Annons

Äntligen Nikon D800

Antipodian

Aktiv medlem
Balansen sensor/objektiv

Vill du ha en vetenskaplig förklaring får du helt enkelt ta den långa vägen, och faktiskt läsa lite optik och signalteori. Jag kan inte förklara det om du inte har rätt bakgrundskunskap. Men jag kan visa, i verkligheten.

.......
Den begränsande faktorn av dessa tre är alltså grönt. Så, skriv om ekvationerna för Rayleigh på F8.0 - vilket ger 186lp/mm * sqrt(2) = 263 lp/mm = 526 linjer per mm.

F8.0 >>> 36mm * 263 * 24mm * 263 = 60MP.
......................
Men enligt "internetvisdom" ska ju bara F8 nästan vara katastrof på en 16MP APS-kamera... Hm.
......................
All respect för de många lärdas visdom i denna tråd; jag motsätter mig inte uträkningar som visar att ett objektiv bestående av en enkel lins vid en viss _enkel_ våglängd kan lösa upp cirka 500 linjer per mm, men sedan måste man ju göra ett fungerande objektiv av denna lins och då sjunker ju upplösningsförmågan p.g.a. motstridiga krav på egenskaper.

Eftersom jag inte har datormodeller av tänkbara objektiv så har jag kollat på MTF tabeller för verkliga objektiv på diverse ställen och försökt bilda mig en uppfattning om trovärdigheten för dessa; exempelvis tag det högst upplösande objektivet du hittar och se vid vilken sensor som antalet LP/mm inte ökar, och "on topic" för Nikon så ligger det mellan D700 och D3X. Allså har jag inte hittat ett verkligt objektiv som i DxOMarks (jag vet RAW) drar nytta av en sensor i FF på mer än 24Mpixel - det tycks i själva verket vara närmare 16Mpixel i FF.

Varför är detta intressant? Det är ju bra att framtidssäkra med en kapabel sensor, men som jag ser det så ligger objektiven efter. Så pass långt efter att jag har känt mig tvungen att köpa fasta brännvidder och inga zoomar (Sonys 16Mpixel APS-C sensor som har samma pixeldensitet som D800 verkar få). Jag har ju betalat (förlorat) 1,5EV j.fr. D700 och jag vill kompensera detta med potentiellt höjd upplösning (marknaden ger mig inga andra val!). Vidare så har en FF på 36Mpixel sensor en viss Nyqvist frekvens, går man över denna får man faltnings (viknings) artefakter. Man diskuterar att ta bort viss lågpassfiltering ur strålgången så som AA-filter. Det borde betyda att det kvarvarande systemet (bestående av objektiv och sensor) ligger på säkra sidan om vikningsfrekvensen. Det kan tyckas riskabelt att förlita sig på ett okänt/omatchat objektivs spatiala frekensegenenskaper - men slutsatsen måste vara att objektivet är den verkliga lågpass filtret (begränsningen) idag.

Slutligen är det så att ju mindre geometrier (som följer av högre upplösning), desto högre krav får man ju på hela systemet - till slut måste man matcha objektiv med sensor så att mikroprismor, strålgång, mekanisk upplinjering och hela faderullan stämmer så långt att man har fått en kamera med fast objektiv som man monterar på stativ och inte låter solen skina direkt på (värmeutvidgning) och framför allt inte släpper ur labbet till kund!

Men om den allmänna meningen är att man kan sälja högt specade fasta objektiv för att köpa någon plast-zoom istället så skulle ingen vara gladare än jag eller åtminstone gladare än min plånbok!
 

Bengf

Aktiv medlem
Egentligen borde väl D700 få vara kvar. D800 är ju en helt annan kamera som vänder sig till en helt annan användare. Megapixlar är en sak och utan AA en annan. 36MP utan AA bör kunna vara ge bilder rätt lika 645D
Överst D700 och underst 645D
Jämför den vita strukturen och strukturer över huvud taget...rätt stor skillnad
Ja denna jämförelse är avslöjande som man kan se, 645D är en kamera som också kostar rejält med pengar, kan väl aldrig bli någon storsäljare i konsumentledet så klart.

Sensorpaketet med komponenter i D700 är numera 4-5 år gammal, men precis som A900 så levererar D700 givetvis fortfarande hög bildkvalitet. Sonys 16Mp som kom i D7000 skvallrar väl om ett litet genombrått med dom höga DR-talen, utvecklingen borde väl gå mot att behålla dom fina DR-talen även högre upp på Isoskalan, redan vid Iso-400 så var 7D redan ikapp som exempel, trots att det skiljde ganska rejält från basIso.

En ersättare till D300 hade nog jag trott kunde ha kommit före alla katastrofer, Canon släppte som bekant sin 7D. D300s som jag förstått var bara en mindre uppgradering som ändå inte nådde fram till gamla D90 om man går efter DX0, ( förstår inte ännu hur dom trollade med D90 )

Efter som ingen D700s eller D400 kom kan väl skvallra om att Nikon har något i görningen, förbättrad fimfunktion var nog absolut nödvändigt, då 5DMII så tidigt blev klassledande vad gäller filmfunktion, och att ersättarna till Nikons paradmodeller måste få bättre lösningar inom film för att hänga med.

Man får vänta och se vad som kommer finns inte mycket att göra än att vänta. //Bengt.
 

Junkman

Avslutat medlemskap
Sluttillverkat

När jag var inne på Media Markt för två veckor sedan så hade dom fått besked att Nikon D300s/D700 var tagna ur produktion, det förklarar oxå varför det knappt finns några ex kvar när man kollar via Prisjakt.se. Kanske det var så att Nikon inte ville ha kvar några restlager när nu D400/D800 anländer.................
 

Janne E

Aktiv medlem
Jag vet ingen Nikon DSLR sedan 2004 som blivit lanserad utan att rykten och läckor funnits: "No leak - no announcement".

Det enda aktuella ryktet som finns om D800 är med dessa specifikationer:

http://nikonrumors.com/2011/12/16/updated-nikon-d800-specs.aspx/

Mig veterligen har aldrig Nikon Rumors haft fel när de påstår med 99% säkerhet att en kamera kommer med en viss specifkation. Specifikationerna är klara för D800 och förväntningarna är att kameran lanseras den 7/2 i samband med mässan i Japan. Som en medlem på dpreview som är lite insider och har tillgång till information om försäljningskampanjer osv uttryckt sig: "Jag har inte tänkt att åka till Yokohama bara för att titta på nya Coolpix-kameror!"
Men vad bra. Då behöver vi inte vänta så länge till fakta finns på vad kameran kommer att bestå av. Endast några veckor till. Bra, jag ser fram mot det. :)
 

phool

Aktiv medlem
Men vad bra. Då behöver vi inte vänta så länge till fakta finns på vad kameran kommer att bestå av. Endast några veckor till. Bra, jag ser fram mot det. :)
Jag tror att dom fakta som finns nu är dom korrekta, blir nog inga överraskningar. Jag är i alla fall beredd på dom fakta som det står om nu gällande D800. Men det ska bli riktigt roligt att se prisskillnaden mellan dom olika versionerna, jag tror att den med AA filtret kommer hamna på 25 900:- och den utan på 32 900:- här i sverige =)
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag tror att dom fakta som finns nu är dom korrekta, blir nog inga överraskningar. Jag är i alla fall beredd på dom fakta som det står om nu gällande D800. Men det ska bli riktigt roligt att se prisskillnaden mellan dom olika versionerna, jag tror att den med AA filtret kommer hamna på 25 900:- och den utan på 32 900:- här i sverige =)
Kvalificerad gissning! Jag äter upp min D3 om du prickar precis rätt:)

Men vad grundar du gissningen på? Versionen utan moiréfilter borde vara billigare. Om den INTE blir billigare värderar Nikon den versionen högst och då kan man fråga sig om AA filter behövs alls.

Hursomhelst ska det bli mycket spännande att se vad som verkligen kommer framöver. Vi blir kanske blåsta allihop - har fått en känsla av det.
 

phool

Aktiv medlem
Kvalificerad gissning! Jag äter upp min D3 om du prickar precis rätt:)

Men vad grundar du gissningen på? Versionen utan moiréfilter borde vara billigare. Om den INTE blir billigare värderar Nikon den versionen högst och då kan man fråga sig om AA filter behövs alls.

Hursomhelst ska det bli mycket spännande att se vad som verkligen kommer framöver. Vi blir kanske blåsta allihop - har fått en känsla av det.
Jag bara gissar ang priset så klart Mats =) Läst lite i olika forum att för att få versionen utan AA filtret att fungera problemfritt så krävs det lite av en annan teknik vad jag förstått, samt att den skulle bli skarpare kanske också motiverar att den blir dyrare. Men ät inte upp din kamera! Det är bra priser på Mcdonalds nu om man säger moms filibabba =D
 

Janne E

Aktiv medlem
Jag har en känsla att de mesta blir blåste, själv tro jag inte att den kommer att hamna på 36 MP, utan klart lägre.
Men jag gissar bara, med lite info från personer som jobbar med Nikon, men dessa har inte fått någon info, utan bara deras egna antaganden. Jag tror därför att de hamnar mer rätt än vad andra säger, men vi får vänta och se. Det ska bli riktigt kul när det blir fakta. :)
 

phool

Aktiv medlem
Jaan, dina vänner som jobbar på Nikon kan ju ha rätt, men den chansen är väldigt väldigt liten. Jag tror inte alla rykten om 36mp bara kommer från ingenstans, samt exif filerna som visat en upplösning på 36mp och NR:s uttalande om att specarna stämmer med 99% väger riktigt tungt. Men som sagt det finns ju alltid en chans innan saker är 100% säkra. Kanske blir det så att du inte lyssnar på dom nästa gång om det visar sig att dom har fel =)
 

Janne E

Aktiv medlem
Jaan, dina vänner som jobbar på Nikon kan ju ha rätt, men den chansen är väldigt väldigt liten. Jag tror inte alla rykten om 36mp bara kommer från ingenstans, samt exif filerna som visat en upplösning på 36mp och NR:s uttalande om att specarna stämmer med 99% väger riktigt tungt. Men som sagt det finns ju alltid en chans innan saker är 100% säkra. Kanske blir det så att du inte lyssnar på dom nästa gång om det visar sig att dom har fel =)
Det ska bli hur roligt som helst när kameran lanseras, det känner jag verkligen.
 

j2^

Aktiv medlem
När jag var inne på Media Markt för två veckor sedan så hade dom fått besked att Nikon D300s/D700 var tagna ur produktion
D700 tillverkades ju i Japan i en av fabrikerna som "förstördes" av tsunamin i mars. Mig veterligen har det inte tillverkats några D700 eller D3 överhuvudtaget sedan dess?
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Jag tror att dom fakta som finns nu är dom korrekta, blir nog inga överraskningar. Jag är i alla fall beredd på dom fakta som det står om nu gällande D800. Men det ska bli riktigt roligt att se prisskillnaden mellan dom olika versionerna, jag tror att den med AA filtret kommer hamna på 25 900:- och den utan på 32 900:- här i sverige =)
2922 usd är c:a 20 454 sek + 25% moms blir 25 567 sek. Låter lite väl billigt även man man skulle lägga på ett par tusen på det också typ 28 000:- D800:an kommer att kosta en bit över 30 000. Allt annat vore ologiskt då den kommer att vara bättre än en D3x på det mesta som kostar nästan 60 000:-
För 4 dagar sen var 28 000 omöjligt(andra citatet) men idag gissar du på lägre? =)

Nu säger ju nikonrumors 3000USD för kameran med AA och 3600USD utan AA men vi får väl se. Jag tycker det låter lite knäppt att göra skillnad på det viset.

Det enda jag isåfall kan tänka mig är att 3600USD modellen "utan AA" kanske har löstagbart AA, och den normala har fast AA. Det skulle förklara prissättningen bättre.
 

phool

Aktiv medlem
Jag pratade om versionen utan AA filter där jag trodde att 28 000 var omöjligt, det tror jag fortfarande =) Men det är bara gissningar i alla fall. Lika roligt kan det vara för det.
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Jag pratade om versionen utan AA filter där jag trodde att 28 000 var omöjligt, det tror jag fortfarande =) Men det är bara gissningar i alla fall. Lika roligt kan det vara för det.
Japp, jag är inte en av dem som hänger på låset för att köpa ändå. Folk kan gärna få testa dem lite först och säga vilken av modellerna som är bäst, så man får se lite testbilder etc.

Och sen kanske priset kan gå ner lite lagom tills efter sommaren också. Får se hur länge man håller sig.. hehe
 

Mesch

Aktiv medlem
Japp, jag är inte en av dem som hänger på låset för att köpa ändå. Folk kan gärna få testa dem lite först och säga vilken av modellerna som är bäst, så man får se lite testbilder etc.

Och sen kanske priset kan gå ner lite lagom tills efter sommaren också. Får se hur länge man håller sig.. hehe
Planerar några veckor i Skottland till hösten då ska ett FX-hus med.
 

Mankan G

Aktiv medlem
När jag var inne på Media Markt för två veckor sedan så hade dom fått besked att Nikon D300s/D700 var tagna ur produktion, det förklarar oxå varför det knappt finns några ex kvar när man kollar via Prisjakt.se. Kanske det var så att Nikon inte ville ha kvar några restlager när nu D400/D800 anländer.................
D300/D300S har inte tillverkats på länge. Bägge ligger i kategorin Thailandproducerade kameror som tillverkas under en begränsad tid. Kanske 6-7 månader för att sedan säljas från lager.

D700 tillverkas i Japan och borde, men jag vet inte helt säkert, tillverkas lite mer löpande. Ungefär som D3 som jag vet med säkerhet är tillverkad i alla fall två kanske tre olika omgångar
 

Junkman

Avslutat medlemskap
D300/D300S har inte tillverkats på länge. Bägge ligger i kategorin Thailandproducerade kameror som tillverkas under en begränsad tid. Kanske 6-7 månader för att sedan säljas från lager.

D700 tillverkas i Japan och borde, men jag vet inte helt säkert, tillverkas lite mer löpande. Ungefär som D3 som jag vet med säkerhet är tillverkad i alla fall två kanske tre olika omgångar
Fick veta att Nikon D90 slutade tillverkas Dec 2010 men det fanns stora lager med osålda, vilket gjorde att det fanns gott om ex under 2011 (som nu börjar ta slut). Jag tror att Nikon passar sig noggrant nu för att ha lager av gamla modeller i dessa tider. Misstänker att D800 är satt i pruduktion redan så att det finns ett stort antal att skeppa ut i världen, så fort den presenterats och man får klartecken för försäljning. Men dom som vill ha en D700 får nog skynda sig att nypa dom få som finns kvar, eller vänta på att nåt ev restlager dyker upp. Scandinavian photo brukar vara duktiga på att "nosa" upp restlager ;-). Jag var sugen å nypa en D700 själv ( b.la samma batteri som mina D300/D300s ) men tyckte att priset var för högt eftersom man kan finna Canon EOS 5DMk2 för under 16.000:-............................ Nikon D800 lär väl kosta en slant nu i början, så den är inte intressant just nu+att jag vill att ev barnsjukdommar ska elimineras först. När det gäller upplösningen så cirkulerar 3 alternativ: 16,24 eller 36mp, några här på forumet kommer bli glada andra kommer att bli besvikna ;-).
 
ANNONS