Annons

fotoassistent - vad tjänar de?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niki

Medlem
Hej!

Jag är sjukt sugen på att börja som fotoassistent.
Har inte så mycket erfaranhet men ett extremt stort intresse!

Pengarna är inte viktiga alls i sammanhanget. Men man vill ju överleva rent fysiskt (kunna betala mat & hyra) ;) Är det någon som varit fotoassistent? Vad tjänar en sådan? Och vad bör man ha koll på?

Annika
 

Jokes

Aktiv medlem
Oftast inget. Och om du får något så är det ju förmodligen ingenting du kan leva på ändå, McDonalds under tiden är ett bra tips!
 

Maxieboy

Aktiv medlem
VA??? Skall du ha lön åxå??? :)
Man kan inte både ha roligt på jobbet och samtidigt få betalt. Man får välja!

Nä, det finns ju inga fotografer idag som tjänar några pengar så då e det inte lätt att ha någon anställd elev eller assistent!

Överbevisa mig gärna att det går att tjäna sitt levebröd på fotografi så skall jag sluta slava!
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Kan inte finnas manga som kan leva pa inkomst fran att vara fotoassistent. Kanske om du lyckas bli fotosassistent at de som platar for IKEA, inte vet jag. Good luck.
 

Niki

Medlem
Kul med så många svar!

Nä har börjat inse att det nog inte går att få ut något mer än symboliskt för det.

Och att jag nog tillhör flocken som egentligen tycker att erfaranheten är lön nog.

Men någon dag...;)
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Niki skrev:
Hej!

Jag är sjukt sugen på att börja som fotoassistent.
Har inte så mycket erfaranhet men ett extremt stort intresse!

Pengarna är inte viktiga alls i sammanhanget. Men man vill ju överleva rent fysiskt (kunna betala mat & hyra) ;) Är det någon som varit fotoassistent? Vad tjänar en sådan? Och vad bör man ha koll på?

Annika
19 250 kronor i månaden före skatt.

mvh Terje
(Hellesø Photography har för närvarande två fast anställda på heltid)
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Niki skrev:
Nä har börjat inse att det nog inte går att få ut något mer än symboliskt för det.

Och att jag nog tillhör flocken som egentligen tycker att erfaranheten är lön nog.
Det varierar nog om och vad man får betalt. Läser man intervjuer med fotografer så är det många som arbetat obetalt av flera skäl, få erfarenhet, få kontakter, få sig ett namn, få tillgång till utrustning, etc.

Läst mer än en intervju med en fotograf som under sin assistenttid "bytt upp sig" till mer och mer kända fotografer för att "komma upp sig" i branschen och ha ett finare CV. Klarar man sig ekonomiskt kanske det kan vara en bra deal för alla parter.

Samtidigt så tycker jag inte att det är mer än rätt att betala någon heller. Om assistenten är där och gör ett jobb, dvs inte bara är en "student" som man lär upp, och detta jobb bringar bra inkomst, så skulle i alla fall jag betala mina assistenter om jag nu någonsin hade några :)

Mycket handlar nog om synsätt och vad parterna får i utbyte. Det finns ju olika nivå på assistentsysslor.
 

adrianulander

Aktiv medlem
De etablerade frilansassistenterna tar ca 3000 per dag. Å andra sidan finns det folk som jobbar för 10000 i månaden också, plus alla som gör det gratis för erfarenheten då..
 

Niki

Medlem
Tack för alla era svar! Det verkar helt klart variera en hel del! Iaf från gratis till nästan gratis ;)

Jag har absolut ingen erfarenhet så jag har precis tagit ett gratis "slavjobb" ngn gång/månad för att få erfarenhet. Det känns helt OK för tillfället. Särskilt som jag tycker att fotografen verkar både duktig och trevlig och inte är så etablerad :) Och jag får ut erfarenhet som är värt mycket mer än en slant.

Men då vet man vad som kan vänta med lite studier och med mer vana i bagaget. :)
 
ANNONS