Annons

Sälja eller behålla?

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en tanke som jag skulle vilja ha Er kloka synpunkt på. När jag var som mest fotointresserad köpte jag en Nikon D7000 med följande objektiv; 18 - 140 mm, 35 mm och 70 - 300 mm samt en blixt SB700. För ett drygt år sedan investerade jag i kompaktkameran Panasonic Lumix LX100, främst för att den är lättare att bära med sig. Jag trivs mycket bra med den kameran. Den lever upp till mina förväntningar på en bra kamera och när jag började använda den fick jag ny inspiration att fotografera.

Den senaste tiden har tiden inte räckt till för fotografering och intresset har börjat svalna. Det känns därför inte motiverat att ha två kameror liggande.

Jag är allmänfotorgraf med en viss dragning till arkitektur samt kust och havsbilder. Jag tar även bilder på familjen samt en del porträtt.

Vilken skulle Ni ha sålt, Nikon med tillhörande objektiv och blixt eller Panasonicen?

Vänliga hälsningar Dag
 

Brix

Aktiv medlem
Jag skulle personligen tveklöst sålt Panasonicen. Jag tar systemkamera över kompaktkamera vilken dag i veckan som helst. Mycket såklart pga. flexibiliteten av att kunna byta objektiv och därigenom också såklart få bättre bildkvalité.
 

Bjeli

Ny medlem
Hej!
Din fråga är ju egentligen en sådan fråga som inte går att svara på. Det handlar helt och hållet om dina vanor och behov. Olika personer har olika behov och kommer då, troligen, att utgå från dem i sina svar. Det finns naturligtvis för och nackdelar med båda kameratyperna. För att ta till ett schablonsvar så är "den bästa kameran den kamera man har med sig". Blir det för krångligt att ta med en stor systemkamera så blir den ofta liggande och de fototillfällen som dyker upp går förlorade. Är man däremot ofta ute på planerade fototurer så har ju en systemkamera fler möjligheter. Själv är jag definitivt en systemkameraperson som inte tycker att det är besvärande att ha den pjäsen hängande över axeln i alla sammanhang. Men som sagt du måste fundera på dina vanor och behov och vilken kameratyp som då bäst tillgodoser dem.
Lycka till!
Björn
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en tanke som jag skulle vilja ha Er kloka synpunkt på. När jag var som mest fotointresserad köpte jag en Nikon D7000 med följande objektiv; 18 - 140 mm, 35 mm och 70 - 300 mm samt en blixt SB700. För ett drygt år sedan investerade jag i kompaktkameran Panasonic Lumix LX100, främst för att den är lättare att bära med sig. Jag trivs mycket bra med den kameran. Den lever upp till mina förväntningar på en bra kamera och när jag började använda den fick jag ny inspiration att fotografera.

Den senaste tiden har tiden inte räckt till för fotografering och intresset har börjat svalna. Det känns därför inte motiverat att ha två kameror liggande.

Jag är allmänfotorgraf med en viss dragning till arkitektur samt kust och havsbilder. Jag tar även bilder på familjen samt en del porträtt.

Vilken skulle Ni ha sålt, Nikon med tillhörande objektiv och blixt eller Panasonicen?

Vänliga hälsningar Dag
Jag skulle behålla den kamera som du använder mest. Se det som att du behåller den du skulle förlora mest på att vara utan.
Spontant skulle jag behålla Panasonicen för det låter som att du trivs väldigt bra med den och sälja allt annat.

Alternativt skulle jag sälja de båda objektiven 35mm, 70-300 samt blixten och frigöra några tusenlappar.
Och behålla Panasonicen för dess smidighet men även ha kvar D7000 och 18-140.
Den kombon täcker upp det mesta på alla sätt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om intresset är svalt, behåll kompakten. Det är större sannolikhet att den kommer till användning. Det gamla nikonhuset fortsätter sjunka i värde och om det inte används kommer batteriet att lägga av så småningom och diverse reglage kan börja uppföra sig konstigt. Objektiven kommer förstås bara bli liggande till ingen nytta om du inte har planer på att skaffa en ny Nikon längre fram. Blixten går ju att använda som slavblixt till kompakten, men det kanske heller inte är aktuellt.
Naturligtvis kommer vissa typer av bilder inte att kunna tas med enbart en kompaktkamera så svaret ligger väl i vilken sorts bilder du tänkt fortsätta ta.
 

Marteric

Aktiv medlem
Ett alternativ "utanför boxen" är att sälja båda och bygga ett nytt system runt en spegelfri kamera. Med en pankakslins har du en kompakt och kompetent kamrat. Komplettera med något objektiv till och du har ett bra paket även för porträtt och natur...
 

dasa1203

Aktiv medlem
Tack alla Ni som tog Er tid till att läsa och ge mig värdefull input på mitt dilemma, som egentligen är ett lyxproblem. Alternativet att sälja allt och bygga ett nytt system kring en spegellös systemkamera tycker jag låter intressant och väl värt att fundera vidare över.

Eftersom jag fattat tycke för Panasonics kameror blir det kanske något från den tillverkaren.

Vänliga hälsningar Dag
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Behåll bägge! En vacker dag vill du säkert plåta med en systemkamera igen . Dessutom tror jag inte att man får så mycket för en D7000 i dessa dagar.
 
ANNONS