Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera som komplement till systemkamera - tips/rekommendation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saybia

Medlem
Hej!

Jag fotar vanligtvis med systemkamera men det har tyvärr blivit så att desto mer utrustning jag samlat på mig, desto oftare får kameran stanna hemma. Numera är det sällan jag spontant tar med mig systemkameran ut om det inte är något särskilt jag vill, eller ska, fota.

Jag har mer och mer börjat sakna något "litet och lätt" att jämt ha med i fickan när jag är på språng. En mobiltelefon kanske låter som det enklaste valet men det lever inte alls upp till den bildkvalité och de funktioner jag är ute efter.
Har kollat runt lite på kompaktkameror men det finns ju en uppsjö och det var nog 10-15 år sen jag ägde en så vet inte riktigt var jag ska börja.
Tar därför väldigt gärna emot tips på kompaktkameror att ha som komplement till systemkameran, vad har ni eller vad skulle ni ha satsat på?
Jag värdesätter BRA bildkvalité, litet format (att den ska rymmas i jackfickan), manuella inställningar, filmfunktion och iallafall hyfsat bra batteritid.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotar vanligtvis med systemkamera men det har tyvärr blivit så att desto mer utrustning jag samlat på mig, desto oftare får kameran stanna hemma. Numera är det sällan jag spontant tar med mig systemkameran ut om det inte är något särskilt jag vill, eller ska, fota.

Jag har mer och mer börjat sakna något "litet och lätt" att jämt ha med i fickan när jag är på språng. En mobiltelefon kanske låter som det enklaste valet men det lever inte alls upp till den bildkvalité och de funktioner jag är ute efter.
Har kollat runt lite på kompaktkameror men det finns ju en uppsjö och det var nog 10-15 år sen jag ägde en så vet inte riktigt var jag ska börja.
Tar därför väldigt gärna emot tips på kompaktkameror att ha som komplement till systemkameran, vad har ni eller vad skulle ni ha satsat på?
Jag värdesätter BRA bildkvalité, litet format (att den ska rymmas i jackfickan), manuella inställningar, filmfunktion och iallafall hyfsat bra batteritid.
Använder regelbundet en Sony RX100Mk3 som jag köpte för fyra år sedan och som jag ännu är nöjd med. Komplement till de vanliga DSLR. Tar bra RAW-bilder, har 1tumssensor och går lätt ned i fickan (vilket var mitt krav). Däremot krävs det att man har små händer. Knapparna är små. Och menyerna hos Sony är inte de mest logiska. Sedan ska man tänka på att det är lättare att hålla en tung kamera stadigt än en liten och lätt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
G5x

Jag tyckte att sony100:an var för liten och krånglig att manöverera så det blev en G5x som är lättare och har alla knappar och funktioner som en större Canonkamera. Den har ett någorlunda bra grepp och en sensor som jag upplever ge i stort sett likvärdiga bilder som min 70D vad gäller brus och DR. Och den går ner i jackfickan utan problem men inte i skjortfickan (jo på några av mina skjortor gör den det). Kameran har inbyggd sökare och flippskärm.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag tyckte att sony100:an var för liten och krånglig att manöverera så det blev en G5x som är lättare och har alla knappar och funktioner som en större Canonkamera. Den har ett någorlunda bra grepp och en sensor som jag upplever ge i stort sett likvärdiga bilder som min 70D vad gäller brus och DR. Och den går ner i jackfickan utan problem men inte i skjortfickan (jo på några av mina skjortor gör den det). Kameran har inbyggd sökare och flippskärm.
Beträffande greppet på Sony är det ett måste att köpa till Sonys gummigrepp. Tillför väl bara några gram i vikt, men helt nödvändigt för att hålla kameran. Men jag har 5.5 i handskar. Funkar bra för Sony. Med större nävar är den för liten.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Hade för länge sen en analog Nikon systemkamera. Underbar att fota med men för stor för att ta med spontant. Skaffade sen en analog kompakt (Konica C35) som var OK. Sen en digital kompakt Canon G9 som man kan fota manuellt med enligt specen med som inte funkar i praktiken utan att gå in i långsamma menyer, så jag fotade alltid i full Auto vilket gick bra i fint väder. Till slut fotade jag dotterns examen inomhus och det blev förstås skit. Automatiken hade gjort väldigt konstiga val så alla bilderna blev suddiga. Nu måste jag skaffa en riktig kamera igen kom jag fram till.

Efter mycket sökande blev det en Fuji X-T1 som jag fortfarande använder. Helt plötsligt blev det roligt att fota igen och man hade koll på vad kameran gjorde. Kompakt? Den går inte ned i en bröstficka men kanske en stor jaktficka. Att ha den hängande över axeln går bra och stör mig inte och den är med oftare än min analoga Nikon var.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dagens

Dagens premiumkompakter fungerar lika bra att fota manuellt med som med en systemkamera. DVS justera tid på ett hjul/vred och bländare på ett annat.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har och rekommenderar Sony RX100. Jag har första generationen som är billigast men uppfyller mina krav (RAW-filer, liten, bra bildkvalitet, tillräckligt bra video och många inställningsmöjligheter). Den ligger nästan alltid i jackfickan. De senare generationerna har väl sina fördelar som sökare etc., men kostar mer och mycket mer. Det finns säkert andra märken som är lika bra idag. RX100 var väl lite av pionjär när den kom, med bra bilder till bra pris.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag var själv i samma situation och fastnade till slut för Panasonic Lumix LX100 som ett komplement till min systemkamera. Det är en bra kompaktkamera som ryms i jackfickan. Den levererar bra bilder direkt ur kameran och har bra möjligheter att filma. Det finns också många möjligheter till manuella inställningar. Jag har aldrig upplevt batteritiden som en begränsning. Jag köpte kameran begagnad och upptäckte efter en tid att det smugit sig in damm i kameran som jag upplevde störde bilderna. Detta löste Panasonic genom att byta ut linselementet och sedan dess har jag inte haft något problem med kameran. Kort sagt är jag nöjd med kameran.

Vänliga hälsningar Dag
 
ANNONS