Annons

Hur stort ND filter är för stort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om någon har någon erfarenhet med ND filter och step ringar.
Hur stort ND filter blir för stort att sätta på ett mindre objektiv? Alltså om jag har ett 72mm filter som jag med hjälp av stepringar får på på ett objektiv med 49mm diameter. Kan jag då förvänta mig att allt fungerar som det ska eller kan jag vänta mig att det sabbar bilden då avståndet mellan objektiv och ND filter blir ganska långt pga alla step-ringar.

Tack!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skaffa step-up ringar som är det du ska använda tex 49-72 så att det enbart är en ring, inte att du använder en hel serie
 

Ventures

Aktiv medlem
Undrar om någon har någon erfarenhet med ND filter och step ringar.
Hur stort ND filter blir för stort att sätta på ett mindre objektiv? Alltså om jag har ett 72mm filter som jag med hjälp av stepringar får på på ett objektiv med 49mm diameter. Kan jag då förvänta mig att allt fungerar som det ska eller kan jag vänta mig att det sabbar bilden då avståndet mellan objektiv och ND filter blir ganska långt pga alla step-ringar.

Tack!
Frågan är om du vill ha ett stort filter på ett litet objektiv. I studio spelar det mindre roll men ute i fält kanske det inte är så praktiskt. Dessutom är små filter ganska billiga.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker det är smart tänkt att köpa den största storleken man har eller kan tänka sig köp i filterfattning, detta så att man kan använda samma ND filter till flera olika objektiv. Ett ND filter används tillsammans med stativ så man har det under kontrollerade former
 

Ventures

Aktiv medlem
Tycker det är smart tänkt att köpa den största storleken man har eller kan tänka sig köp i filterfattning, detta så att man kan använda samma ND filter till flera olika objektiv. Ett ND filter används tillsammans med stativ så man har det under kontrollerade former
Jag skulle då inte få för mig att montera ett 77mm filter på ett 52mm objektiv annat än i nödfall. Priset för ett 52mm är ju betydligt mindre än för ett 77. Även i högre kvalitet. Risken att skada ett utstickande (dyrt) filter ökar också. Men gör vad ni finner bäst själva. Det påverkar åtminstone inte bildkvaliten stort v/s litet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle då inte få för mig att montera ett 77mm filter på ett 52mm objektiv annat än i nödfall. Priset för ett 52mm är ju betydligt mindre än för ett 77. Även i högre kvalitet. Risken att skada ett utstickande (dyrt) filter ökar också. Men gör vad ni finner bäst själva. Det påverkar åtminstone inte bildkvaliten stort v/s litet.
Tror det är en liten risk för själva steppringen ger en riktigt bra stadga, om man har tex 52 till 77 så har man ju en plåtkant på 12,5mm runt hela ringen . Själv har jag inte så stort hopp, jag har 67 och 77mm objektiv och mina filter är 77mm
 

Bluebike

Aktiv medlem
Det funkar men...

Av rent praktiska skäl så flera filter. Till objektiv med mindre diameter (58, 52, 49) använder jag 58 mm filter med 49-58, 52-58 stepring. Stacka inte stepringar de fastnar förr eller senare permanent. Till objektiv med större diameter 77, 82 och vidvinkeln med specialadapter blev det filterhållare och 150 mm filter. Mitt råd step ringar är helt ok, men blir opraktiskt vid för stora hopp. 58 mm filtren hopskruvade med skruvlock är smidigt att alltid ha med. De större kräver en speciell väska med alla adaptrar osv. Finns ett par undantag variabelt nd till ett större bjektiv 77 och polarisation samt nd till en kompakt 52 mm där stepring inte får plats

Kika över vad du har eller avser köpa för objektiv, hitta en lämplig storlek för små diametrar och en för stora. Har du bara något enstaka objektiv med liten diameter och inte springer runt med filtret på (som jag ofta gör med nd på en små objektiv 49-58 mm tex ett 3 stegs nd för video på resor) så funkar det nog med adapter även med större hopp.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag anser det vara bättre med en uppsättning filter av största nödvändiga diameter, 77 mm i mitt fall. Sedan har jag stepringar 49 > 77, 55 > 77, 62 > 77 och 72 > 77. Detta ger minst vikt och minst volym i väskan, jämfört med två uppsättningar filter och två uppsättningar ringar.

Sedan har jag också en uppsättning 100 mm rektangulära filter till 10 mm och 15 mm objektiven med specialhållare samt en hållare med adapterringar till övriga objektiv.
 
ANNONS