Annons

Photoshop och Lightroom Från extern hårddisk.

Produkter
(logga in för att koppla)

albin51

Aktiv medlem
Hej jag prenumererar på Photoshop och Lightroom. Min fråga är om jag kan lägga över dessa program till en extern disk? Och köra från densamma. Det börjar bli lite trögstartartat från min stationära Imac och Mac Air. Om det går hur fixar jag det? Måste jag kontakta Adobe. Har programmen på två datorer i dag..


Med vänlig hälsning,/Lars
 

albin51

Aktiv medlem
Vad jag vet har Air aldrig sålts med annat än SSD, och så länge din iMac inte är äldre än 5-6 år så är det med största sannolikhet en SSD i den också.
Tack för dina svar. Min Imac har tyvärr ingen ssd så det är den som är seg. Air använder jag photoshop på resa. Så det har du rätt i där är en ssd som är mycket snabbare. Så det är Imac som börjar bli trög🤨
Med vänlig hälsning,/Lars
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Tack för dina svar. Min Imac har tyvärr ingen ssd så det är den som är seg. Air använder jag photoshop på resa. Så det har du rätt i där är en ssd som är mycket snabbare. Så det är Imac som börjar bli trög🤨
Med vänlig hälsning,/Lars
Finns många, många lätföljda instruktioner på nätet med video dessutom som visar hur du byter ut ssd i Imacen. Klarar du av att hålla en skruvmejsel i handen tar det runt 7-8 minuter att byta ut disken rent fysisk och sedan tar det kanske 30 minuter att återställa dator från backup. Och vips har du en dator som presterar väldigt mycket bättre än din Air.
 

iSolen.se

Guest
Finns många, många lätföljda instruktioner på nätet med video dessutom som visar hur du byter ut ssd i Imacen. Klarar du av att hålla en skruvmejsel i handen tar det runt 7-8 minuter att byta ut disken rent fysisk och sedan tar det kanske 30 minuter att återställa dator från backup. Och vips har du en dator som presterar väldigt mycket bättre än din Air.
Mycket bra ide men TS bör först försöka hitta varför datorn blir seg, det är ju inte kul att ärva problemet till nya disken.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Mycket bra ide men TS bör först försöka hitta varför datorn blir seg, det är ju inte kul att ärva problemet till nya disken.
Alla mekaniska diskar blir sega med åren. Tex lightroom katalogen växer ju och blir större=segare. Likaså är det övriga OS komponenter och annan mjukvara, under åren samlar man på sig massor av temp filer, installationsfiler och annat som segar ner burken. En ominstallation brukar lösa problemet för en tid innan det sker igen så klart. SSD är betydligt mer "imun" mot dessa pga dess uppbuggnad (inga rörliga delar, otroligt liten latens).
 

albin51

Aktiv medlem
Alla mekaniska diskar blir sega med åren. Tex lightroom katalogen växer ju och blir större=segare. Likaså är det övriga OS komponenter och annan mjukvara, under åren samlar man på sig massor av temp filer, installationsfiler och annat som segar ner burken. En ominstallation brukar lösa problemet för en tid innan det sker igen så klart. SSD är betydligt mer "imun" mot dessa pga dess uppbuggnad (inga rörliga delar, otroligt liten latens).
Tackar för svaren! Byta disken skälv? Kanske lämnade in min iMac för att uppgradera ram minnen. Efter ett tag upptäcker jag mörka skuggor i alla hörnen. Jag hävdade att det måste vara damm som kommit in vid arbete men det trodde man inte. jag fick det åtgärdat,ny skärm.. Så därför är jag lite osäker🤨 Segheten blev efter senast uppdateringen. Inte så farligt men min Air är snabbare☺
/Lars..
 

iSolen.se

Guest
Alla mekaniska diskar blir sega med åren. Tex lightroom katalogen växer ju och blir större=segare. Likaså är det övriga OS komponenter och annan mjukvara, under åren samlar man på sig massor av temp filer, installationsfiler och annat som segar ner burken. En ominstallation brukar lösa problemet för en tid innan det sker igen så klart. SSD är betydligt mer "imun" mot dessa pga dess uppbuggnad (inga rörliga delar, otroligt liten latens).
Jag har för mig att det är tvärtom. SSD tappar mer i %, dels för tekniken i sig men också helt enkelt för att de är mindre.

Omformattering hjälper i bägge fallen.

SSD har blivit bättre. Trim funkar bättre nu.

I parentes sagt köpte jag en M2 i fredags. DEN flyger.
 
Jag har kopierat min 2011års iMacs hela hårddiskinnehåll till en extern SSD på 2TB (kostar knappt 8000) ansluten över Thunderbolt 1. Innehållet på min interna hårddisk kopierades med SuperDuper. Bildfilerna ligger som tidigare på externa vanliga hårddiskar.
Allt går mycket snabbare när jag bootar från SSD.
 

PMD

Aktiv medlem
Apple program Time Machine, som följer med alla Macintoshar, går också att använda för att smärtfritt kopiera över diskens innehåll.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det går snabbt att öppna iMacen, plocka bort DVD'n och ersätta den med en stor SSD om du inte vill sätt en disk externt.
Det lyfter datorn väldigt mycket.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Vad jag vet har Air aldrig sålts med annat än SSD, och så länge din iMac inte är äldre än 5-6 år så är det med största sannolikhet en SSD i den också.
Kanske tvåa på bollen men min första Air hade bara snurrdisk ;)
Trotts detta var det den tystaste och tunnaste bärbara datorn på marknaden när det begav sig :)
 

albin51

Aktiv medlem
Apple program Time Machine, som följer med alla Macintoshar, går också att använda för att smärtfritt kopiera över diskens innehåll.
Fungerar det att lägga över photoshop och Lightroom till en extern disk med Time Machine så är det bra! Har du provat? Inga kopieringsspärrar i programmen..
 

PMD

Aktiv medlem
Fungerar det att lägga över photoshop och Lightroom till en extern disk med Time Machine så är det bra! Har du provat? Inga kopieringsspärrar i programmen..
Vid närmare eftertanke så kanske inte Time Machine är optimalt för en enkel kopiering.

Jag har använt TM vid byte av Mac. Då gjorde jag först en sista backup med TM. Sedan återställde jag backupen från backupdisken till den nya datorn. Det finns t.o.m. ett val att göra så när man startar en ny Mac första gången. Allt kom med.
 

albin51

Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke så kanske inte Time Machine är optimalt för en enkel kopiering.

Jag har använt TM vid byte av Mac. Då gjorde jag först en sista backup med TM. Sedan återställde jag backupen från backupdisken till den nya datorn. Det finns t.o.m. ett val att göra så när man startar en ny Mac första gången. Allt kom med.
Tackar för hjälpen!
 
ANNONS