Annons

Komplettera med kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Vattendroppe

Aktiv medlem
Bor i Narvik och fotograferar mycket "human powered"-sport - skidåkning, klättring, cykling etc.

Jag kör just nu en 7D med lite olika L-objektiv beroende på aktivitet. Det är en sjukt trevligt kamera att ha att göra med i allmänhet, men ofta känns det lite overkill och jag vill komplettera med en kompaktkamera. Kompakten ska användas dels som enda kamera på turer när det bär emot för mycket att släpa på 2+ kg kamera-utrustning och dels som komplement till 7Dan vid tillfällen när det antingen kanske inte behövs en systemkamera eller fototillfället inte ger möjligheten att få fram en kamera ur ryggsäcken.

Just nu kör jag mobilkameran för ändamålet, men det är ofta jag känner att den helt enkelt inte räcker till. Vill att kompaktkameran startar snabbt, går att ställa in manuellt, tar bild när jag trycker på avtryckaren (inte en halv sekund efter), kan spara bilder i råformat och är relativt lätt (säg som mest runt 300 gram ink batteri). Bonuspoäng för möjlighet att ta bilder i snabb sekvens vid behov.

Budgetmässigt tycker jag det kan vara värt att lägga en del pengar på, men jag köper helst begagnat. Att ha ett litet omfång av kameror att hålla utkik efter är alltså ingen nackdel, och för min del spelar det ingen jätteroll om grejerna har några år på nacken, så länge de producerar bra bilder. Så hit me up med tips och trix!
 

Smw

Aktiv medlem
Bor i Narvik och fotograferar mycket "human powered"-sport - skidåkning, klättring, cykling etc.

Jag kör just nu en 7D med lite olika L-objektiv beroende på aktivitet. Det är en sjukt trevligt kamera att ha att göra med i allmänhet, men ofta känns det lite overkill och jag vill komplettera med en kompaktkamera. Kompakten ska användas dels som enda kamera på turer när det bär emot för mycket att släpa på 2+ kg kamera-utrustning och dels som komplement till 7Dan vid tillfällen när det antingen kanske inte behövs en systemkamera eller fototillfället inte ger möjligheten att få fram en kamera ur ryggsäcken.

Just nu kör jag mobilkameran för ändamålet, men det är ofta jag känner att den helt enkelt inte räcker till. Vill att kompaktkameran startar snabbt, går att ställa in manuellt, tar bild när jag trycker på avtryckaren (inte en halv sekund efter), kan spara bilder i råformat och är relativt lätt (säg som mest runt 300 gram ink batteri). Bonuspoäng för möjlighet att ta bilder i snabb sekvens vid behov.

Budgetmässigt tycker jag det kan vara värt att lägga en del pengar på, men jag köper helst begagnat. Att ha ett litet omfång av kameror att hålla utkik efter är alltså ingen nackdel, och för min del spelar det ingen jätteroll om grejerna har några år på nacken, så länge de producerar bra bilder. Så hit me up med tips och trix!


Hej !

https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/kompaktkameror/tough-tg-5-svart

Det finns ett "fäste/hållare" som passar att sätta på ryggsäckens
eller flytvästens axelrem som är ett måste. Finner det inte nu.

Har en TG4 som jag är nöjd med, TG5 är nog snäppet bättre.

//MW
 

unoengborg

Aktiv medlem
Panasonic LX 100 version ett eller två. Väldigt användarvänlig för den som kan fotografera, har bra optik. Dock inte väderskyddad som TG5 som föreslogs ovan
 

PMD

Aktiv medlem
Panasonic LX 100 version ett eller två. Väldigt användarvänlig för den som kan fotografera, har bra optik. Dock inte väderskyddad som TG5 som föreslogs ovan
Olympus TG-5 är en badkamera så den är mer än väderskyddad. Den tål att snorkla med (och även sportdykning) om man håller sig på grunt vatten, dvs ytligare än 15 m.

Det kanske är lite overkill för TS med en badkamera, men den tål onekligen en hel del väta. :)

Jag har en TG-4 som jag har snorklat med. Det är en robust kamera, men det finns nog kameror med bättre objektiv i den prisklassen om man kan nöja sig med en kamera som man inte behöver kunna snorkla med.
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Jag har utöver de modellerna som nämnts har jag fått tips om Sony RX100-serien, någon som har input om den?

Hej !

https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/kompaktkameror/tough-tg-5-svart

Det finns ett "fäste/hållare" som passar att sätta på ryggsäckens
eller flytvästens axelrem som är ett måste. Finner det inte nu.

Har en TG4 som jag är nöjd med, TG5 är nog snäppet bättre.

//MW
Olympus TG-5 är en badkamera så den är mer än väderskyddad. Den tål att snorkla med (och även sportdykning) om man håller sig på grunt vatten, dvs ytligare än 15 m.

Det kanske är lite overkill för TS med en badkamera, men den tål onekligen en hel del väta. :)

Jag har en TG-4 som jag har snorklat med. Det är en robust kamera, men det finns nog kameror med bättre objektiv i den prisklassen om man kan nöja sig med en kamera som man inte behöver kunna snorkla med.
Jag kollade på lite bilder som är tagna med TG-5, och jag tycker de har för mycket aberration och blödning i kontrastrika områden för att motivera priset tyvärr. Precis som PMD säger behöver jag inte kunna snorkla med kameran (även om det tydligen finns vrakdykning i världsklass här i Narvik också) - så jag spenderar hellre de pengarna på bättre optik!


Panasonic LX 100 version ett eller två. Väldigt användarvänlig för den som kan fotografera, har bra optik. Dock inte väderskyddad som TG5 som föreslogs ovan
LX 100 ser ut att vara en mycket trevlig kamera, ska jag vara riktigt petig tycker jag den är i största och tyngsta laget. Men det är helt klart en kamera mer åt detta håll jag söker än TG-5!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Efter att ha ägt/testat många mindre kameror är min klara rekommendation utan någon som helst tvekan Sony RX100M4!

Fantastisk sensor som verkligen levererar i RAW, lämpligt zoomomfång (24-70), bra ljusstyrka, inbyggd högupplöst sökare mm mm.

Med tanke på den rel lilla 1"-sensorn fungerar den fint även på högre ISO= möjlighet till snabbare slutartider.

Efter att ha ägt både RX100M1 och M3 köpte jag ett fint välvårdat ex av M4 för 1/3 av nypriset när den lanserades och är mycket nöjd med bildresultatet.

Har TG4 (samma bildkvalitet som TG5) och den spelar inte alls i samma liga och inte heller min LX100 gjorde det.
Köpte beg TG4 för GPS-funktionen och den fungerar utmärkt, dock!
 

markh

Aktiv medlem
Rx100

Jag håller med Kjell om RX100 serien. Väldigt bra kvalite och väldigt liten. Jag har M2 och M4, och tycker att stillbildskvalitet är snarlika, men bufferten fyller snabbare med M2. M4 köpte jag för videofunktioner, som överträffar dem på min D810.

Kör fortfarande M2 för sport för att inte äventyrer de dyrare modellen ut på isen till exempel.
Jag har ett galleri av RX100 bilder (de allra flesta tagen med M2) här Ö http://frozentime.se/misc/rx100-examples

Slow motion video på M4 ser du här : https://www.youtube.com/watch?v=uNEuTfuze8k&t=5s&index=2&list=PLNgDH5Sk7IP8Cdli-3E-KohL1qA4vA8fA&frags=pl,wn
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag håller med Kjell om RX100 serien. Väldigt bra kvalite och väldigt liten. Jag har M2 och M4, och tycker att stillbildskvalitet är snarlika, men bufferten fyller snabbare med M2. M4 köpte jag för videofunktioner, som överträffar dem på min D810.

Kör fortfarande M2 för sport för att inte äventyrer de dyrare modellen ut på isen till exempel.
Jag har ett galleri av RX100 bilder (de allra flesta tagen med M2) här Ö http://frozentime.se/misc/rx100-examples

Slow motion video på M4 ser du här : https://www.youtube.com/watch?v=uNEuTfuze8k&t=5s&index=2&list=PLNgDH5Sk7IP8Cdli-3E-KohL1qA4vA8fA&frags=pl,wn
Ja, samtliga modeller ger bra bildkvalitet. För egen del skulle jag dock hoppa över de tidigare modellerna utan riktig sökare.

Egentligen ska man nog hoppa över alla modeller utom den senaste eftersom sökarna är lite fiddliga på dessa i och med att man måste poppa upp den ur kameran och sedan dra ut den bakåt.

På den senaste modellen behöver man bara poppa upp sökaren. Kamerorna är små och nätta men som på de flesta små kameror är manuell inställningar lite aviga.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Canontips

En väldigt läcker kopmpakt är Canons G5:a. Inbyggd sökare (ej popup) och fantastiskt bra handhavande även för manuella inställningar. Fungerar i mångt och mycket likt en 7D fast t.o.m. bättre för manuell kontroll tack vare den lilla inställningsringen vid objektivets bas. Bildkvalitémässigt matchar den faktiskt 7D mkII ganska bra. Bra ljusstarkt objektiv med fint omfång 24-100.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/kompaktkameror/powershot-g5-x
 

unoengborg

Aktiv medlem
En väldigt läcker kopmpakt är Canons G5:a. Inbyggd sökare (ej popup) och fantastiskt bra handhavande även för manuella inställningar. Fungerar i mångt och mycket likt en 7D fast t.o.m. bättre för manuell kontroll tack vare den lilla inställningsringen vid objektivets bas. Bildkvalitémässigt matchar den faktiskt 7D mkII ganska bra. Bra ljusstarkt objektiv med fint omfång 24-100.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/kompaktkameror/powershot-g5-x
Dock större än Panasonic LX 100 och inte lika enkel att arbeta manuellt med.
Dessutom mindre sensor.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
För liten

Jag har ganska små händer och min g5:a är faktiskt på gränsen i storlek. Mindre än så hade blivit opraktiskt som kamera i fält, speciellt om man har en tunnare handske på sig. Är man sedan van vid Canon tror jag nog att Canonkameran är minst lika lätt att manöverera. Annars verkar lumixkameran vara en riktig pärla till hyfsat pris.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Dock större än Panasonic LX 100 och inte lika enkel att arbeta manuellt med.
Dessutom mindre sensor.
Det vet jag inte om jag håller med om. G5 X, som jag antar är den kamera som avses, är ungefär lika mycket högre än LX100 som den är tunnare än densamma. Det är mer än fråga om på vilken ledd man föredrar att kameran är störst. Jag skulle snarast tro att volymen, dvs hur mycket vatten den hypotetiskt skulle tränga undan, är något mindre på G5 X.

Någon brist på rattar är det inte på G5 X för att vara en kompaktkamera, men det är ju inte fasta lägen förutom på exponeringskompensationen. LX100 påminner lite mer om Fujis sätt att bygga kameror i det avseendet.
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
Gällande canon-kameran så är den definitivt för stor och tung, så den är inte ett alternativ. Tanken är att kameran ska vara "smärtfri" att ta med, och ett halvt kilo är definitivt inte smärtfritt tyvärr. Så diskussioner om exakta dimensionerna är inte intressanta för min del i alla fall, vikten gör att canon-kameran definitivt stryks :)

RX-serien ser faktiskt trevlig ut när jag läst på lite. Hur stora är skillnaderna på mark I och mark IV? Mark I går att få tag till löjligt bra priser, men jag blir lite oroad när jag ser att snabbaste slutartiden är 1/2000, och om jag förstår det rätt är även sensorn uppdaterad på mark IV och uppåt med stackad elektronik och därmed också större pixlar på samma sensoryta. Här uppe är det rätt viktigt att ha ett bra omfång på krävd ljusmängd, under polarnatten finns inte mycket ljus att tillgå, meddans på vårvintern är allt klätt i (våt och glittrig) snö med en sol som brassar på som bara den.

@unoenborg Någon speciell anledning till att du tycker att det är dåligt att "dra ut" sökaren i tillägg till att dra upp den? Det är förvisso ett extra moment, ja, men ska en bild bara tas on the fly borde det ju gå att bara köra LCD-skärmen och skippa alla moment?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Gällande canon-kameran så är den definitivt för stor och tung, så den är inte ett alternativ. Tanken är att kameran ska vara "smärtfri" att ta med, och ett halvt kilo är definitivt inte smärtfritt tyvärr. Så diskussioner om exakta dimensionerna är inte intressanta för min del i alla fall, vikten gör att canon-kameran definitivt stryks :)
G5 väger förvisso nästan ett halvt kilo, men som sagt tror jag inte att det är den antika kameran som avses. G5 X väger knappt 380 g, vilket är under lite 100 g mer än RX100 II och senare. Om det är kris eller inte är väl upp till var och en att avgöra.

Det här är ingen särskild reklam för G5 X, men vi kan ju hålla oss till verkligheten. Själv har jag en Ricoh GR som fickkamera, men den har bara fast vidvinkel. Dock APS-C-sensor. Snart är den uppe i version tre som kommer få stabilisering, så jag har haft min ett tag då jag köpte den ny.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte riktigt

Canonkameran väger 377 g med batteri och minneskort och sonykameran 271 g (enbart kameran). Tror inte det är jättemånga gram som skiljer.
 

PMD

Aktiv medlem
Det vet jag inte om jag håller med om. G5 X, som jag antar är den kamera som avses, är ungefär lika mycket högre än LX100 som den är tunnare än densamma.
G5 X är högre, smalare, tunnare och lättare än LX 100.

Jämför här. Klicka på symbolerna uppe till höger för olika vyer.

I denna jämförelse har jag även lagt till Sony RX100 VI. Det skiljer inte extremt mycket mellan de här kamerorna, vare sig i mått eller vikt. Sonykameran är dock klart minst och förmodligen lättast att få ner i en ficka.
 

martinot

Aktiv medlem
Dock större än Panasonic LX 100 och inte lika enkel att arbeta manuellt med.
Dessutom mindre sensor.
LX 100 är fin, men jag kör med Panasonics lilla kompakta TZ100 som jag tycker är trevligare i storlek. Riktigt trevligt zoomomfång på den också vilket jag ville ha på resor. Har kommit även i en nyare version har jag för mig.

Även nämnda Sony RX100 är riktigt trevliga, och speciellt den sista versionen som även den fått ett större zoomomfån än tidigare (den fanns inte när jag köpte min TZ100 för två år sedan, men hade annars varit en stark kandidat).
 

unoengborg

Aktiv medlem
@unoenborg Någon speciell anledning till att du tycker att det är dåligt att "dra ut" sökaren i tillägg till att dra upp den? Det är förvisso ett extra moment, ja, men ska en bild bara tas on the fly borde det ju gå att bara köra LCD-skärmen och skippa alla moment?
Att bara ha skärmen på baksidan är inte bra nog, lyser solen blir det svårt att se, man p.g.a ljuset och vill det sig illa får man reflexer. Dessutom håller man kameran stadigare om man håller den in mot kroppen. Att sökaren inte alltid är direkt tillgänglig är illa nog och att även behöva dra ut den blir ett extra moment för mycket.
 

markh

Aktiv medlem
Jag har inget problem alls med sökaren på RX100 IV, att dra ut stör mig inte ett dugg. Och jag upplevar ingen skillnad i stillbildskvalite mellan M2 och M4, har dock inte gjort någon sida-vid-sida test. Jag byter flytig mellan dem, och det är mest buffer fyllning som jag märker av, särskilt om man tar 3-4 bilder, ta av fingret, och sedan starta igen. Om man bara fortsätter går det lite bättre. Jag har inte provat, men har läst att M1 är sämre på många sätt, och att M5 har väldigt lite mer än M4.
Så jag skulle säga M2 är bäst valuta för pengar, M6 är värsting till överpris, och M4 är ett bra kompromiss.
Jag kan tilläggar att M4 är det enda jag tar med på privata resor, den duger bra, och min D810 stannar hemma.
 

Vattendroppe

Aktiv medlem
G5 väger förvisso nästan ett halvt kilo, men som sagt tror jag inte att det är den antika kameran som avses. G5 X väger knappt 380 g, vilket är under lite 100 g mer än RX100 II och senare. Om det är kris eller inte är väl upp till var och en att avgöra.
Låter klar rimligare, ja. Ser dessutom nu att länken dessutom går till G5 X, och den är ju listad på en rimligare vikt. Precis som Panasonicen fortfarande något i överkant, men inte nog för att definitivt räkna bort.
 
ANNONS