Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Ok, men då borde kanske lagstiftningen justeras. Visst är det bra med banksekretess i den bemärkelsen att ingen ska kunna kunna gå in på en bank och fråga vad jag har på kontot och vilket kontonummer jag har, men man borde kunna kontrollera identiteten före överföring på något vis eftersom det skulle lösa många av dagens problem med bedrägerier. Ett annat otäckt problem är ju att jag tex vid en överföring kan råka slinta med fingret eller läsa fel på kontonumret varefter pengarna försvinner ned i ett svart hål och bara kan återfås med den kontoinnehavarens goda vilja. Om det fanns ett kontrollsystem som undersökte om kontonummer och namn stämde överens skulle sådant inte behöva hända.
När jag gör internetbetalningar så får jag veta namnet på kontohavaren innan jag sular iväg pengarna. Funkar det inte så i alla internetbanker?


Petter ...
 

keckax

Aktiv medlem
"Om det fanns ett kontrollsystem som undersökte om kontonummer och namn stämde överens skulle sådant inte behöva hända."
Så är det. Jag blev mäkta förvånad när jag ganska så övertygad om motsatsen ställde frågan till min bank om just detta. Svaret blev att enbart kontonumret gäller vid en överföring. Att man har möjlighet att skriva namn på personen man avser göra en överföring till är bara kosmetika. Jag kan i min vildaste fantasi inte begripa varför bankerna inte stämmer av kontonummer mot namn när man lämnar dem alla möjligheter till det. Riktigt jävla vilseledande för bankens kunder tycker jag.

/K
 

acarlsson

Aktiv medlem
Men det hjälper inte om du får reda på bedragarens namn eller inte!

1. Många bedragare gör bedrägerier i sitt eget namn. Dels för att det är så svårt att sätta dit dom, dels för att dom inte bryr sig.
2. Oavsett alla varningssignaler så gör ju folk uppenbarligen affärer ändå. Så det spelar liksom ingen roll om kontot står på Pelle Andersson, medan säljaren heter Bengt Karlsson. Tjuven hävdar bara att det är en kompis, kollega eller whatever. Om du är köpkåt så är alla bortförklaringar okej.

Anledningen till att bedräger funkar är för att köparen tror att han tjänar pengar på affären! Det är av samma anledning som pyramidspel och nigeriabrev också funkar - Människan är kapitalist (inget ont i det, det är tack vare kapitalismen som västvärlden fungerar).

Tänk på detta innan affär:
- Träffas IRL - Annars ingen affär. (Om säljaren bor i Norrbotten och du i Ystad, strunta i affären - det kommer säkert säljas begagnade prylar i Ystad också så småningom).
- Om det ser för bra ut för att vara sant, så är det ofta det.
- Var lugn och sansad - Det säljs prylar hela tiden. Att du missar denna affären betyder inte att världen går under.
- Följ din magkänsla.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Men det hjälper inte om du får reda på bedragarens namn eller inte!.
Nej, det finns naturligtvis ingen hundraprocentig lösning. Men för mig - som alltid kollar noga innan jag gör en affär - skulle det vara till stor nytta att veta att kontonumret hör till rätt person. Det går ju att ta en kreditupplysning på den personen och om det inte råkar vara så att han precis just då har övergått från ett "vanligt svenssonliv" till missbruk och kriminalitet så kommer detta att synas i kreditupplysningen. Att tex kolla om någon har betalningsanmärkningar kostar runt 7 kronor. Och av det klientel som sysslar med den här typen av bedrägerier har alla utom någon enstaka nybörjare betalningsanmärkningar.

Så om vi inte kan hitta någon hundraprocentig lösning så är det väl bra att köra på de nittionio-procentiga så länge?
 

Matte_J

Aktiv medlem
- Träffas IRL - Annars ingen affär. (Om säljaren bor i Norrbotten och du i Ystad, strunta i affären - det kommer säkert säljas begagnade prylar i Ystad också så småningom).
Nja, jag är den typen som gillar att ta ett steg framåt när jag stöter på problem istället för att ta ett steg bakåt. Internet har givit mig fantastiska möjligheter att köpa (och sälja) begagnat och dessa möjligheter vill jag utnyttja. De problem som följer med möjligheterna vill jag lösa i stället för att återgå till begagnatmarknadens grottstadie... :)
 
pengarna tillbaka

Är det någon som nånsin får några pengar tillbaka eller ersättning när bedragarna åker fast?
Bliv själv blåst i höstas och de har fått tag på bedragaren men väntar fortfarande på ersättning.

Känns som det är ganska kört. Funderar på om det är vettigare att driva in pengarna själv genom inkasso sen kronofogden kanske smidigare än att vänta på att svenska rättsamhället ska funka?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det är "bara" när du betalar till Bankgiro eller Plusgiro, gäller inte överföring till annans bankkonto.
Nä, jag kom på det senare - tack för att du skrev det!

Men å andra sidan. Om banker kunde låta oss vanliga männiksor till rimliog kostnad få ha den typen av konton så skulle ju en del av problematiken som beskrivs i tråden vara löst.


Petter ...
 

spuj

Avslutat medlemskap
Är det någon som har fått tag i uppgifter om ägaren av Nordea-kontot 3010 2008337 som figurerat i slutet av denna tråd?

Tyvär gick även jag på niten att betala i förskott och hittade inte den här tråden förens det var försent.

Annonsen gällde en Macbook Pro och identiteten som användes var Philip S***** skriven i Krokom. Samma Philip finns även att hitta i Kalmar med tre olika telefonnummer. Förmodligen är detta den riktiga Philips adress. Telefonnumret som användes i annonsen är 073-786398*.

Annons på Blocket (anmäld).

Surt.. Riktigt surt.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Råder dig att omgående göra en polisanmälen, det är det enda som kan få stopp på detta. Du själv kommer inte åt ägarens namn som har det kontot.
 

spuj

Avslutat medlemskap
Jag kommer givetvis att polisanmäla detta.

Personer som tror sig ha blivit lurade av samma person får gärna hör av sig så att polisanmälningar kan samlänkas etc.
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Jag kommer givetvis att polisanmäla detta.

Personer som tror sig ha blivit lurade av samma person får gärna hör av sig så att polisanmälningar kan samlänkas etc.
Polisanmäl för då ökar möjligheten att det händer nåt - samtidigt är det på ren jävla svenska fan att att det ska ta sån tid när man har ett kontonummer länkat till detta.
 

spuj

Avslutat medlemskap
Glenn, har du gjort en polisanmälan med ett diarienr. jag kan referera till, eftersom vi blivit lurad av samma person?
 

phudge

Ny medlem
Hej!

Jag är Philip och har blivit blåst av identiteten Dennis Oscarsson. Lämnade dumt nog ut mitt körkort och nu är visst jag "bedragaren". Känns otroligt obehagligt med tanke på hur arg och förbannad jag har varit på dennis, han är förmodligen också ett offer. har ringt till polisen nyss och berättat, de har "noterat händelsen"....
 

Mugglaren

Medlem
Media är ett mäktigt vapen

Jag också blivit lurad på detta vis. Har precis fått meddelande från åklagaren att mitt ärende är nedlagt pga att det inte kommer att ge personen i fråga mer straff.... denna typ av brott preskriberas efter 5 år. De prioriteras inte av polis. om inte anmälan leder till åtal är det omöjligt att få tbx pengarna. Chansen är iofs rätt liten endå, för de som agerar målvakter är redan skuldsatta upp över öronen. De här vi blivit lurade av är en liga som samarbetar. Den som äger kontot får bara behålla en del. De konton som används finns på olika platser i Stockholms förorter och i Uppsala trakten. Nordea konton är mest fördelaktiga att använda för bedragare för de tar längst tid att lämna ut info när polisen begär in den. Dessutom är Nordea den enda bank som om du går in på banken och vill sätta in ett belopp under 10 000 INTE kräver ett mottagarnamn. (Om du går in på Swedbank och vill sätta in 20 kronor och inte skriver i mottagarnamn kan de neka insättning, om du har tur och spelar dum, säger att du vunnit en tradera auktion, och att du inte visste att du var tvungen att ha med mottagarnamn, kan de skriva i det åt dig!) Vilket innebär att de kan göra många bedrägerier med samme målvakt. I största möjliga mån använder man sig av belopp under 10 000 för då är det inte grovt bedrägeri. Djupare in i denna härva finns personer som inte tidigare har ett kriminellt förflutet och som har företagsverksamhet och konton i tex. Thailand. På så vis tvättas pengarna. Mitt förslag är att vi vänder oss till Uppdrag granskning och liknande tv program. Till aftonbladet och expressen, Dagens nyheter, Uppsala nya tidning och liknande. Ni har dessutom rätt att få ut, av åklagaren, kontoinnehavare samt hela förundersökningen om den inte är sekretessbelagd.
 

Mugglaren

Medlem
bedragen på blocket

Dessutom kan ni kontakta mig för vi är ett gäng som samverkar och delar ärende nummer. (vill inte lämna ut de andras namn ifall de inte vill ha mer arbete i detta) Mvh Fia Danielsson
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Hej!

Jag är Philip och har blivit blåst av identiteten Dennis Oscarsson. Lämnade dumt nog ut mitt körkort och nu är visst jag "bedragaren". Känns otroligt obehagligt med tanke på hur arg och förbannad jag har varit på dennis, han är förmodligen också ett offer. har ringt till polisen nyss och berättat, de har "noterat händelsen"....
Detta måste ju innebära att straffsatsen borde öka med antalet brott - dessutom att stjäla någons identitet borde ju också innebära ett straff.

Är det alltså Nordea som hjälper till att hålla dessa typer bakom ryggen??
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Någonstans i början av denna tråd kan man läsa att jag och ytterligare drygt 50 personer blev blåsta på Blocket i aug/sep. Jag har idag varit i kontakt med den polis som just nu leder utredningen. Förmodligen så kommer det att bli Tingsförhandlingar i maj/juni. Den misstänktes namn är fortfarande sekretessbelagt eftersom förundersökning fortfarande pågår. Så jag måste vänta tills det blir Tingsrättsförhandlingar eller tills eventuell dom faller innan jag får veta mer.

Som jag skrivit tidigare så finns det absolut ingen anledning att förvänta sig att man får tillbaka några pengar. Nu var det 'bara' 2100 sek i mitt fall, så det överlever man ju. Men om de andra drygt 50 personerna som nappade på hela priset så lär den misstänkte i detta fall dragit in ca 350 000 sek eller något liknande. Skapligt betalt för en ohederlig typ.
 
ANNONS