Annons

canon 70-200 f4 MF/AF Fungerar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

eospatrick

Medlem
Hej !
Under sommaren har jag köpt canon 70-200 f4 l, vilken tyckte skulle vara ett bra köp, att den skulle åtminstone göra bilder.
Jag kom hem packade upp den , satte på min 550d och testade fota lite i AF läge och då insåg jag att facusering var riktig seg den gjörde ej skarpa bilder och objektivet lät ganska mycket.
Med mf var det också problem... den fungerade inte alls facusringen gled bara.
Jag lämnade in den till service, efter två veckor fick jag brev att den var klar att hämta
men i samma skick som jag hade lämnat in den, objektivet blev ej reparerat eftersom garantin gäller inte i detta fall, då enligt dom måste jag ha tappat den eller liknande och om jag vill ha den fixad måste jag betala 5.500 kr... då kan jag lika gärna köpa ny

och min fråga till er är:
vad ska jag göra nu ? har jag slängt ut över fem tusen för något som inte fungerar?
kan dom bara säga så att det var jag som har förstört den ... utan några bevis?
kan en sådan reparation kosto så mycket ?
och sista, hur mycket kan kosta reparation av bara MF?

hela grejen ser ungefär så där ut
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=tJbXlKBDlF0&feature=endscreen
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Har du köpt den av en näringsidkare med garanti, är det de som har bevisbördan att du har tappat objektivet, något de kan ha svårt att visa, det är INTE du som skall bevisa att du varit varsam. Därför vinner du en sådan tvist oftast. Har du ingen garantii, är bevisbördan tvärtom.
 

Walski

Aktiv medlem
Hej !
Under sommaren har jag köpt canon 70-200 f4 l, vilken tyckte skulle vara ett bra köp, att den skulle åtminstone göra bilder.
Jag kom hem packade upp den , satte på min 550d och testade fota lite i AF läge och då insåg jag att facusering var riktig seg den gjörde ej skarpa bilder och objektivet lät ganska mycket.
Med mf var det också problem... den fungerade inte alls facusringen gled bara.
Jag lämnade in den till service, efter två veckor fick jag brev att den var klar att hämta
men i samma skick som jag hade lämnat in den, objektivet blev ej reparerat eftersom garantin gäller inte i detta fall, då enligt dom måste jag ha tappat den eller liknande och om jag vill ha den fixad måste jag betala 5.500 kr... då kan jag lika gärna köpa ny

och min fråga till er är:
vad ska jag göra nu ? har jag slängt ut över fem tusen för något som inte fungerar?
kan dom bara säga så att det var jag som har förstört den ... utan några bevis?
kan en sådan reparation kosto så mycket ?
och sista, hur mycket kan kosta reparation av bara MF?

hela grejen ser ungefär så där ut
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=tJbXlKBDlF0&feature=endscreen
Som Håkan undrar, så undrar jag också: har du köpt det nytt eller begagnat av en butik? I så fall kan du reklamera objektivet. Under de första 6 månaderna är det butiken som ska bevisa att du genom till exempel vårdslöshet haft sönder objektivet. Därefter ligger bevisbördan hos dig i ytterligare 30 månader. Efter det gäller inte reklamationsrätten längre.


Har du köpt den av en näringsidkare med garanti, är det de som har bevisbördan att du har tappat objektivet, något de kan ha svårt att visa, det är INTE du som skall bevisa att du varit varsam. Därför vinner du en sådan tvist oftast. Har du ingen garantii, är bevisbördan tvärtom.
Jag tror du blandat ihop begreppen - garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren. Det finns inget lagstöd för att man ska ha rätt till garanti, eller som reglerar vad garantier täcker. Däremot gäller reklamationsrätt i tre år, oavsett garantier.
 

Walski

Aktiv medlem
ANNONS