdateringar mm.
 

kiwi

Aktiv medlem
Det är mycket false positives. Skillnaden är att har jag PC kan jag välja själv att köra programmen ändå, har du MAC så bestämmer Apple om du får köra dem eller inte, de måste vara signerade av dem, du är så inlåst att det inte går att göra fel :)
Ehm, du vet att du far med osanning nu, va?

Som standard i de senaste OS X-versionerna, så kan man bara köra program som är signerade av Apple eller någon auktoriserad utgivare. Det finns även valet att enbart köra Apples program – eller att köra vilka program som helst.

Man kan också välja att köra enstaka program från okända utgivare, även om man har en mer restriktiv grundinställning.


/ Kiwi
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ehm, du vet att du far med osanning nu, va?

Som standard i de senaste OS X-versionerna, så kan man bara köra program som är signerade av Apple eller någon auktoriserad utgivare. Det finns även valet att enbart köra Apples program – eller att köra vilka program som helst.

Man kan också välja att köra enstaka program från okända utgivare, även om man har en mer restriktiv grundinställning.


/ Kiwi
Ok, en förbättring i så fall :) Men sen tvingas du ju in i itunes och annat ändå. Vi får se vart utvecklingen slutar, jag vill bestämma över min dator själv, men Microsoft är som sagt på väg att tvinga in "dator for dummies" i Windows också.
 

kiwi

Aktiv medlem
Ok, en förbättring i så fall :) Men sen tvingas du ju in i itunes och annat ändå. Vi får se vart utvecklingen slutar, jag vill bestämma över min dator själv, men Microsoft är som sagt på väg att tvinga in "dator for dummies" i Windows också.
Ja, jag skulle vilja se det som en förbättring när operativsystemet som standard hindrar okända tredjepartsapplikationer att installeras utan tillstånd. Sedan kan användaren själv välja om hen vill lita på utgivaren och innehållet, men det blir i så fall resultatet av ett mer aktivt val.

(iTunes är en helt annan fråga, då det är inget som krävs för att använda datorn. Det är en del av Apples ekosystem med sina iPrylar. Jag vet att folk inte gillar iTunes (jag var en av dem förut), men samtidigt har de svårt att peka på trovärdiga alternativ som har en lika bra helhetslösning.)


/ Kiwi
 

HenryB

Aktiv medlem
Nja det hör inte till vanligheterna. Det räcker inte att läsa ett e-post, man klickar på nån länk i eposten. Inte heller genom att bara besöka en webbplats, den kör ett program, på Windows är det precis som på Mac att du måste godkänna en fil som påverkar, så har man det inställt så måste du aktivt godkänna. Ett virus körs i ett värdprogram, vilket också skannas av innan.

Idag får man inte virus om man inte är riktigt klantig, jag har fått malware, men där får jag skylla mig själv som kört saker.

Hur det var för 14 år sedan är inte så relevant idag.
Fel. Om någon elaksinnad person, organisation eller nation finner en säkerhetslucka (eller utnyttjar en redan känd lucka) i exempelvis Windows så kan denna användas för att plantera elak kod och/eller stjäla information. Nimda var bara *ett* exempel på ett sådant virus som utnyttjade en säkerhetslucka i Windows. En dator är aldrig helt säker, tror man det är man naiv.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ja, jag skulle vilja se det som en förbättring när operativsystemet som standard hindrar okända tredjepartsapplikationer att installeras utan tillstånd. Sedan kan användaren själv välja om hen vill lita på utgivaren och innehållet, men det blir i så fall resultatet av ett mer aktivt val.

(iTunes är en helt annan fråga, då det är inget som krävs för att använda datorn. Det är en del av Apples ekosystem med sina iPrylar. Jag vet att folk inte gillar iTunes (jag var en av dem förut), men samtidigt har de svårt att peka på trovärdiga alternativ som har en lika bra helhetslösning.)


/ Kiwi
Windows har det som standard, man måste klicka ok för att något ska installeras.

Tja, frågan är varför man behöver itunes för att kunna lägga över saker till en disk? ren idioti... eller så får man ladda hem tredjeparts-program för att kunna göra något så basic

. Som sagt, apple är inte för de som vill bestämma själva.
Själv har jag byggt ihop min PC med de delar jag vill ha, något som inte går med en MAC.... om man inte gör en hackintosh, men då har man inte stöd för allt.

Man kan inte ens byta delar i en MAC, de löder fast allt och jävlas... Man kan förvisso köpa ny eller betala en massa pengar för en "certifierad" verkstad att göra det...tjena.... vad fan är d ?

Det står även i licensavtalet till OS/X att det enbart får användas på en dator tillverkad av Apple. Ett sätt att skydda sin marknad, men helt sjukt.

Apple har ett sjukt kontrollbehov, som sagt, nej tack. Gillar man inte storebror-företag så.... finns nog inget värre än Apple.
 
ANNONS