Annons

Gör ni automatisk redigering av raw vid import till Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blander

Aktiv medlem
När ni importerar raw-filer till Lightroom, använder ni några defaultinställningar för att göra en grundläggande redigering redan vid import av alla nya bilder?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nej, antar det tar ännu mer tid att ladda in bilderna, jag går endast vidare med ung 10% av de bilder jag laddar in. Om jag hade sorterat innan och bara laddat till LR de jag redigerar då hade jag kanske gjort det. Jag har däremot några standard presets som jag startar varje redigering med
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har flera förinställningar som jag kan använda vid import, men följande är nog den jag använder absolut mest:
Fliken Grundläggande:
Kontrast +10
Högdagrar -30
Skuggor +45
Vita +20
Svarta -9
Klarhet +25
Lyster +15
Mättnad -5 (obs minus)​

Fliken Tonkurva
Mellankontrast​

Fliken objektivkorrigeringar:
Kromatisk avvikelse och objektivkorr.. ikryssat
Fliken kamerakalibrering:
Camera neutral (har Nikon)​

Dessutom har jag förinställning för adress och copyright för metadata.
Men som sagt - förinställningarna vid import är ju bara ett utgångsläge för vidare redigering.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har det väldigt likt Anders, förutom att jag har det som en preset som jag lägger på på de bilder jag går vidare med
 

larjo

Aktiv medlem
Är det inte snabbare förlopp om du redan gör detta vid import om du redan vet vilken preset alla bilder ska ha på kortet? Vad sinkas?

/Stefan
Jag tycker importen går långsammare när jag valt en preset vid import. Men det är oftast inget problem då man kan koka kaffe medans datorn tuggar på...
/Lars
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tycker importen går långsammare när jag valt en preset vid import. Men det är oftast inget problem då man kan koka kaffe medans datorn tuggar på...
/Lars
Beror på vilken previewtyp man valt.
Nu gör jag allt i ett bräde med 1:1 så jag kan zooma in och göra finlir.
Alternativt så gör den previews en i taget efter man lagt på preset. Känns som det går långsammare när man har 3000bilder.

/Stefan
 

bach7617

Aktiv medlem
Får jag fråga en sak angående import av RAW i Lightroom ? Jag har inget minne av att jag redigerat importinställningar men när jag laddar in RAW-bilder visas de överexponerade och i Grundläggande är exponeringen +1 (se bild).
Varför? och hur nollställer jag??
(trist att alltid behöva klicka på Automatiskt för att känna igen bilden någorlunda.)
 

Bilagor

Vao79

Medlem
Nej!
Men efter det har jag förberedda presets som hanterar skärpa (olika om bilden är hög- eller lågfrekvent) samt objektivjustering. Utöver det kör jag manuellt då varje bild är unik och bör i mitt tycke behandlas så.
 

AWid

Aktiv medlem
Får jag fråga en sak angående import av RAW i Lightroom ? Jag har inget minne av att jag redigerat importinställningar men när jag laddar in RAW-bilder visas de överexponerade och i Grundläggande är exponeringen +1 (se bild).
Varför? och hur nollställer jag??
(trist att alltid behöva klicka på Automatiskt för att känna igen bilden någorlunda.)
Titta i importdialogrutan om det är inställt på någon "Framkallningsinställning" under "Använd vid import". Förmodligen har du av misstag fått in något där. I så fall - ändra till "Inga" eller gör en ny som passar dig.
 

AWid

Aktiv medlem
Nej!
Men efter det har jag förberedda presets som hanterar skärpa (olika om bilden är hög- eller lågfrekvent) samt objektivjustering. Utöver det kör jag manuellt då varje bild är unik och bör i mitt tycke behandlas så.
Kanske missförstår dig men... Skärpa ska man nog inte ha med i någon förinställning. I LR är skärpa inställd på +25 default. Möjligen kan man dra ner den till 0 vid framkallningsinställning vid import.

Skärpa bör nog, enligt min uppfattning, läggas på sist av allt när alla andra redigeringar är klara. (Själv har jag en liten "tumregel" att "skärpa" + "luminansbrus" inte ska överstiga 100.) Dessutom försöker jag dra upp "maskning" så långt som möjligt (ofta kanske till 50 - 70).
 

bach7617

Aktiv medlem
Titta i importdialogrutan om det är inställt på någon "Framkallningsinställning" under "Använd vid import". Förmodligen har du av misstag fått in något där. I så fall - ändra till "Inga" eller gör en ny som passar dig.
Jag har kollat överallt; Jag har "inget" i "Importera förinställning" i Importrutan efter att ha valt "Återställ Standardinställningar" och jag hittar ingen förinställning ( se bild) som borde krångla till dig. Exponeringen +1 är fortfarande kvar...
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Jag har kollat överallt; Jag har "inget" i "Importera förinställning" i Importrutan efter att ha valt "Återställ Standardinställningar" och jag hittar ingen förinställning ( se bild) som borde krångla till dig. Exponeringen +1 är fortfarande kvar...
OK. Testa med att i framkallningsmodulen hålla ner Alt-tangenten och klicka på "Återställ" längst ner till höger. Den har ändrats till "Ange standard...." när du håller ner Alt-tangenten. Klicka och välj "Återställ..." eller "Uppdatera..." Det ändrar också vad som ska ske vid import. Hjälper inte detta så vet i 17 vad som kan hjälpa:)
 

bach7617

Aktiv medlem
OK. Testa med att i framkallningsmodulen hålla ner Alt-tangenten och klicka på "Återställ" längst ner till höger. Den har ändrats till "Ange standard...." när du håller ner Alt-tangenten. Klicka och välj "Återställ..." eller "Uppdatera..." Det ändrar också vad som ska ske vid import. Hjälper inte detta så vet i 17 vad som kan hjälpa:)
Stort tack!! Nu löste det sig! Så skönt... Det har varit trist när man inte känner igen sina exponeringar även om man redigerar bort det ändå. :)
 

Vao79

Medlem
Det här med skärpa är som med köttfärssås, alla har sitt recept och sina preferenser.
Jag har blivit utbildad att skärpa i som mest fyra steg. Grundskärpa (det du reagerade på), effektskärpa (vid behov) samt detaljskärpa och slutskärpa. De två sista sker alltid och mängden beror på bilden.
Grundskärpan är för att motverka den mjukhet som uppstår pga de brister objektiv, sensorer och eventuella AA-filter har.

Så jobbar jag. :)
 
ANNONS