Annons

a77II eller a99?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårran

Aktiv medlem
Funderar över att byta upp mig till fullformat, och har tittat på a77II och a99. Vilken är bäst? Vad ska man välja? Har jag missat någon modell? Känner mig vilse i kameradjungeln...
 

Krille

Aktiv medlem
Sony A77 II är ingen fullformatskamera så den går ju bort om det är fullformat du vill åt. Du kanske tänker på Sony A7 II?
 

martinot

Aktiv medlem
Funderar över att byta upp mig till fullformat, och har tittat på a77II och a99. Vilken är bäst? Vad ska man välja? Har jag missat någon modell? Känner mig vilse i kameradjungeln...
A99 är ju en bra kamera för att hänga på lite större telezoomar, med bättre och rejälare grepp (liknande din nuvarande kamera), medan A7 II är en lite annorlunda spegel/SLT-lös kamera.

Den har inte riktigt samma ordentliga grepp som en DSLR/SLT, men å andra sidan så kan den ju vara en enklare och smidigare lösning att ha med sig.

Personligen, och det är nog bara jag, så hade jag inte satsat på att köpa nya objektiv för fullformat (antar att du mest har APS-C-optimerade objektiv idag), för Alpha-mount. Sony har fyra olika linjer med objektiv idag, och den enda som jag tror (tyvärr) är riktigt framtidssäker är FE-objektiven. Dvs fullformatsobjektiven för E-mount.

Därav att om jag skulle välja emellan dessa kamerahus så hade det givet blivit A7 II för mig. En riktigt trevlig kamera dessutom med massor av ny och senaste tekniken (A99 har ju ganska många år på nacken, och förhållandevis gammal teknik).

Med en adapter så kan du även använda dina gamla APS-C A-mount-objektiv även på A7 II (dock med begränsningen att de inte fullt tecknar ut sensorn optimalt, precis som om du skulle använda de på A99).

Det sagt, utan att du berättar mer specifikt, så är det svårt för mig att säga att det även skulle vara helrätt för dig (vi är alla olika, och har olika behov och preferenser).

Så i korthet, utan att ha mer information om dig, så: A7 II - pga att där har du Sonys framtid.

Hade det funnits mer E-objektiv, så skulle jag även övervägt A6300, som verkar ha blivit en riktigt trevlig kamera (dock inte fullformat som du önskar, och inte heller stabiliserad sensor).

Gillar personligen formatet på A6000 väldigt mycket - kanske ett av de alllra bästa i sin klass på marknaden (även om kanske inte så estetiskt snyggt, men det är sällan Sony, IMHO). Tycker APS-C passar fint in på denna typ av kamera, och A6300 har ju behållt det grymt fina formatet ifrån A6000, men med verkar dessutom ha förbättrat en redan klassledare AF och sensor (se Mats exempel på bilder tagna i helt mörker med den), samt även EVF:en verkar ha fått en grymt fin uppgradering.

Så kanske den kan vara ett alternativ att överväga för dig, även om jag tror att att satsa på FE-objektiv och A7-serien nog är lite mer framtidssäkert.
 

Mårran

Aktiv medlem
Stort tack för ditt svar! Jag har två fullformat objektiv som jag trivs med, ganska tunga så då blir kanske a7 II bättre. Jag fotograferar det mesta, och mycket action (hundar) och en hel del porträtt i mörka miljöer (bröllop).
 

martinot

Aktiv medlem
Stort tack för ditt svar! Jag har två fullformat objektiv som jag trivs med, ganska tunga så då blir kanske a7 II bättre. Jag fotograferar det mesta, och mycket action (hundar) och en hel del porträtt i mörka miljöer (bröllop).
Kika på A7 II, och se om EVF och AF hänger med i dina behov (hundar ställer mycket krav på det enligt min erfarenhet), och om du är nöjd med prestandan så köp till en av adaptrarna som gör att du kan använda dina FF-A-objektiv som du gillar. Om du tycker att objektiven balanserar fint med A7-huset så fortsätt med det.

Om du inte gillar balansen och hantering av de tyngre objektiven på A7-serien så överväg att sätta de på ett A99-hus istället. Tekniskt så är det inte lika bra som senaste A7-serien, men jag tycker personligen att ergonomi och balans är viktigt, kanske ibland det allra viktigaste, för att verkligen gilla och trivas med sitt kamerasystem (dock inte lika viktigt för alla - så det är bäst att du testar själv).
 

JonasHol

Aktiv medlem
Jag har ett Sony FE 70-200/F4 G OSS hängt på en A7.
Objektivet är ju relativt kameran rätt tungt. ergonomiskt känner jag inga problem, tyngdpunkten blir bra något bakom objektivets mitt. Jag tror inte att stora objektiv är något dåligt med A7 serien, man kanske får vänja om sig lite. Huset "hänger som med"
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har ett Sony FE 70-200/F4 G OSS hängt på en A7.
Objektivet är ju relativt kameran rätt tungt. ergonomiskt känner jag inga problem, tyngdpunkten blir bra något bakom objektivets mitt. Jag tror inte att stora objektiv är något dåligt med A7 serien, man kanske får vänja om sig lite. Huset "hänger som med"
Nu har jag inte testat det objektivet, men f4-zoomar brukar ju vara just relativt lätta. Både mina Nikon 16-35/4 och 70-200/4 är ju relativt lätta och enkla att bära runt på.

Blir stor skillnad när man just går över till lite ljusstakakare och tyngre 2,8-zoomar, eller lite längre zoomar som Sigma 150-600 sport.

Till syvende och sist hänger det på hur tunga och stora objektiv TS har, och vad hon trivs med när hon sätter de på ett mindre spegellöst hus med ett mindre ordentligt grepp. Mitt råd till henne är helt enkelt att utgå ifrån att först testa de på A7:an för att se vad just hon trivs med, eller inte - det är ju ändå hon som skall leva med de.

Trivs hon så är det enbart perfekt - för A7 II är en kanonkamera (och mycket modernare än A99).
 

JonasHol

Aktiv medlem
Lite efterklok kanske?

Min A7 och 70-200 funkar som jag skrev mycket bra, fin balans. Men som skrivs ovan kanske det inte blir helt lika bra om man använder ett större objektiv avsett för ett annat hus. Det kanske till och med är så att det inte alls blir bra.
Objektiv med andra fattningar än Sony E bör rimligtvis vara anpassade även viktmässigt för andra hus än A7 serien. Därmed är det nog inte orimligt om balansen med ett A7 hus blir lite fel/obekvämt. Bör nog testas innan köp.

Combon A7, 70-200/f4 och hund funkar i vilket fall dugligt bra för mig.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Objektiv med andra fattningar än Sony E bör rimligtvis vara anpassade även viktmässigt för andra hus än A7 serien. Därmed är det nog inte orimligt om balansen med ett A7 hus blir lite fel/obekvämt.
Nja, jag tror inte nånsin att en tillverkare har gjort objektiv tyngre och större med flit för att anpassa det till kameran. Möjligen att man inte lagt så stor vikt vid att göra det litet och lätt, vilket i många fall leder till kompromisser i den optiska prestandan. Som t.ex Sony har gjort iom avsaknaden av ljusstarkare zoomar än f/4 fram tills nu.

Till Canon och Nikon, samt även Sony A-mount osv, så finns det alla möjliga objektiv. Från små superlätta 50/1,4 i plast till supertelen som väger många kilon.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Funderar över att byta upp mig till fullformat, och har tittat på a77II och a99. Vilken är bäst? Vad ska man välja? Har jag missat någon modell? Känner mig vilse i kameradjungeln...
(A77!! är alltså en felskrivning, det ska vara A7II)

A7II alla gånger!!!!
Det är en fin modern kamera med framtiden för sig och är avsevärt mycket bättre än A99.

Vad du än gör, skaffa INTE en A99. Undvik den till varje pris!
Det är ett utdött system och teknik och just A99 är inte heller en vidare bra implementation av den med en hel del brister. Dessutom gammal sensor som ligger långt ifrån dagens moderna teknik.


/Mats
 

Mårran

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar! Det låter som att jag bör byta system från a till e, trist när man har en del bra objektiv men det får bli en adapter. Guld värt med er kunskap!
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Stort tack för alla svar! Det låter som att jag bör byta system från a till e, trist när man har en del bra objektiv men det får bli en adapter. Guld värt med er kunskap!
Inte säkert att du måste byta system från A-mount till E-mount.
Att byta från A-mount till nåt annat är däremot i högsta grad vettigt.

De spegellösa kamerorna passar inte alls alla och systemkostnaden kan bli ganska hög, men det finns ju annat att välja på.

Jag tittade lite i kameraväskan i din profil och om den stämmer så är det faktiskt inte så mycket toppglas att hänga upp ett system på.

Sonys adaptrar är rätt dyra och LA-EA3 som du i så fall vill ha (utan SLT) gör att AF inte fungerar med skruvdrivna objektiv som dina gamla beercan och Minolta 50/1,7 och ditt Sigma funkar inte på FF osv. Satsa inte på det är mitt råd, det är en återvändsgränd och det blir inte alls bra. Absolut inget att spendera pengar på en adapter för.

Jag skulle rekommendera att du tittar på Nikon FX istället. Just nu verkar det vara ett generationsskifte som gör att de är väldigt prisvärda. Någon annan skulle kanske säga Canon istället, men du får bättre bildkvalitet med Nikon och de känns mer lika Sony att fotografera med.

Nikon D610 kostar drygt 13 000 och D750 c:a 17 500 kr. Dvs i samma prisklass som Sony A7II för själva kamerahuset, men tillbehören i form av optik mm blir billigare och det finns MASSOR mer att välja på.

Fantastiska kameror och sedan har du ett helt annat utbud av optik att välja på, både nytt och begagnat, t.ex. alla nya Sigma GV-objektiv plus ett bra blixtsystem osv.

Det blir ändå ett byte för din del och att byta märke är ingen stor grej. Du är inte ett dugg låst med den utrustning du har. Passa på att göra dig av med Sony A-mount grejerna på Tradera medan det fortfarande är möjligt är mitt råd.


/Mats
 

Mårran

Aktiv medlem
Nu känner jag mig skyldig till vilseledning, informationen om min utrustning är inte uppdaterad på ett tag...Tack för påminnelsen att fixa det! :)
De objektiv jag använder nu är två Sigma Art (35mm f/1,4 och 50mm f/1,4), ett Tamron macro 90mm f/2,8, samt ett Sony 50mm f/1,4 när jag vill ha ett mindre.

Ditt råd är fortfarande bra och värt att ta i beaktande, det finns ju en begagnatmarknad även för dyrare objektiv...och jag har ju så klart kvar min andra kamera, Sony a77II.

Stort tack för ditt engagemang!
 

Bengf

Aktiv medlem
Stort tack för ditt svar! Jag har två fullformat objektiv som jag trivs med, ganska tunga så då blir kanske a7 II bättre. Jag fotograferar det mesta, och mycket action (hundar) och en hel del porträtt i mörka miljöer (bröllop).
Som du märker så får du många bra tips, men som samtidigt bygger på egna personliga behov, man blir lätt vilseledd och påverkad ( jag har själv blivit det ).

Kolla i någon affär hur A7II känns med olika objektiv, det fins även extra batterigrepp att köpa till. Man kan också väga upp balansen beroende på hur man väljer att hålla med vänsterhanden, det måste inte vara 100% optimalt för att fungera hyggligt bra.

En mycket viktigt sak som totalt glöms bort och som överskuggas av kritiken mot att Sonykamerorna förlorar sin litenhet och tappar hela konceptet, som i princip varje inlägg handlar om vad gäller för stora objektiv på den. Allt för många glömmer helt bort själva kamerans funktion och egna finesser, gillar man det eller inte gillar det som tex nu A7II har, det är frågan man får ställa till sig själv.
 
ANNONS