Annons

Öppna jpg i PS startar Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har LR och PS, Creative Cloud. Jag gör det mesta i LR men ibland vill jag in i PS. Att redigera en radda raw och exportera samtliga till PS har alltid funkat fint. Nu har jag uppenbarligen kommit åt någon inställning av misstag, om jag vill exportera jpg från LR eller öppna jpg direkt i PS, startar Camera Raw. Och tar då bara en i taget. Något irriterande, lindrigt sagt. Jag har försökt hitta någon inställning för detta i Camera Raw, PS och LR, men det tycks ligga djupt nedgrävt. Någon som kan hjälpa mig ur fällan?
 

Lasse Åbom

Aktiv medlem
Jag har en gammal PS CS3. Men körde CC på jobbet, och har för mig att jag råkade ut för samma problem där. Har lite brådis just nu men återkommer. Kolla i inställningarna i Bridge.
 

ebarile

Aktiv medlem
Ett tips

Klicka i det svarta fältet där det står Camera Raw-inställningar i dialogrutan som du får upp när du väljer "Filhantering" (skärmbilden som du lagt upp). Du får nu upp en ny dialogruta. Näst längst ned i den står det "Hantering av JPEG och TIFF. Valet för JPEG ska vara "Öppna JPEG-filer med inställningar automatiskt" om du vill öppna dessa bilden normalt. Om det däremot står "Öppna alla JPEG-filer som stöds automatiskt" kommer bilderna att öppnas i Camera Raw.

Jag vet inte riktigt om det var så här du menade att ditt problem var, alltså att en JPEG-bild öppnas i Camera Raw hur du än väljer att läsa in den (via överföring eller direkt från disk). Om så är fallet kan det förstås också vara någon annan inställning som "halkat snett". Det här är i alla fall en möjlig felkälla.

/ Enrico

Tack Lasse! Bara ett problem... det ser inte ut så hos mig. Får leta vidare.
 

Bilagor

aasaboe

Aktiv medlem
Klicka i det svarta fältet där det står Camera Raw-inställningar i dialogrutan som du får upp när du väljer "Filhantering" (skärmbilden som du lagt upp). Du får nu upp en ny dialogruta. Näst längst ned i den står det "Hantering av JPEG och TIFF. Valet för JPEG ska vara "Öppna JPEG-filer med inställningar automatiskt" om du vill öppna dessa bilden normalt. Om det däremot står "Öppna alla JPEG-filer som stöds automatiskt" kommer bilderna att öppnas i Camera Raw.
/ Enrico
Tack! Jag missade att det var ytterligare en meny där! Ändring av den inställning du nämner och omstart av PS hjälpte delvis. Och varför det inte hjälper rakt övergår över mitt lilla PS-förstånd...

Om jag öppnar jpg-filer, till exempel vanliga s-rgb, 8 bitar, utan konstigheter alltså, öppnas VISSA direkt. Andra startar Camera Raw. Någonting sker med dessa vid öppnandet, för när jag sedan skall stänga utan att ha gjort någonting får jag frågan "Vill du spara ändringar...". Om jag inte sparar öppnas bilden genom Camera Raw nästa gång också. Om jag klickar spara vill PS spara i psd, om jag ändrar till jpg och sparar, öppnas den direkt nästa gång. Mystiskt.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tillägg till ovanstående; jag gjorde nyss en export från LR och de bilderna öppnas direkt i PS utan omvägen över CR.

Jag gissar att någonting hänger med bilderna som öppnats via CR tidigare, och de tar då samma väg igen om jag inte sparar om dem. Lätt irriterande, men det går att leva med ;-)

Tack skall ni ha för hjälpen!
 

Lasse Åbom

Aktiv medlem
Tyvärr har jag inget mer att tillföra, mina versioner av PS, ACR och Bridge är för gamla. Det har hänt för mycket genom åren. Men nu ser det ju som att det löser sig ändå.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag gissar att någonting hänger med bilderna som öppnats via CR tidigare, och de tar då samma väg igen om jag inte sparar om dem. Lätt irriterande, men det går att leva med ;-)
Om du inaktiverar jpeg-stöd i Camera Raw inställningarna kommer väl inga jpeg-filer att öppnas. Annars fungerar det som du beskriver ovan.
 
ANNONS