Annons

istDL - Fokuseringsproblem 80-200zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Lite bakgrund
Jag har länge velat byta till digital, antingen fortsätta med Pentax, eller byta till Canon eller Nikon. Ska jag byta är det mest lämpligt nu, när jag ändå måste byta ut alla objektiv. Fördelen med Pentax är att jag kan köra med mina gamla ett tag och byta ut ett i taget.
Nu när min MZ-5n är död känns det akut.
Jag har tidigare tittat på K-10D, D80 eller 400D/450D. Efter att ha klämt på D80 gick den bort med sin korkade lösning med OK-knappen utanför fyrvägsknappen. Men D90 verkar intressant, och K10D har jag bytt ut mot K20D på drömlistan. Men som sagt är det akut nu, och jag har inte de pengarna. Så jag tittar allt mer på begagnade Pentax, och funderar på om det duger med en 6,1 Mpixlare (Min kajka-kamera W10 har 6,0, men är en kompaktkamera med dess begränsningar) eller om jag ska lägga lägstanivån vid K100D/K200D?

Nu har jag fått låna en istDL över helgen. Min kompis som lånat ut den hoppas att jag ska kunna lära honom en del efter helgen, så honom är nog inte rätt person att fråga.

Mina egna objektiv fungerar efter att ha gjort två ändringar i menyerna att den ska acceptera oidentiferbara objektiv. En 38-80 och en 80-320 zoom med A på bländarringen och autofocus. Båda kan fokusera normalt. Jag har även provat helmanuella Auto Chinnon 28mm 1:2.0 med och utan fiskögeadapter (Monteras i 49mm filtergänga på vidvinkel). När den fungerar bör även mina övriga objektiv, bla 80mm och 135mm S-gänga fungera lika bra med adaptern. Har även ett Praktica 400mm tele som jag kan få gratis, men bett att få vänta tills jag vet vad jag köper för hus.

PROBLEMET
Medföljande objektiv är 18-55mm utan bländarring (Ursprungligt kitobjektiv) och 35-80 och 80-200mm med bländarring och A. De senare heter Pentax-F.
Det konstiga är att 80-200 fungerar normalt på 80mm, men minsta lilla jag vrider från dikt 80 så kan det bara hitta skärpa upp till 6-7m. Jag kan inte få skärpa på längre avstånd! Varför? Är det ett rent porträtttele? Med mitt eget 80-320 kan jag få skärpa på stora avstånd, även på istDL-huset.
 

ibbe76

Aktiv medlem
det borde väl helt enkelt vara fel på objektivet,
går trögt eller hugger till om du skruvar runt fokuskruven i objektivet
med en liten mejsel?
 

FotoZ

Aktiv medlem
F80-200 f/4.7-5.8 var ett rent budgetobjektiv och troligen behöver något justeras i objektivet eller i kameran för att de ska matcha ihop. Exakt varför är svårt att svara på, objektivet kan genom tidens tand ha släppt något av sin kalibrering. Budgetoptiken var inte lika "tight" konstruerad som de bättre objektiven. 80-200:an såldes ofta i paket med 35-80 som ett budgetalternativ till mycket bättre FA 70-210 f/4-5.6. Sen så är ju *ist-seriens AF känsligare för skillnader mellan objektiven än MZ-serien är. Det har att göra med att *ist-serien har 11 punkters individuell AF med 9 korssensorer. MZ-serien har en kors-AF sensor som tack vare ett prisma delar upp sig i tre linjära punkter. Så digitalkamerorna ställer högre krav på precision för att fungera optimalt, och det är inte helt ovanligt att man upplever att en del av objektiven behöver justeras något, "tightas till", för att fungera optimalt på ett digitalt hus jämfört med ett äldre analogt.

För högsta prestanda på *ist DL:s autofokus bör CR-V3 batterier användas, den är känslig för batterival och med AA batterier fokuserar den sämre och långsammare än med CR-V3 batterier. (K-serien är inte lika känslig för batterityper som gamla *ist-serien var).
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Oki. Justera lånade objektiv ger jag mig inte på. Och mina egna fungerar i varje fall bra med huset. Med tanke på de få snabbvalsknapparna känner jag nog mer och mer att ist-serien går bort och att jag ska spara ihop till en K100/K200. Får åka till en affär och klämma lite på dem, eller köpa en vinstlott :)
Jobbigt att behöva gå in i menyer för det mesta.
Nu ska jag ut och fotografera lite till, om dottern har tålamod vill säga :)
 

Fogel70

Aktiv medlem
Med tanke på de få snabbvalsknapparna känner jag nog mer och mer att ist-serien går bort och att jag ska spara ihop till en K100/K200. Jobbigt att behöva gå in i menyer för det mesta.
*ist-DL/DS och K100D/K200D är rätt lika i detta hänseende. Vill du har mer direktkontroll på kameran är *ist-D och K10D/K20D att föredra, i synnerhet de två senare.

Även den nya instegsmodellen K-m kan nog vara värd att titta på, den är bland annat Pentax första DSLR med en direktknapp för styrning av vitbalans. Den har även en konfigurerbar knapp som man kan välja bland flera olika funktioer som den ska styra. AF-A är en ny funktion som ska kunna växla automatiskt mellan AF-S och AF-C, så om det fungerar bra är det ytterligare en mindre sak man behöver gå ner i menyn för att ändra (jämfört med Pentax tidigare instegsmodeller).
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Får se hur mycket pengar födelsedag, julklappar och julbonus från jobbet blir tillsammans. Men har jag råd med ett begagnat K10D-hus utan objektiv är det givetvis bäst. Sedan kan jag byta ut objektiven allt eftersom.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Får se hur mycket pengar födelsedag, julklappar och julbonus från jobbet blir tillsammans. Men har jag råd med ett begagnat K10D-hus utan objektiv är det givetvis bäst. Sedan kan jag byta ut objektiven allt eftersom.
Eller Samsung GX-10, det är i princip samma som K10D. Dock har Samsung sämre andrahandsvärde än Pentax så begagnade Samsung går att få tag på billigare - om man lyckas hitta en. (de har inte bara sämre andrahandsvärde, de har sålts i färre exemplar också..).
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Eller Samsung GX-10, det är i princip samma som K10D. Dock har Samsung sämre andrahandsvärde än Pentax så begagnade Samsung går att få tag på billigare - om man lyckas hitta en. (de har inte bara sämre andrahandsvärde, de har sålts i färre exemplar också..).
javistja, framförallt om jag bara ska ha ett billigt hus i några år tills jag har råd med ett riktigt bra. Tack för den påminnelsen.
Sen när man läser annonser med kameror, datorer mm begär ju många nästan nypris för 5-10 år gamla prylar :)

Samsung = Microvågsugnar, brödrostar mm :-D
 
ANNONS