Annons

Sensordamm?

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotograferar med en Panasonic DMC-LX100 (kompaktkamera) som jag är mycket nöjd med. För ett par dagar sedan upptäckte jag ett par mörka fläckar i bilderna (se övre vänster hörna i bifogade bildfiler). Jag tycker att fläckarna ser ut som sensordamm. Vad anser Ni att det kan vara? Om det är sensordamm är det i så fall lönt att lämna in kameran till Panasonic för rengöring? Kameran fyllde ett år i början av november i år så någon garanti gäller antagligen inte. Tilläggas kan att jag aldrig använt kameran i någon smutsig miljö.
 

Bilagor

ICD

Ny medlem
Hej!

Jag fotograferar med en Panasonic DMC-LX100 (kompaktkamera) som jag är mycket nöjd med. För ett par dagar sedan upptäckte jag ett par mörka fläckar i bilderna (se övre vänster hörna i bifogade bildfiler). Jag tycker att fläckarna ser ut som sensordamm. Vad anser Ni att det kan vara? Om det är sensordamm är det i så fall lönt att lämna in kameran till Panasonic för rengöring? Kameran fyllde ett år i början av november i år så någon garanti gäller antagligen inte. Tilläggas kan att jag aldrig använt kameran i någon smutsig miljö.
Hej,
troligen sensordamm, sådana här fläckar fick jag också eller fanns när jag nyligen köpte min Nikon d7200.Fläckarna låg på sensorn, gick ej att blåsa bort dem så jag fick lämna in kameran på Nikons Check & Clean service. Fläckarna försvann, men min första check & clean var utnyttjad trots min garanti. /Ingela
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej!

Jag har även en Nikon d7000 där jag utnyttjat check & clean för rengöring. Den kameran jag nu skriver om är en kompaktkamera. Då borde väl problemet med damm vara mindre eftersom man inte byter objektiv. Å andra sidan är ingen kamera hermetiskt tillsluten, så jag har väl haft otur antar jag.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det är inget ovanligt med damm på sensorn i kompaktkameror. En liten Samsungkamera fick rätt mycket damm på sensorn redan efter något halvår. Jag knorrade i deras monter på en fotomässa och fick rådet att skicka in den till deras serviceställe där de gjorde den ren gratis. De rekommenderade mej att skaffa ett fodral till den, Jag stoppade den i en plastpåse när jag hade den med i fickan, därefter blev fokuseringen opålitlig och då hamnade kameran i elektronikskroten. Den blev bara drygt ett år gammal.

Att min gamla Olympus 7070W efter många års flitigt fotograferande i olika miljöer fått en fläck som från början var rätt distinkt men som vartefter blivit större men svagare och mer diffus, är mera förståeligt.

Om inte tillverkaren av din kamera vill ta på sej att kostnadsfritt, eller näst intill, vill åtgärda den så är det bara att skrota den om du inte kan stå ut med fläckarna eller klona bort dem i det fall de stör.
 

Jarnasen

Ny medlem
Upptäckte liknande fläckar på mina LX100 bilder. Kameran 10-11 mån gammal, köpt på Media Markt. Alltså fortfarande inom garantitiden.

Gick in på Panasonics hemsida i mellandagarna och skapade ett serviceärende, ett par minuter senare var jag klar och satt med en utskriven UPS-fraktsedel i näven (kameran skulle till Panasonics serviceställe i Polen). Dagen efter kom UPS hem till dörren och hämtade. På nyårsdagen (!) fick jag mail från servicestället att kameran var fixad och att den nu var på väg tillbaka till mig. Fick tillbaka kameran på mindre än en vecka och det dessutom över nyårshelgen... bra jobbat Panasonic!!

Vad hade dom gjort då... jo man hade bytt hela "linspaketet". Står inte mer och jag vet inte mer än så, men man kan ju ana att dammet eller partiklarna smugit sig in mellan linserna och att istället för att försöka rengöra och justera så byter man hellre hela objektivpaketet.

Om det inte är ett identifierat problem och min "nygamla" kamera inte fått någon uppgraderad ersättningsdel så kan man ju befara att det kommer att hända igen, tyvärr...

Fem plus för servicen dock!
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej Mikael!

Jag gjorde exakt samma sak som Du, men min kamera hämtades i måndags av UPS och den levererades hem till mig igår. På följesedeln står "repair of lens block". Inget annat. Nu är fläckarna borta och jag är nöjd och otroligt imponerad av Panasonics serviceanda, vilket jag har återkopplat till dem. Låter som en klyscha men de har överträffat kundens förväntningar. Nu hoppas jag och håller tummarna för att samma sak inte ska hända på kameran igen.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Tyvärr upptäckte jag ett nytt dammfenomen när jag tittade på bilder som jag tog igår.

Ett nytt större, grått, område i nedre högra halvan av bildfältet.

Jag har använt kameran försiktigt sedan senast, inte fotograferat i dammiga miljöer och alltid förvarat den i en väska.

Ska jag acceptera detta eller ska jag ta en ny diskussion med Panasonic?

Det är ju svårare att åtgärda själv än på en DSLR kamera.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej igen!

Då var det dags igen, efter att ha "klarat" mig en längre tid är det en större gråformad "korv" på mina bilder. Syns självfallet tydligast när det är en ljus bakgrunbd, men den stör mig i alla fall. Bilderna för övrigt blir fina, klara tydliga färger, skärpa etc.

Kameran har varit inne två gånger på Panasonic för åtgärd, men tredje gången gillt? Utanför allla garantier etc.

Gillar Panasonic, och letar inte efter fel, men detta stör mig på en relativt dyr kamera.,

Finns det idag alternativ till denna kameran som inte har samma problem?

Vänliga sommarhälsningar Dag
 
ANNONS