Annons

Tubkikare val av märke + kamera till?

Produkter
(logga in för att koppla)

n_Ola

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en tubkikare och ansluta en kamera till. Har en NikonD300, annars kan jag tänka mig att köpa lämplig mindre digitalkamera till. Någon som har tips på utrustning? Jag kommer främst att använda den för att fota fåglar, och i bästa fall kunna sälja nån enstaka lyckträff. Alltså inget behov av proffsutrustning, eller för seriös fågelskådning.

Har tittat på Nikon Fieldscope ED 82A Vinklad Tubkikare. Tips, erfarenheter?
Val av Okulär?
D300 vs enklare kamera, hur stor skillnad blir det??

Mvh Ola
 

Kustbo

Aktiv medlem
Kör med en Pentax PF 80 ED med en Canon Powershot S95 monterad på en Focus digitaladapterplatta för det syftet och det funkar förvånande bra, kolla i tråden om Digiscoping som jag startade och fler har fyllt på emd bilder och tips så får Du fler svar.

Det är enklare med en bra kompaktare än systemare insåg jag när jag började och skaffade S95.an just för detta och är väldigt nöjd med resultatet.

Kikaren är det viktigt att den har stor frontlins och ED glas för bättre bildkvalitet, okularet är den del som Du kikar i med ögat och som kameran fotar bilden genom då den sitter monterad på kikarern.
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Inte för att vara sån men du kanske kommer behöva fota en Träskofågel i Sverige för att kunna "sälja" bilder med en sån utrustningen.

Det är sån enorm boost med folk som har bra kameror med riktig optik och de är överallt så det lär inte bli lätt att sälja nånting av sämre kvalitet.

Annars är dyr tubkikare viktigast...STOR öppning i okularet är väldigt viktigt också. =)
 

pilgrimsfalk

Avslutat medlemskap
Tub

Hej

Fågelskådar sedan drygt 20 år och har nu en Nikon ED 82. Tidigare Kova och Swarovski.
Tycker den är mkt bra för sitt pris. Ungefär i klass med en Swarovski utan "HD".
Dock hänger den inte med ex Zeiss toppmodeller, så klart! Stor frontlins är viktigt tycker jag.
Skall du digiscopa så slipper du ju dessutom zoomokularen som fortfarande inte är lika skarpa som de fasta, vad en del än påstår...

Lycka till
 
ANNONS