Annons

Vart är fotografin på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
I många trådar här på FS beskrivs det hur svårt det är att ta betalt för både arbete och resultat inom foto.

I natt fick jag Mail från Flickr om hur svår situation de har. De räddades av Smugmug men fortsätter att gå i förlust.

Printler gick i konken, men återuppstod och gör ett nytt försök.

Är det en trend, eller råkar jag bara se just dessa exempel (plus några till)

Det fotograferas mer än någonsin, och bilder delas mer än någonsin. Men efterfrågan på fotografier i mer traditionell form verkar sjunka.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jag gissar på mängden & flödet som omger allt vad bilder heter. Minns för några år sen då jag började se bilder från en fotograf på min Facebook. Stackade, svinskarpa macrobilder på insekter, snyggt ljussatta. Jag la till fotografen som vän & nu blir hans bilder några i floden som varje dag sveps uppåt i strömmen. De tappade snabbt attraktionen hos mig. Jag tror detta påverkar känslan hos folk att bra bilder inte är nåt unikt längre, ytterligare ett inköp som man noga nagelfar priset på.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Joakim K E Johansson skrev nyligen en blogg kring huruvida alla bilder är tagna. Kontentan blev väl att ja så är det nästan. Personligen är det inte många bilder jag stannar upp och tittar länge på numera. De flesta bilder har jag sett minst 50 versioner på tidigare. Det är framförallt slötittandet på nätet som blivit mindre av och det tror jag gäller för även de som inte fotar själva. Däremot att se stora utskrifter fint presenterade på exempelvis fotografiska eller på något galleri ger fortfarande en kick.

Skulle jag själv betala för ett foto att hänga på väggen så hade jag velat se det i verkligheten först och inte enbart på skärm.
 

RogerThat

Medlem
Utveckling kallas det.

Som med mycket annat så var fotografiet en lyxvara under de första hundra åren men med Instamatickamerorna blev det mer av dussinvara och när möjligheten att ta och sprida bilder digitalt kom, ja då jäklar, var det ingen hejd på masskonsumtionen.

Företag som förr anlitade en fotograf för att ta porträttbilder på de anställda låter idag någon kompis med en "bra kamera" eller någon med mobiltelefon lösa uppgiften.

Resultatet blir fler och sämre bilder och marknaden för kvalitetsbilder krymper till ett minimum.

Samma sak med musik: I utvecklingen från Stenkaka till Spotify så blir det svårare och svårare för musikmakarna att ta betalt för sina alster också.

Den utvecklingen får vi nog leva med och inse att vi alla måste ha andra jobb för vår försörjning och ta fram kameran på fritiden.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det är intressanta frågor, men svåra att ge något klart svar på. Antalet fotografer har ju ökat med några tusen procent, men marknaden tycks krympa. Eller åtminstone den marknad vi känner till och som vi kunnat identifiera genom åren.

Antalet bilder man ser varje dag är mycket större än som det var förr. Men antalet riktiga entusiaster är ungefär lika. De flesta har ett mer ytligt intresse som stannar vid det egna fotograferandet, kanske med att skrolla och slötitta på andras bilder. Man tycks även ha svårt att skilja agnarna från vetet. Många ser inte skillnad på fotografer i världstoppen mot de aktiva fotograferna i lokalmiljön.

Om jag ser till mig själv och min verksamhet så ringer telefonen inte lika mycket som förr, men antalet sms och mejl är ungefär samma. Antalet besökare i bloggen är stabilt, med en svag ökning. Antalet föreläsningar har minskat i takt med att föreningar/klubbar börjat slita med allt vikande medlemstal och därför sviktande ekonomi. Men andra marknader har ökat.

Fotoböcker har ökat i antal; idag kommer det ut flera smala fotoböcker än tidigare, men också i mindre upplagor.

Marknaden ändras för fotograferna, de som överlever professionellt är de som har förmågan att anpassa sig till dessa förändringar och kan se nya möjligheter.

Jag är optimist, ser ljust på fotografens framtid - men att det idag ser rätt annorlunda ut än för bara tio år sedan.

Mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Däremot att se stora utskrifter fint presenterade på exempelvis fotografiska eller på något galleri ger fortfarande en kick. [...]
Ja sammanhanget (inramningen) kan ju verkligen göra skillnad. Jag var på en förevisning av Mattias Klum. Visst är bilderna i sig hänförande, men det är hans berättande som sitter kvar i minnet: allt om hur han började visa bilder för pensionärer och berättade till, över till hur han fick jobbet på tidningen och vidare till äventyren när bilderna blev till
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Man tycks även ha svårt att skilja agnarna från vetet. Många ser inte skillnad på fotografer i världstoppen mot de aktiva fotograferna i lokalmiljön.

Marknaden ändras för fotograferna, de som överlever professionellt är de som har förmågan att anpassa sig till dessa förändringar och kan se nya möjligheter.

Jag är optimist, ser ljust på fotografens framtid - men att det idag ser rätt annorlunda ut än för bara tio år sedan.

Mvh Terje
Det gör inte jag i alla fall. Ett känt namn innebär inte att fotografierna är "bättre". Lägg ut lite bra gatufotografibilder t ex där hälften är från FS-medlemmar och den andra hälften från världsberömda toppfotografer och be vanligt folk dela upp fotona korrekt. Går inte.

Jag tror som du att det inte går att leva på enbart produkten "fotografera och sälja egna bilder". Jag tror inte att folk sätter värde på bilder på samma sätt nu när de är mer lättillgängliga i vad kunden tycker är acceptabel kvalité. Det kan lämna en del att önska för en fotografs öga, men det är kunden som avgör vad hen behöver.
Letar man specifikt efter t ex bilder på en dalgång i Alperna eller en talgoxe finns det redan så enorma mängder snygga bilder att det inte går att nå fram i massan om en bild inte är riktigt unik, och det är mer tillfället som avgör än en medveten satsning och inte något fotografen kan påverka själv i någon större utsträckning.

Och allt ska vara gratis eller i alla fall riktigt billigt i Internet-eran. Jämför med musik t ex. Där med skillnaden att kunde inte ens kan skapa musiken själv eller på alternativa sätt, men den ska ändå gärna vara gratis eller kosta max 99 kr/månad för ett jättebibliotek. En stor kontrast för de som lever på musik mot att sälja en enda CD-skiva för 169 kr.
Kanske är det dit foto är på väg?

En mobilkamera eller någon på avdelningen som är fotointresserad presterar lätt porträttbilder som duger i 100x75 pixel på företagets hemsida. Behöver man en broschyr eller något tar man in en reklamfirma, men den som fotar där kanske inte är en "riktig" fotograf heller, bara en lite mer fotointresserad skribent.

Jag tror att fotografen är på väg att gå samma väg som porträttmålaren, och foto att bli en konstform mer än ett verktyg för visuell information. AI kommer att samla och skapa bibliotek för bilder, och vi kommer själva att ta de bilder vi behöver för att skildra vår vardag i allt högre kvalité. De som köper "riktiga" foton är de som är intresserade och sätter ett värde i att de är unika och handgjorda, genuina. Som att köpa handblåsta dricksglas istället för IKEA's.
Därmed kommer marknaden att bli för liten att leva på annat än för ett fåtal mycket populära fotografer med samma status som världsberömda konstnärer normalt har.

Det är min framtidsspaning.
 

PMD

Aktiv medlem
Och allt ska vara gratis eller i alla fall riktigt billigt i Internet-eran. Jämför med musik t ex. Där med skillnaden att kunde inte ens kan skapa musiken själv eller på alternativa sätt, men den ska ändå gärna vara gratis eller kosta max 99 kr/månad för ett jättebibliotek. En stor kontrast för de som lever på musik mot att sälja en enda CD-skiva för 169 kr.
Å andra sidan så tror jag att det var få personer som köpte en CD i månaden till det priset på den tiden då det inte fanns strömmande musik via Internet.

Kanske är det dit foto är på väg?
Det får du gärna utveckla. Någon slags prenumerationstjänst för att få tillgång till bilder? (Det kanske finns redan?)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Å andra sidan så tror jag att det var få personer som köpte en CD i månaden till det priset på den tiden då det inte fanns strömmande musik via Internet.


Det får du gärna utveckla. Någon slags prenumerationstjänst för att få tillgång till bilder? (Det kanske finns redan?)
Många som var musikintresserade lade en del pengar på det som jag minns det. Och piratade på kassettband förstås. Sen kom internet, mp3 och CD-brännaren till folkhemmet.

Jag tror det förr eller senare blir någon slags prenumerationstjänst där företag kan betala en fast avgift per månad för att få tillgång till ett jättebibliotek. Men det kanske redan funkar så? Samt att jag tror att det kommer att bli vanligare med väldigt realistisk datorgenererad grafik eftersom det är enkelt och billigt att skapa motiv så.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Samt att jag tror att det kommer att bli vanligare med väldigt realistisk datorgenererad grafik eftersom det är enkelt och billigt att skapa motiv så.
Ja tänk, ingen behöver gå på fotbollsmatch. Och ingen behöver heller spela. För datorerna kan göra bilder åt oss.
Nä nu drog jag det nog för långt. :)

Det kan säkert bli så att man kan be datorn att generera en bild utifrån vissa behov: stämning, färg, etc, utan att man ber om ett visst motiv. Och så får man en bild man verkligen gillar.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tror inte man behöver vara så orolig. Fotografiet mår bra. Precis som folk fortfarande skriver romaner och poesi, spelar musik, dansar och målar tavlor, så kommer behovet av fotografi som uttrycksform finnas så länge vi är hyfsat civiliserade. Vissa mer kommersiella tillämpningar har ju däremot redan gått över mot artificiellt genererade bilder.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tror som du att det inte går att leva på enbart produkten "fotografera och sälja egna bilder". Jag tror inte att folk sätter värde på bilder på samma sätt nu när de är mer lättillgängliga i vad kunden tycker är acceptabel kvalité. Det kan lämna en del att önska för en fotografs öga, men det är kunden som avgör vad hen behöver.
Det går att överföra på porträtt också. Pratade med en kollega för ett tag sedan kring foto. Hon har tidigare varit beredd att betala för en fotografering på sina barn, men nu när telefonerna fixar att blurra bakgrunden på konstgjord väg så tycker hon inte det behövs. Acceptabel kvalité för henne är alltså kort skärpedjup vilket signalerar proffsbild. Hon är inte ensam om att tycka så.

Jag har fotat en del porträtt och tagit betalt när det inte varit mina närmaste. Kvalitén på bilderna skiftar utifrån plats och hur ljuset var den dagen. Ibland kan nog en blurrad iPhonebild tagen just i rätt ögonblick ge ett större värde. Oftast används bilderna mest på nätet så kvalitetsskillnader från bättre sensor och optik blir inte avgörande heller.
Med blixtar, ljusformare och gel utomhus går det att skapa fint ljus och känslan av tex lågt stående sol mm men det upplevs för konstlat av de flesta. Inte själva resultatet utan mer hur bilden blir till. Samma gäller för studiobilder. Det händer fortfarande att någon vill boka en fotografering men det är stor skillnad mot för några år sedan.
 

Terje H

Aktiv medlem
Intresset för fotokurser är ökande, i jämförelse med tidigare. Till våren har jag min första stora separatutställning på flera år, fotografer syns på teve betydligt mer än tidigare, det kommer ut flera fotoböcker än någonsin, möjligheten finns att starta en egen Youtubekanal och få mängder av följare, reklam/sponsring i olika former har utvecklats mer än mot tidigare, det finns fler fotoresor än någonsin.

Här kunde jag utvecklat ännu mer; men jag ser framtiden som spännande och utmanande! Skrev ett långt inlägg i min blogg i augusti, där jag gör en sammanställning av mina 40 år som aktiv naturfotograf. Kanske kan ge en blick hur saker och ting utvecklats för mig.

Jag är som sagt positiv; det mesta vet jag inte om morgondagen - men så pass vet jag att det kommer bli spännande.

Mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att det är en bransch och hobby i förändring är helt klart.
Hundra år gamla bilder från när skyskrapor byggdes är häftiga att titta på. De var nog rätt utmanande att fånga.
Motsvarande idag hade varje byggarbetare haft en go-pro på hjälmen och strömmat live till youtube.
Lastbilschaffisar idag har åtta kameror på sina bilar och fångar allt som händer. De klipper ut ”godbitarna” och publicerar.

Vi överöses av bilder och filmsnuttar. Man tittar lite snabbt och förkastar det mesta, men fastnar snart för några lite mer välgjorda kanaler.

Jag är inte heller pessimistisk till förändringen, jag undrar bara vart den leder oss.
 

mats lindfors

Aktiv medlem
Den trend som jag har upplevt för egen del under 2019 är att företag fortfarande fortsätter att vara intresserade av mina bilder. Till och med rekord i sålda omslagsbilder blev det. Det kom lite oväntat, med tanke på den pessimistiska synen på fotografi som breder ut sig. Däremot har intresset från privatpersoner sjunkit rejält och är nu bara ca 3% av omsättningen. Det kanske beror en del på sämre tider. Jag har femton års erfarenhet av att sälja bilder på webben i egen regi.

Det har kommit många nya företag som säljer fotokonst på nätet som riktar sig mest till privatpersoner, vad jag förstår. Och dom verkar att ha det svårt. Många visar röda siffror i bokföringen.

Privatpersoner kanske hellre lägger pengarna på fotokurser och fotoresor som har ökat i utbud.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Ja tänk, ingen behöver gå på fotbollsmatch. Och ingen behöver heller spela. För datorerna kan göra bilder åt oss.
Nä nu drog jag det nog för långt. :)

Det kan säkert bli så att man kan be datorn att generera en bild utifrån vissa behov: stämning, färg, etc, utan att man ber om ett visst motiv. Och så får man en bild man verkligen gillar.
Då hade jag väl fel då :-/
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Den trend som jag har upplevt för egen del under 2019 är att företag fortfarande fortsätter att vara intresserade av mina bilder. Till och med rekord i sålda omslagsbilder blev det. Det kom lite oväntat, med tanke på den pessimistiska synen på fotografi som breder ut sig. Däremot har intresset från privatpersoner sjunkit rejält och är nu bara ca 3% av omsättningen. Det kanske beror en del på sämre tider. Jag har femton års erfarenhet av att sälja bilder på webben i egen regi.

Det har kommit många nya företag som säljer fotokonst på nätet som riktar sig mest till privatpersoner, vad jag förstår. Och dom verkar att ha det svårt. Många visar röda siffror i bokföringen.

Privatpersoner kanske hellre lägger pengarna på fotokurser och fotoresor som har ökat i utbud.
Det beror garanterat inte på sämre tider. Black Friday fortsätter att slå handelsrekord. Folk vräker ut tiotusenlappar på TV-apparater m.m. (och kameror förstås *rodnar*) fastän grejorna man har funkar. Jag tror som jag skrev tidigare att folk inte efterfrågar proffsfoton längre, de flesta tycker att de familjebilder de tar själva är tillräckligt bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Många som var musikintresserade lade en del pengar på det som jag minns det. Och piratade på kassettband förstås. Sen kom internet, mp3 och CD-brännaren till folkhemmet.

Jag tror det förr eller senare blir någon slags prenumerationstjänst där företag kan betala en fast avgift per månad för att få tillgång till ett jättebibliotek. Men det kanske redan funkar så? Samt att jag tror att det kommer att bli vanligare med väldigt realistisk datorgenererad grafik eftersom det är enkelt och billigt att skapa motiv så.
En del i min generation hade så många LP-skivor att de behövde stämpa upp golvbjälkarna för att golven inte skulle säcka. Klart att många hade minst lika stora mängder CD också. Nästan alla fick ju bättre råd också. Jag har hundratals CD själv fast jag aldrig varit ens i närheten av det musikintresse en del av mina kompisar hade.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det beror garanterat inte på sämre tider. Black Friday fortsätter att slå handelsrekord. Folk vräker ut tiotusenlappar på TV-apparater m.m. (och kameror förstås *rodnar*) fastän grejorna man har funkar. Jag tror som jag skrev tidigare att folk inte efterfrågar proffsfoton längre, de flesta tycker att de familjebilder de tar själva är tillräckligt bra.
Ligger det inte en motsägelse i det du skriver? Många har väl aldrig haft det bättre än idag?

Jag tror mer på att fotografyrket har proletariserats. Stefan Olsson skrev en viktig artikel för kanske 5 år sedan i F-tidningen - organ för yrkesfotograferna om just detta. Kontentan var att mellan 2008 och 2012 hade antalet yrkesfotografer fördubblats medan de pengar som fanns i branschen inte förändrats alls. 2012 slogs alltså två fotografer om samma pengar en tjänade 2008. En del försökte parera detta med att komplettera med att satsa på video där marknaden då såg bättre ur men problemet var bara att redan då kom de flesta systemkameror med video i HD-kvalitet, så den tanken var ju inte särskilt originell ens 2013.

Ovanpå detta finns massor med mobilfotografer som ju faktiskt är de som alltid är där "när det händer" så de bilderna hade ju proffsen förmodligen inte tagit ändå eller hur? .... och mobilerna folk har idag har aldrig gett bättre bilder rent tekniskt än nu.

Jag tror fortfarande att yrket lockar många men vilken förälder skulle råda sina tonåringar idag att bli fotograf även om det säkert är mycket roligare än mycket annat.
 
Senast ändrad:
ANNONS