Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-1 hämtad

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Nja, Nikon 810 ligger inte efter och definitivt inte A7IIR.
Däremot verkar väldigt många tycka att K-1:an måste fått ett måndagsexemplar till optik.

Hur som helst, en fin kamera till ett mycket bra pris.

/Stephan
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Nja, Nikon 810 ligger inte efter och definitivt inte A7IIR.
Däremot verkar väldigt många tycka att K-1:an måste fått ett måndagsexemplar till optik.

Hur som helst, en fin kamera till ett mycket bra pris.

/Stephan
Om jag förstått rätt har Dpreview anlitat:
http://www.lensrentals.com/for-pentax

och de har bara zoomar för Pentax. Kantskärpan är rätt dålig. Imaging-Resource brukar använda Sigma macro 70mm och den är betydligt bättre. Vi får väl se när de lagt in alla studiobilder.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Om man till exempel jämför med Nikon 800E eller 810 är det stora likheter. Vid högre ISO är det dock tydlig skillnad på rött.Detta märks även på råfilerna men är inte så tydligt som för jpg.
Den "dåliga" prestandan i det röda tyget när det gäller jpeg skulle kunna bero på vitbalansen. Beroende på dess inställning så kan färger "försvinna".
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Color Response

Den "dåliga" prestandan i det röda tyget när det gäller jpeg skulle kunna bero på vitbalansen. Beroende på dess inställning så kan färger "försvinna".
Vitbalansen har betydelse men det finns något annat som man ser hos DXO:
http://www.dxomark.com/Cameras/Nikon/D7200---Measurements
Om man jämför tex Nikon D7200 med Pentax 3-II så ser man tydlig skillnad på den röda kanalen.
Det är mindre grön kontaminering hos Nikon. Möjligen ser det likadant ut för FF.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Vitbalansen har betydelse men det finns något annat som man ser hos DXO:
http://www.dxomark.com/Cameras/Nikon/D7200---Measurements
Om man jämför tex Nikon D7200 med Pentax 3-II så ser man tydlig skillnad på den röda kanalen.
Det är mindre grön kontaminering hos Nikon. Möjligen ser det likadant ut för FF.
Ja det var ju intressant, de mätningarna har jag inte ens sett att DXO hade. Kommer bli spännande att se hur K-1'an presterar.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Jag tvivlar, hade det varit samma så borde även Pentax ha haft de där låga iso lägena som 810'an har.

Så jag tror mer på att det är samma som i 800'an. Gissningvis så kommer K-1'an därför bli slagen i DXO mätningarna vad det gäller DR på bas iso, på samma sätt som 800'an blev slagen av 810'an.
 

x-country

Aktiv medlem
Hämtade min K-1 hos Foto Posé den 2 maj. Sedan dess har den hängt med i vardagslivet. Jag är överväldigad av denna lilla apparat. 31:an gör sig perfekt på fullformat. Brännvidden passar mig (nästan som iPhone-kameran). Äntligen rörlig skärm. Autofokus är märkbart bättre. Riktig Wi-Fi istället för misslyckade Flu-card. De två nya hjulen är onödiga. De stora Raw-filerna tar plats.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tvivlar, hade det varit samma så borde även Pentax ha haft de där låga iso lägena som 810'an har.

Så jag tror mer på att det är samma som i 800'an. Gissningvis så kommer K-1'an därför bli slagen i DXO mätningarna vad det gäller DR på bas iso, på samma sätt som 800'an blev slagen av 810'an.
Själva grundsensorn är nog densamma, men signalbehandling och det som sitter runt omkring skiljer sig säkert åt.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Samma sensor som D800 och D810.
Fast många hävdar att det inte är samma sensor i D800 och D810.

Frågan är vad som gör att 810'ans sensor kan köra på iso 64 och inte 800'an.
För att göra det så krävs en högre full well capacity eftersom sensor exponeras längre, och är det samma sensor i båda så har man alltså kasta bort den höga kapaciteten i 800'an, vilket låter tveksamt. Det talar för att det är två olika versioner.

se:
http://www.sensorgen.info/ för lite siffror på full well capacity.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Det var väldigt vad vilken brist det verkar vara på K1'or...

Kommer det inga, eller är de så förbokade att de försvinner direkt?
 
ANNONS