Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

atotowi

Aktiv medlem
Nej, den annonsen avhandlas även i en annan diskussion.
Annonsören har flera annonser inne på tradera alla av samma tvivelaktigakaraktär.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Idag avstod jag en affär som kändes osäker. Efter att ha kommit överens om pris (1500kr) och att jag skulle överföra till hans konto så skickade jag en fråga från ett annat mejlkonto och frågade om objektiven fanns kvar. Hans svar var att budet låg på 1700kr nu.
Det kändes inte helt säkert att slutföra affären så jag avstod.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag vill inte outa honom för han med största sannolikhet är ärlig. Han hade avhämtning som leverans ända tills jag bad honom att skicka. Han förklarade svaret till mitt kontrollmejl med att han fått ett högre bud efter han hade sagt ja till mig och att den är till salu ända tills pengarna är på hans konto. En rimlig förklaring men jag vågade inte chansa.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
[...]
Jag hade inte sökt på numret på Hitta. Men nu när jag gjorde detså dök det upp ett riktigt namn, i 9 fall av 10 så dyker det inte upp något alls. Eftersom det finns ett namn där så har jag nog fel i att det är en bluffannons. Det var en för snabbt dragen slutsats av mig. Sorry!
Utan att vara insatt i just detta specifika fall vill jag ändå säga att det verkar allmänt förekommande att bluffmakarna registerar telefoner i andra personers namn. Det är ett enkelt sätt att skaffa sig en "dold identitet".
Oavsett vem man är och var man bor kan man köpa en kontantkortstelefon som man sedan via webben registrerar på någon helt annan person. Kanske någon som man lurat av en kopia på ett Id-kort i en tidigare bluff.
Plötsligt kan man utge sig för att vara den andra personen, med kopia på Id-kort, telefonnummer och adress.
En koll på Hitta.se bevisar ingenting.
Ingenting alls.

Vad man möjligen kan göra via HItta är att leta reda på grannar till "personen". Be grannarna om telefonnummer, och sedan ringa upp. Varför nu grannarna skulle ställa upp på en sådan sak till helt främmande personer är ju sedan en fråga i sig.

Petter ...
 

StaffanW

Aktiv medlem
Rolig mailkonversation..

Jag har en annons på Blocket där jag säljer/sålde bla Canon 5DMKII, 5D, 2st Pentax mellanformatsobjektiv och ett Nikonobjektiv.

Har haft den här lite roliga mailkonversationen med en potentiell skojjare från London (surprise) som antagligen använder Google Translate eller liknande. Konversationen är något förkortad.


K: Vad är priset för ditt objekt med frakt till London?

S: Är det Nikon eller Pentaxobjektivet du är intresserad av?

K: Jag vill ha både lins, så vad är priset och skicka till London. Jag väntar på ditt svar med dina bankuppgifter, eftersom det verkligen behövs snarast.

S: Priset är det som står i annonsen, frakten kan jag bjuda på.

K: Jag vet, så låt mig veta fraktkostnaden så att jag kan göra din överföring, OK

S: Du skrev att du ville ha båda linserna, men jag säljer tre, vilka två är det du vill ha?

K: EOS 7D och EOS 5DMKII, så säg mig priset.

S: 7D är inte i annonsen däremot 5D. Trodde det var objektiven du ville ha. Men du kan få köpa en 7D som jag inte har. 7D för 14.000:- och 5D för 19.000:-, ingen frakt

K: Låt mig veta kostnaden för 2 objektiv även frakt till London och skicka mig dina fullständiga bankuppgifter för betalning.

S: Jag trodde det var kamerorna du ville ha, men jag säljer fortfarande tre (3) objektiv och behöver veta vilka två du vill ha.

K: Jag ville både kamera och objektiv 2 för kameror och objektiv av objektet. Berätta namnen cemare du har med objektivet.

S: Jag har Minolta 50/1.7 och ett Pentax 85/3.5 för priset 4500:-. Är det OK?

K: Om du har mer, så låt mig vänligen veta priset helt och hållet med frakt.

S: Ja, jag har ett Nikon 3000/2.8 och ett Pentax 14/1.2 samt ett Exakta 35/6.7. Dom två första med Canonfattning och det sista med Nikonfattning. Vill du ha alla 5 objektiven? Frakten bjuder jag på.

K: Ja, jag vill alla objektiv om du kunde sälja för mig, så låt mig veta kostnaden och fraktkostnaden. Jag väntar ASAP.


Han/hon lär nog få vänta, om man säger...
 

denstorre

Aktiv medlem
Samma person har I tre skepnader försökt köpa mitt 70-200. Jäkla folk. Har de inget bättre sätt att få in pengar på? Jag menar, så ofta kan de väl inte lyckas? En googling på namnet gav klockrent besked på hur det stod till....
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har en annons på Blocket där jag säljer/sålde bla Canon 5DMKII, 5D, 2st Pentax mellanformatsobjektiv och ett Nikonobjektiv.

Har haft den här lite roliga mailkonversationen med en potentiell skojjare från London (surprise) som antagligen använder Google Translate eller liknande. Konversationen är något förkortad.
.....
.....
S: Ja, jag har ett Nikon 3000/2.8 och ett Pentax 14/1.2 samt ett Exakta 35/6.7. Dom två första med Canonfattning och det sista med Nikonfattning. Vill du ha alla 5 objektiven? Frakten bjuder jag på.

K: Ja, jag vill alla objektiv om du kunde sälja för mig, så låt mig veta kostnaden och fraktkostnaden. Jag väntar ASAP..
Haha, det hela är priceless... (bara jag får dina bankuppgifter)
 

Nattuggla

Avslutat medlemskap
Ja här är en godtrogen människa som köpte en kamera på Tradera i augusti för ca 2200.Säljaren behövde pengar snabbt för han var i ekonomisk knipa.
När jag fick vinnarmailet skulle jag nog dragit åt mig öronen redan där för ordformateringen i annons och mail stämde inte överens liksom.Men betalade in pengar och ingen kamera kom.Kollade då upp säljaren som visade sig vara en man på 98 år.Stulen identitet alltså.
Använde också en mailadress i den gamla mannens namn.
5 annonser hade han ute samtidigt så flera är alltså blåsta.
Få se vad som händer nu.Polisanmält,ringt säljarens bank,Tradera och den gamla mannens dotter som också polisanmält för hennes fars räkning.
Fick ett mail av säljaren häromdagen 2 mån efter att jag efterlyste kameran "tja var nästan 2 månader sen jag skickade kameran till dej
har du inte fått den eller?"
Kommer aldrig vara så dum igen...
//Kicki
 

denstorre

Aktiv medlem
Ja här är en godtrogen människa som köpte en kamera på Tradera i augusti för ca 2200.Säljaren behövde pengar snabbt för han var i ekonomisk knipa.
När jag fick vinnarmailet skulle jag nog dragit åt mig öronen redan där för ordformateringen i annons och mail stämde inte överens liksom.Men betalade in pengar och ingen kamera kom.Kollade då upp säljaren som visade sig vara en man på 98 år.Stulen identitet alltså.
Använde också en mailadress i den gamla mannens namn.
5 annonser hade han ute samtidigt så flera är alltså blåsta.
Få se vad som händer nu.Polisanmält,ringt säljarens bank,Tradera och den gamla mannens dotter som också polisanmält för hennes fars räkning.
Fick ett mail av säljaren häromdagen 2 mån efter att jag efterlyste kameran "tja var nästan 2 månader sen jag skickade kameran till dej
har du inte fått den eller?"
Kommer aldrig vara så dum igen...
//Kicki
Trist att det ska hända. Dessvärre verkar det som att polis och myndigheter totalt struntar i vad som pågår.
De har för mycket att göra med att upprätthålla sin egen image....
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Nattuglan, hade säljaren bra betyg?
Här finns en del exempel på säljare som både sålt och levererat billiga grejer klanderfritt för att bygga upp ett bra omdöme. Senare i bedrägeriet börjar de annonsera ut dyrare grejer som inte finns... Så ett bra omdöme kan vara skapat av en förslagen bedragare.

Det är inte lätt att veta...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Undrar om jag själv ligger uthängd för bedrägeri i den här tråden.. Jag svarar inte på mail från potentiella köpare om de inte ens har läst annonsen. Senaste annonsen jag la ut på blocket gav mig fem svar på inom en vecka. Fyra av dem kunde inte stava och inte heller använda stor bokstav i början på en mening. Inte heller verkade de veta att det ska vara frågetecken efter en fråga eller punkt i slutet av en mening. Tre av mailen innehöll dessutom frågor på exakt de saker som jag tydligt beskrivit i annonsen. Upplevs jag som en potentiell bedragare tro?
 
ANNONS