Annons
Gammal 2012-10-09, 06:56
keckax

snap01 skrev: nej knappast lika lite mitt fel som att gummit sväller på min 14-24 för andra gången den byttes för ett år sedan sist. Varför skulle jag sätta ner kameran med luckan öppen? Däremot så laddar jag nästan alltid batteriet varje dag men kameran bör hålla en öppning av luckan per dag. Just sådana fel som att gummit på kameran släpper och att gummit på objektiv sväller samt batteri luckan pajar det är standard på typ samtliga Nikon prylar jag haft har aldrig hänt med canon trots att jag körde det i många år o haft ett gäng kameror från dom.
Gummit svällde på min D200 och D300. Dock klarade sig min D700 från den sjukan.
I början på nittiotalet använde jag Canon och hade samma problem med 80-200.

Kanske Canon till skillnad mot Nikon numer löst problemet..?

/K
Gammal 2012-10-09, 18:58
Tell

Skrotografen skrev: Min erfarenhet av D800 är efter 2 veckor följande:

1. Den KRÄVER riktigt bra optik för att leverera, sämre optik undanbedes...............

3. Det behövs en RIKTIGT bra dator (grafikkort/internminne minst 8GB/riktigt bra skärm) vilket jag visste om..................

4. Man får arbeta mer med isoinställningar (känslig sensor?) annars tycker jag att den ger lite bättre kontrast än mina "gamlingar" :-).
1. Nej, den KRÄVER inte bra optik, den optiken som har funkat fint på t ex en D700 funkar MINST lika bra på en D800.

3. Jag har en ganska normal dator (i5 med 8gb ram) o den klarar D800-filer utan några som helst problem. O skärmen är minst lika viktiga till alla andra kameror också?

4. Det är ingen som helst skillnad på vilka iso-tal man ska arbeta på mot andra kameror?
Gammal 2012-10-09, 19:14
Palletheking

Tell skrev: 1. Nej, den KRÄVER inte bra optik, den optiken som har funkat fint på t ex en D700 funkar MINST lika bra på en D800.

3. Jag har en ganska normal dator (i5 med 8gb ram) o den klarar D800-filer utan några som helst problem. O skärmen är minst lika viktiga till alla andra kameror också?

4. Det är ingen som helst skillnad på vilka iso-tal man ska arbeta på mot andra kameror?
Håller med här. Det som dock skiljer är slutartidsformeln gentemot brännvidden. 1/60 med en 50 mm känns i långsammaste laget. Svårare att få till skärpa med långsamma tider. Vad gäller iso förstår jag inte alls vad som menas. Upp till 3200 matchar den D3s utan vidare, fast jag tycker bruset är snyggare på D800 och filerna upplever jag som renare.
Gammal 2012-10-09, 22:46
Mesch

Förstår inte riktigt varför så många insisterar på att kameran kräver bra objektiv. Inga objektiv blir sämre av att sitta på en D800.
Det blir väl lättare att skilja på bra och dåliga objektiv då skillnaden faktiskt kan registreras på en D800, till skillnad från D80 :-)
Gammal 2012-10-09, 22:47
Petsan

Intressant, det där med kräver. Det tycks ju som om de högupplösta kamerorna generellt levererar bättre detaljer än vad motsvarande lågupplösta kameror gör med samma optik, må vara en "sämre" optik. Diskussionen var ungefär den samma när D3x kom, vill jag minnas. Det intressanta borde vara vilken optik krävs för att D800 skall komma till sin rätt. Ibland kanske en potentiell D800-spekulant borde uppgradera objektivbeståndet i första hand (även om riktigt bra objektiv faktiskt kan vara ganska dyra och nu D800 är relativt billig...). Vore intressant att t ex jämföra vilken vinst i upplösning D800 motsvarar mot D3/D700 mätt i t ex bländarsteg, t ex "du kan fota på bländare 5.6 med D800 och fortfarande matcha D3 på bländare 8 med det och det objektivet". En utmaning för den med mycket fritid... Motsvarande "race" mellan D800e/D800/D600 vore intressant...
Gammal 2012-10-09, 23:25
iSolen.se

Petsan skrev: Intressant, det där med kräver. Det tycks ju som om de högupplösta kamerorna generellt levererar bättre detaljer än vad motsvarande lågupplösta kameror gör med samma optik, må vara en "sämre" optik. Diskussionen var ungefär den samma när D3x kom, vill jag minnas. Det intressanta borde vara vilken optik krävs för att D800 skall komma till sin rätt. Ibland kanske en potentiell D800-spekulant borde uppgradera objektivbeståndet i första hand (även om riktigt bra objektiv faktiskt kan vara ganska dyra och nu D800 är relativt billig...). Vore intressant att t ex jämföra vilken vinst i upplösning D800 motsvarar mot D3/D700 mätt i t ex bländarsteg, t ex "du kan fota på bländare 5.6 med D800 och fortfarande matcha D3 på bländare 8 med det och det objektivet". En utmaning för den med mycket fritid... Motsvarande "race" mellan D800e/D800/D600 vore intressant...
"Kräver" är inget bra ord.

Om man vill gå ut max av kameran så ska man ha så skarp optik som möjligt. Vill man få ut max av optiken ska man ha så hög upplösning i kameran som möjligt.

Sen är det så att de flesta objektiv bara presterar max på några få bländare. Eftersom D800 har högre upplösning än föregångare är det området där de flesta objektiv är tillräckligt skarpa färre, kanske bara en eller två bländare. Några objektiv har lägre upplösning än D800 på alla bländare.

Dvs kör man inte på optimal bländare, med stativ alt väldigt kort slutartid kan man egentligen lika gärna ha en kamera med lägre upplösning. Nu är det dock inte bara upplösning som D800 är bra på.
Gammal 2012-10-10, 00:59
afe

Har vi inte redan tröskat genom diskussionen om att D800 "kräver" bra objektiv ett antal gånger redan och konstaterat det förvisso blir bättre med en del objektiv än med andra, men att även "dåliga" objektiv också för det mesta ger ett bättre resultat på D800 än på andra kameror?

Åter igen - om man vill ha ut bästa möjliga resultat från D800 gäller det att välja objektiv med omsorg, men ett objektiv som fungerar på t.ex. en D700 blir aldrig sämre på en D800 (utan nästan alltid bättre).

Jag har hittills inte råkat ut för att något gammalt manuellt objektiv presterat sämre på min NEX-7 än det gör på min D3, trots att NEX:en har en upplösning som mostvarar betydligt mer än vad D800 har.
Gammal 2012-10-10, 01:06
PMD

Även om att riktigt dåligt objektiv inte presterar bättre på en D800 jämfört med på en kamera med färre pixlar så har jag svårt att föreställa mig att ett sådant objektiv skulle prestera sämre.
Gammal 2012-10-10, 04:16
Skrotografen

Tell skrev: 1. Nej, den KRÄVER inte bra optik, den optiken som har funkat fint på t ex en D700 funkar MINST lika bra på en D800.

1. Backar inte från att den behöver riktigt bra objektvi, har träffat några andra som äger D800 och dom säger samma sak. Vill du ha ut potentialen på kameran duger inte några medelmottiga objektiv...............

3. Du har en mycket bättre dator en vad jag har, dock känner jag ett datafreak som ska plocka ihop en riktig "bilddator" åt mig :-).
Gammal 2012-10-10, 08:59
jeduven

Skrotografen skrev: 1. Backar inte från att den behöver riktigt bra objektvi, har träffat några andra som äger D800 och dom säger samma sak. Vill du ha ut potentialen på kameran duger inte några medelmottiga objektiv...............

3. Du har en mycket bättre dator en vad jag har, dock känner jag ett datafreak som ska plocka ihop en riktig "bilddator" åt mig :-).
Alla objektiv, även det sämsta tänkbara som finns, blir bättre med en D800 än med t.ex. en D700 oavsett bländarval. Dessutom är det mycket lättare att rätta till alla objektivs brister, inkl diffraktion, med en D800

Granskar du däremot i 100% så kommer alla objektiv att se sämre ut med en D800 än med en D700. Granskar du däremot i samma betrakningsstorlek kommer alla objektiv att bättre ut med en D800 än med en D700

Om du granskar du en bild från D800 i 100% på en bildskärm så innebär det att du granskar en utskrift på ca 2,2 x 1,5 m. En bild från D700 i 100% på skärm motsvarar en utskrift på ca 1 x 0,7 m.
Gammal 2012-10-10, 09:02
Falumas

afe skrev: Har vi inte redan tröskat genom diskussionen om att D800 "kräver" bra objektiv ett antal gånger redan och konstaterat det förvisso blir bättre med en del objektiv än med andra, men att även "dåliga" objektiv också för det mesta ger ett bättre resultat på D800 än på andra kameror?

Åter igen - om man vill ha ut bästa möjliga resultat från D800 gäller det att välja objektiv med omsorg, men ett objektiv som fungerar på t.ex. en D700 blir aldrig sämre på en D800 (utan nästan alltid bättre).

Jag har hittills inte råkat ut för att något gammalt manuellt objektiv presterat sämre på min NEX-7 än det gör på min D3, trots att NEX:en har en upplösning som mostvarar betydligt mer än vad D800 har.
Jo, men man tappar många av upplösningens möjligheter med objektiv som inte presterar fullt ut. t.ex. beskärning, zoombara bilder, Många fördelar får man dock även med dessa objektiv t.ex. brusreducering med hjälp av nerskalning.

Förmodligen beskär du aldrig bilderna in till pixelnivå eller så har du väldigt bra objektiv om du inte ser någon skillnad mellan en NEX-7 och en D3. Mitt AIS 50mm/f1.8 och mitt C500/f8 klarar problemlöst D800-upplösningen, så gammalt är inte samma sak som dåligt.

/Karl
Gammal 2012-10-10, 09:03
Falumas

jeduven skrev: Alla objektiv, även det sämsta tänkbara som finns, blir bättre med en D800 än med t.ex. en D700, dessutom är det mycket lättare att rätta till alla objektivs brister med en D800.
Stämmer bra, upplösning är bra när man skall rätta till t.ex. distortion.

jeduven skrev: Granskar du däremot i 100% så kommer alla objektiv att se sämre ut med en D800 än med en D700. Granskar du däremot i samma betrakningsstorlek kommer alla objektiv att bättre ut med en D800 än med en D700
Första biten håller jag med om, men andra biten stämmer inte alls för mig på låga ISO om objektivet är bra.

jeduven skrev: Om du granskar du en bild från D800 i 100% på en bildskärm så innebär det att du granskar en utskrift på ca 2,2 x 1,5 m. En bild från D700 i 100% på skärm motsvarar en utskrift på ca 1 x 0,7 m.
Eller så beskär man bilden eller presenterar den online på ett zoombart sett. Fast jag börja inse att jag förmodligen är den enda på fotosidan som någonsin beskär eller presenterar zoombara bilder online. På fotosidan skall en bild alltid ut på en given pappersstorlek.

/Karl
Gammal 2012-10-10, 09:36
Lothar Marunga

äntligen någon..
jeduven skrev: Alla objektiv, även det sämsta tänkbara som finns, blir bättre med en D800 än med t.ex. en D700 oavsett bländarval. Dessutom är det mycket lättare att rätta till alla objektivs brister, inkl diffraktion, med en D800

Granskar du däremot i 100% så kommer alla objektiv att se sämre ut med en D800 än med en D700. Granskar du däremot i samma betrakningsstorlek kommer alla objektiv att bättre ut med en D800 än med en D700

Om du granskar du en bild från D800 i 100% på en bildskärm så innebär det att du granskar en utskrift på ca 2,2 x 1,5 m. En bild från D700 i 100% på skärm motsvarar en utskrift på ca 1 x 0,7 m.
som sammanfattat hur det egentligen ligger till. Tycker det verkar otroligt att man i något läge, under samma förutsättningar, skall kunna få sämre bild med en 800 än med exempelvis en 700.

lma
Gammal 2012-10-10, 09:38
jeduven

Falumas skrev: ....

Första biten håller jag med om, men andra biten stämmer inte alls för mig på låga ISO om objektivet är bra.

Eller så beskär man bilden eller presenterar den online på ett zoombart sett. Fast jag börja inse att jag förmodligen är den enda på fotosidan som någonsin beskär eller presenterar zoombara bilder online. På fotosidan skall en bild alltid ut på en given pappersstorlek.

/Karl
På låga iso och vid samma betraktningsstorlek , typ A4, är det naturligtvis svårt att se skillnader oavsett vilken kamera över 6 Mpix man testar, men tveklöst finns skillnaderna där med ökande pixelmängd.

Som "100%-are" så har du naturligtvis stor nytta av att välja högpresterande objektiv och fotografera med största möjliga stabilitet och kontroll med din D800 men pixelmässigt skulle du kunna klara dej minst lika bra med en D7000, eller kanske t.o.m. bättre med en D3200, och samma objektiv.
Gammal 2012-10-10, 09:42
Falumas

jeduven skrev: På låga iso och vid samma , typ A4, är det naturligtvis svårt att se skillnader oavsett vilken kamera över 6 Mpix man testar, men tveklöst finns skillnaderna där med ökande pixelmängd.

Som "100%-are" så har du naturligtvis stor nytta av att välja högpresterande objektiv och fotografera med största möjliga stabilitet och kontroll med din D800 men pixelmässigt skulle du kunna klara dej minst lika bra med en D7000, eller kanske t.o.m. bättre med en D3200, och samma objektiv.
För mina panoramor skulle förmodligen en D3200 vara bättre, men jag fotograferar inte bara panoramor och många gånger vill jag kunna ta bra hög-ISO-bilder. Så för mig är D800 den bästa kompromissen, funderar på att komplettera med en V2 med F-adaptern som har ännu högre pixeldensitet än D3200 för mina panoramor.

/Karl
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:33.

Miops Capsule360