Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2012-05-11, 14:48
Anders Östberg

Kränkningen avgörs i rätten, och det ska nog mycket till om det ska klassas som det. Det räcker i alla fall inte med att en person bara inte vill eller tycker det är allmänt olustigt att vara med på bild.

Däremot finns ju sociala regler och att man kan vara en medmänniska och lite trevlig om någon vill slippa, och här verka det skilja en hel del från bussig till bufflig för olika fotografer.
Gammal 2012-05-11, 14:50
Leaflet

Så här långt i tråden råder väl knappast något tvivel om rättsläget. Nu avhandlar vi väl mer tillämpningen av detsamma tillsammans med moral, etik och allmänt uppträdande. Med hänvisning till mitt tidigare inlägg tycker jag inte att man ska "fiffla" eller vilseleda. Har man tagit en bild och någon ber, eller "kräver", att den ska tas bort eller inte publiceras, oavsett hur personen/erna beter sig (nästan..) så får man väl ta en saklig diskussion.
Har man bestämt sig för att behålla bilden så ska man väl stå för det. Och även upplysa motparten om syftet med bilden, ev publicering etc. I min värld så får jag väl i det läget helt enkelt göra en proportionalitetsbedömning, värdet av mina syften kontra motpartens argument.

I denna situation är det givetvis en trygghet i att veta rättsläget och även, om det krävs, kunna informera om det. Skulle tro att de flesta medborgare inte har en susning om vad som gäller. Skulle hela situationen urarta och dras till sin spets så är det ju bara att avsluta diskussionen. Vill någon ropa på polis så låt dom göra det (med risk för att behöva informera polisen om aktuell och tillämplig lagstiftning i ämnet).
Gammal 2012-05-11, 14:52
MixPix

Anders Östberg skrev: Kränkningen avgörs i rätten, och det ska nog mycket till om det ska klassas som det. Det räcker i alla fall inte med att en person bara inte vill eller tycker det är allmänt olustigt att vara med på bild.

Däremot finns ju sociala regler och att man kan vara en medmänniska och lite trevlig om någon vill slippa, och här verka det skilja en hel del från bussig till bufflig för olika fotografer.
Håller helt med dig om den andra delen. :)

Det var mer definitionen av kräkning jag var undrande till.
MAO om det räckte att man hade en dålig hårdag eller så... :)

Tackar för svar!
Gammal 2012-05-11, 14:52
Rommel

Att tänka på är inte ens polisen får tvinga någon radera bilder från sin kamera.

/Stefan
Gammal 2012-05-11, 14:53
Rommel

MixPix skrev: Håller helt med dig om den andra delen. :)

Det var mer definitionen av kräkning jag var undrande till.
MAO om det räckte att man hade en dålig hårdag eller så... :)

Tackar för svar!
Därav mina kommentarer på att veta anledningen.

/Stefan
Gammal 2012-05-11, 15:01
MrKarisma

MixPix skrev: räcker det att motivet känner sig kränkt (oavsett anledning) för att bilden inte ska få publiceras?
Hm... Om en person känner sig kränkt för att en bild tagen på denne fullt påklädd på stan samtidigt som denne kanske både blir filmad av någons mobil samt av flera övervakningskameror blir publicerad någonstans på nätet så kanske det är dags för denne att inse att offentliga miljöer inte är något för denne och att denne borde undvika dessa miljöer i så stor utsträckning som möjligt?

När ska skolorna börja utbilda sina elever i den svenska lagen egentligen?
Gammal 2012-05-11, 15:32
Olle

cocuyo skrev: Ja, så enkelt är det faktiskt. Här har en tredje person krävt att fotografen ska radera bilder och att bilderna inte ska publiceras, en person som inte är berörd av den aktuella fotograferingen och inte är med på bilden..
Du verkar ha läst TS första inlägg slarvigt. Där framgår klart att den fotograferade kvinnan ångrade sig och ville att bilden skulle raderas. Först efter det kontaktade hon sin pappa.

"En stund senare när jag tagit bilden och gått ifrån henne så kom hon tillbaka och krävde att jag skulle radera bilderna omedelbart. Istället för att radera bilden så gav jag henne mitt visitkort så att hon kunde kontakta mig senare. Hennes svar blev då att hon skulle ringa sin pappa."

Det var alltså inte bara "en tredje person" som krävde att bilderna skulle raderas. Sen hade förstås ingen av dom rätt att "kräva" detta, men de hade ju all rätt att be om det.

Olle
Gammal 2012-05-11, 15:46
cocuyo
Avslutat medlemskap

Olle skrev: Du verkar ha läst TS första inlägg slarvigt. /.../ Det var alltså inte bara "en tredje person" som krävde att bilderna skulle raderas. Sen hade förstås ingen av dom rätt att "kräva" detta, men de hade ju all rätt att be om det.

Olle
Så slarvigt har jag inte läst, men ordvalet är klart, krävt, och det är bara den tredje personen som har hört av sig i den här tråden.

Jag ser det som en självklarhet att Casimir kan göra som han vill med sina bilder, och jag har också full förståelse för att den som är fotograferad kan ha skäl att inte vilja vara med på bilder, eller att de inte ska publiceras, men här har inte framkommit att någon skulle ha bett om något annat än att få fotografera, och det är vad trådrubrikens fråga gäller.

Om man vill att någon ska avstå från att använda sina egna bilder på sätt som lagen tillåter, ska man väl inte i första hand försöka med maktspråk. Om man därutöver själv är fotograf och tror sig ha pejl på vad som gäller är handlandet synnerligen anmärkningsvärt.
Gammal 2012-05-11, 15:53
Casimir

Fallstudie i beteende
Det går se på detta ur ett beteendeperspektiv också.

Om man med bestämd stämma säger åt andra att göra saker, med en självklarhet att detta är enligt reglerna, så brukar man oftast få sin vilja fram. Även om man har fel. Buffligt beteende brukar ofta löna sig :-)

I Sverige är vi ofta förhållandevis konflikträdda så vi ger med oss, även om vi har rätten på vår sida. Allt för att undvika bråk. I andra länder finns ibland en lite annan kultur.

Tyvärr fungerar inte denna "arroganta" attityd särskilt bra när den utövas mot någon som uppfostrats till ett kritisk ifrågasättande till självpåtagna auktoriteter.

Min erfarenhet är att om man inte har den formella rätten bör man börja med att vara lite mer ödmjuk om man vill att en medmänniska skall göra något. Det brukar löna sig i längden :-)
Gammal 2012-05-11, 17:41
Leaflet

Casimir skrev: Min erfarenhet är att om man inte har den formella rätten bör man börja med att vara lite mer ödmjuk om man vill att en medmänniska skall göra något. Det brukar löna sig i längden :-)
Bör gälla samma för den som HAR den formella rätten.
Gammal 2012-05-11, 18:20
Kaffeperkulator

Klart att fotografen har rätt att behålla bilden och publicera dom, men den avbildade och andra har ju även samma sätt att tycka att fotografen är en skitstövel.
Sen får väl man bestämma om man helst vill ha en bild eller vara en skitstövel, det ska nog vara en hyfsad bild iallafall innan jag skulle valt de senare.
Gammal 2012-05-11, 18:54
Tenne

Personligen frågar jag aldrig, bilder blir så mycket bättre när folk inte är redo på att bli plåtade. Ingen som gör sig till eller försöker göra sig fin. Kommer de sen på en att man knäppt av några bilder och frågar varför så är det bara att förklara sig att man tyckte de förde/var intressanta och tyckte det kunde bli en bra bild. Önskar de att jag ska radera det så förklarar jag att det inte kommer att ske, men om de vill ha en kopia så får de gärna det och ger dom mina kontaktuppgifter.
Gammal 2012-05-11, 19:03
hornavan

Tenne skrev: Personligen frågar jag aldrig, bilder blir så mycket bättre när folk inte är redo på att bli plåtade. Ingen som gör sig till eller försöker göra sig fin. Kommer de sen på en att man knäppt av några bilder och frågar varför så är det bara att förklara sig att man tyckte de förde/var intressanta och tyckte det kunde bli en bra bild. Önskar de att jag ska radera det så förklarar jag att det inte kommer att ske, men om de vill ha en kopia så får de gärna det och ger dom mina kontaktuppgifter.
Jag håller med, själva magin med gatufoto är ju att den som blir fotograferad inte vet om det och därför inte gör till sig på något sätt för kameran.
Det är så klart skillnad på vad man fotograferar och under vilka omständigheter, men principen för gatufoto som form är att offret inte vet att kameran finns där för att registrera det som sker.
Den bifogade bilden är ett exempel på en bild som inte går att fråga om.
Bifogade bilder
Gammal 2012-05-11, 19:30
Matte_J

hornavan skrev: Den bifogade bilden är ett exempel på en bild som inte går att fråga om.
Det går ju bra att fråga när bilden väl är tagen. Och att man inte spar bilden om personen inte vill bli fotograferad känns ju som en självklarhet. Tryckfrihetslagar och yttrandefrihet har väl inte ett enda piss med hobbyfotografering av civila människor att göra. Det handlar enbart om vanligt folkvett. Bara för att något är lagligt så betyder det inte att det är okej. Är det kanske olagligt att gå in på en restaurang där folk sitter och äter och släppa en brakskit? Kan man åberopa yttrandefriheten där också? Är det kanske viktigt för demokratin att man får fisa i folks ansikte? Vad jag vet är det inget lagbrott och det är väl en jäkla tur att det inte är en populär hobby.
Gammal 2012-05-11, 19:46
petter.oj.norman

Anders Östberg skrev: [...]
Fråga om du vill, före eller efter du tar bilden, och respektera svaret i sådana fall, annars är ju frågan meningslös. Fråga inte innan fotograferingen eller publiceringen om du föredrar det, men respektera personens önskan om du blir upptäckt vid fototillfället eller om publiceringen blir upptäckt i efterhand.

Kärnpunkten i diskussionen är bara att personen bett dig ta bort bilden och du inte vill tillmötesgå den önskan utan lägger ut bilden på Internet fast du vet att hon uttryckligen inte vill det. [...].
Som alltid läser man klokskaper från din Anders!

Håller med i varenda bokstav.

Petter ...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:42.

B+W Filter