Annons
Gammal 2012-05-09, 12:45
BeriJan

Rommel skrev: Jag tänker inte ha en extra försäkring till min utrustning som används i i min fotoverksamhet. Går den söner eller bilr stulen så täcker hemförsäkringen det.
/Stefan
Har i och för sig varit uppe i andra trådar men är du säker på att din hemförsäkring täcker utrustning du använder i din rörelse? Jag har antagit att med du med "fotoverksamhet" menar den verksamhet du bedriver som frilansfotograf.
Gammal 2012-05-09, 12:47
Rommel

iSolen.se skrev: Alla försäkringar går med förlust om man inte är väldigt klantig, det är ju hela idén. Att slippa ta en osannolik förlust mot en mindre avgift. Försäkrningsbolagen tjänar förstås på affären. Därför, är man uthållig eller har kapital kan man tjäna pengar på att försäkra sig mindre.

Dessutom, minskar elektronik snabbt i värde och bolag brukar inte ersätta inköpsvärdet utan i bästa fall dagens nyvärde med avdrag för självrisk och ibland avdrag för åldern.
Så sant så. Så länge jag kan använda hemsförsäkringen så är jag glad. De skriver ändå av lika mycket som jag gör ju. Allt ska vara avskrivet inom loppet på 3 år.
självrisk är 1500 kr och upp 60 000 kr ersätter dom.Dessutom har man ju ändå hemförsäkring så det enda jag betaalr är allrisktillägget. Ska dock fundera på att öka maxbeloppet.

/Stefan
Gammal 2012-05-09, 12:49
Anders Östberg

Jag hörde med ett par bolag och bedömde att risken för skada och stöld inte uppväger dom dyra premierna, så jag väljer att ta smällen själv om den kommer. Man kan inte veta förrän i efterhand om man lurar sig själv med det valet, men jag tar hellre en chans istället för en garanterad hög utgift som med hyfsad sannolikhet inte behövs.

Jag utnyttjade en klockförsäkring för ett tag sedan, en dyr reparation av en finare klocka, och räknade sedan ut att premierna över året var högre än reparationskostnaden. Det är förstås det som försäkringsbolagen lever på.

Var och en får göra en egen avvägning av risk kontra kostnad.
Gammal 2012-05-09, 12:50
Rommel

berijan skrev: Har i och för sig varit uppe i andra trådar men är du säker på att din hemförsäkring täcker utrustning du använder i din rörelse? Jag har antagit att med du med "fotoverksamhet" menar den verksamhet du bedriver som frilansfotograf.
Kamerautrustningen används privat också och inte enbart i den enskilda firman.
I värsta fall så kan verksamheten sälja av den skadade utrustningen till mig själv eller till min fru.

/Stefan
Gammal 2012-05-09, 12:53
iSolen.se

Rommel skrev: Kamerautrustningen används privat också och inte enbart i den enskilda firman.
I värsta fall så kan verksamheten sälja av den skadade utrustningen till mig själv.

/Stefan
Du kan inte använda försäkringen genom att sälja över grejerna vid en skada.
Gammal 2012-05-09, 12:57
ErlandH

iSolen.se skrev: Alla försäkringar går med förlust om man inte är väldigt klantig, det är ju hela idén.
Den här typen av påståenden får mig att tacka gudarna (eller kanske lagstiftarna) för att trafikförsäkring är obligatorisk. Och får mig att fundera på om det inte vore en bra idé att lagstifta om t ex hem- och reseförsäkring också.
Gammal 2012-05-09, 13:01
Rommel

iSolen.se skrev: Du kan inte använda försäkringen genom att sälja över grejerna vid en skada.
Det klart man kan. Jag har köpt beg kameror av andra som jag nyttjat hemförsäkringen på. Inga problem!

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Gammal 2012-05-09, 13:01
Anders Östberg

ErlandH skrev: Den här typen av påståenden får mig att tacka gudarna (eller kanske lagstiftarna) för att trafikförsäkring är obligatorisk. Och får mig att fundera på om det inte vore en bra idé att lagstifta om t ex hem- och reseförsäkring också.
Kan ju vara lite skillnad i storleksordning på vad en trafikolycka kostar kontra en reparation av ett objektiv ...

Att inte försäkra kameran behöver ju inte säga något om hur man gör med andra försäkringar.

Senast redigerad av Anders Östberg den 2012-05-09 klockan 13:16.
Gammal 2012-05-09, 13:16
iSolen.se

ErlandH skrev: Den här typen av påståenden får mig att tacka gudarna (eller kanske lagstiftarna) för att trafikförsäkring är obligatorisk. Och får mig att fundera på om det inte vore en bra idé att lagstifta om t ex hem- och reseförsäkring också.
Trafikförsäkringen täcker skadorna på det andra fordonet om du skulle vara vållande och den andras försäkringbolag inte betalar. Tänk om du kör på en RR...
Gammal 2012-05-09, 13:18
ErlandH

Anders Östberg skrev: Att inte försäkra kameran behöver ju inte säga något om hur man gör med andra försäkringar.
Det skulle man kunna tycka, men i inlägget som jag kommenterade stod det "Alla försäkringar..."
Gammal 2012-05-09, 13:21
iSolen.se

Rommel skrev: Det klart man kan. Jag har köpt beg kameror av andra som jag nyttjat hemförsäkringen på. Inga problem!

/Stefan R. Nilsson
Om jag vore du skulle jag inte prata så högt om det, det låter som du skulle kunna gjort dig skyldig till bedrägeri. Inträffade skadan före köpet gäller inte försäkringen.
Gammal 2012-05-09, 13:25
Rommel

iSolen.se skrev: Om jag vore du skulle jag inte prata så högt om det, det låter som du skulle kunna gjort dig skyldig till bedrägeri. Inträffade skadan före köpet gäller inte försäkringen.
Har aldrig påpekat att jag reparerat någon skada som skett före mitt köp. Dock har f-bolaget låtit ersätta hela produkten då detta är den mest ekonomiska för dom. Skulle inte få för mig bedra f-bolaget. Man måste ju säga sanningen. Sen får de avgöra deras beslut. Men som jag skrev, aldrig varit nåt problem!

/Stefan R. Nilsson
Gammal 2012-05-09, 13:26
iSolen.se

ErlandH skrev: Det skulle man kunna tycka, men i inlägget som jag kommenterade stod det "Alla försäkringar..."
Finns det någon försäkring som inte bolagen går med vinst på över tiden?
De ställen jag jobbat på har haft marginaler på i storleksordningen 50%, ibland över 90% på premien.
Gammal 2012-05-09, 13:30
Leaflet

iSolen.se skrev: Om jag vore du skulle jag inte prata så högt om det, det låter som du skulle kunna gjort dig skyldig till bedrägeri. Inträffade skadan före köpet gäller inte försäkringen.
Ooopss... agree...kanske läge att diskutera i mer generella termer. Stefan, känns som lite tunn is här...

Edit; Såg inte ditt senaste inlägg.
Gammal 2012-05-09, 13:43
iSolen.se

Rommel skrev: Det klart man kan. Jag har köpt beg kameror av andra som jag nyttjat hemförsäkringen på. Inga problem!

/Stefan R. Nilsson
Du skrev "I värsta fall så kan verksamheten sälja av den skadade utrustningen till mig själv."

Jag har svårt att tänka mig att försäkringsbolaget ersätter skada som hänt i firman, genom att du säljer över den till dig själv privat och utnyttjar privatförsäkningen. Om du kommer med osanna uppgifter blir det bedrägeri, något som försäkringsbolagen verkligen inte ser mellan fingrarna med,
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.

Tether Tools Case Air