Annons

Pentax K-3 med FLU-kortet

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Äntligen kom så Pentax FLU-kort. Jag har bara hunnit testa lite grand, men verkar klockrent. Blir perfekt för makrofoto och studio/stilleben.

Jag bläddrade någon minut i manualen innan jag gick från jobbet. Det var tillräckligt för att jag direkt skulle få igång kortet mot min iPAD mini direkt hos Fotokungen.
Ja visst är det en fördröjning på en sekund eller två innan liveview visas på skärmen, men det här är ju för stativarbete, och egentligen bara en vanesak.
Man kan zooma in bilden 8 ggr för att kolla skärpan. Jag misstänker dock att lösningen är för långsam för att ställa skärpan manuellt direkt med objektivet.

Från iPAD kan man så kontrollera alla exponeringsinställningar, samt ta bilden. Man använder iPADen i porträttformat för att ställa in, och man kan byta till landskap för själva tagningen. Då fokuserar men genom att klick där i bilden man vill ha fokus, och det finns en slutarknapp inlaggd ovanpå liveviewbilden.

Skall testa även mot en äldre iPAD samt mot en iPhone och se vad som funkar.
 

lunma

Aktiv medlem
Jag har samma erfarenheter, fungerar bra med IPad. Men att köra via en laptop ger vissa problem, hur får man en laptop-skärm i porträttläge? Räckvidd; har provat med kameran på nedervåningen och styrt den från övervåningen. Återstår att testa den vid fågelbordet.

/Mats
 

quarc

Aktiv medlem
Ja det är ju ett helt annat upplägg än Eyefi.
Idag har jag även testat med en gammal iPAD2, och funkade hur bra som helst. Nu har man störst sökare av alla... Kommer bli mycket stativfoto framöver, vilken total kontroll över bilden man får....
Nu blir det snabbfrukost och bilpackning för fotodag :)
 

lunma

Aktiv medlem
Det var ju inget större problem med laptop heller, bara att dra ihop fönstret så kommer kontrollerna.

Om jag har förstått saken rätt så är det bara Safari och Chrome som ger full funktionalitet.

/Mats
 

tjompen

Aktiv medlem
Mina erfarenheter såhär långt:

Om man använder liggande läget så är det tillräcklig hastighet i LV:n för att sköta manuell fokusering utan lagg. Dock inte i stående läge som laggar lite. Detta både på mina båda androider och laptopen.

Jag har också laddat hem programmen:

FluCard® Pro Instant WIFI, Flucard® Pro Download och FluCard® Pro Shoot & View och installerat dem på laptopen så kan jag ladda hem filerna automatiskt, manuellt eller se dem på skärmen medan jag fotar. Lite pul innan jag fick dem att lira men en omstart av datorn ska nog räcka. På android fungerar ingen av dem.

Jag satte även kortet i min Sony och använde uppladdningen utan problem.

Programmen funkar bara med JPG och DNG. PEF ville de inte ladda över.
 

erikssou

Aktiv medlem
Jag har testat snabbt via browsern till mitt Pentax FluCard 16 GB.
Tyckte det var långsamt att browsa och ladda filer.

Så jag installerade appen FluCard Download på Android-plattan. Men den kraschade.
Det finns även apparna Shoot & View samt Shoot & View Pro. Kommer testa dessa.

Är det skillnad på Penta FluCard & Treks obrandade FluCard?
Ska ovanstående appar funka med Pentax-kortet?
 

tjompen

Aktiv medlem
Jag har testat snabbt via browsern till mitt Pentax FluCard 16 GB.
Tyckte det var långsamt att browsa och ladda filer.

Så jag installerade appen FluCard Download på Android-plattan. Men den kraschade.
Det finns även apparna Shoot & View samt Shoot & View Pro. Kommer testa dessa.

Är det skillnad på Penta FluCard & Treks obrandade FluCard?
Ska ovanstående appar funka med Pentax-kortet?
Apparna fungerar bara på dator, dvs motsvarande program. På mobila apparater fungerar de inte, eller fungerade inte när jag testade.

Skillnaden på Pentax och icke Pentax flu-card är att Pentax-korten kan fjärrstyra kameran vilket inte går med de andra.
 

erikssou

Aktiv medlem
Ok, tack. Men appar för Android som inte funkar på surfplattan? Är de tänkta för Chrome-OS ? Ingen av de två jag testade funkar...
OK, http://pentax funkar men vad är vitsen med apparna?
 

tjompen

Aktiv medlem
Ok, tack. Men appar för Android som inte funkar på surfplattan? Är de tänkta för Chrome-OS ? Ingen av de två jag testade funkar...
OK, http://pentax funkar men vad är vitsen med apparna?
För att vara lite tydligare; När du startar apparna så får du ett error-meddelande som ber dig koppla upp mobilen/plattan till ditt flucard. I och med att Pentax flucard inte är ett flucard flucard så vill appen inte vara med. Pentax flucard pratar via chrome eller några andra internet-browsers som nämns i manualen.
 

x-country

Aktiv medlem
Jag använde appen Flucard DL på min iPhone och iPad och det fungerade alldeles förträffligt när jag hade K-3:an.
 

erikssou

Aktiv medlem
Mitt Pentax FLU card är ganska fullt.

Att kopiera bilder via SD-kortsläsaren i datorn är smärtsamt långsamt, lika så att radera.

Är det dags för en rensning/ominstallation kanske?
 

erikssou

Aktiv medlem
Jag gav upp på min hemmaburk m Win 10.

Verkar fungera bättre på en Win 7 burk.

Nån annan som har problem med Win 10 och FLU card?
 
ANNONS