Annons
Gammal 2012-11-08, 20:53
erro.se

lrprev är previews, tumnaglar, d.v.s. de förhandsvisningar som du ser inne i LR. De skapas automatiskt av LR, så de behöver du inte bry dig om.

Läste du mitt bloginlägg? Det kanske förklarar en del av de filer och mappar som har med LR att göra.

Din lrcat borde inte vara "förstörd". Den innehåller rimligen allt ditt gamla, plus det som du "felaktigt" lagt till i efterhand. Men det jag inte fattar är vad du egentligen gjort efter ominstallationen. Kan du beskriva, detaljerat, vad du gjort, och vad det är som inte funkar nu?
Gammal 2012-11-08, 21:05
siwjon

erro.se skrev: lrprev är previews, tumnaglar, d.v.s. de förhandsvisningar som du ser inne i LR. De skapas automatiskt av LR, så de behöver du inte bry dig om.

Läste du mitt bloginlägg? Det kanske förklarar en del av de filer och mappar som har med LR att göra.

Din lrcat borde inte vara "förstörd". Den innehåller rimligen allt ditt gamla, plus det som du "felaktigt" lagt till i efterhand. Men det jag inte fattar är vad du egentligen gjort efter ominstallationen. Kan du beskriva, detaljerat, vad du gjort, och vad det är som inte funkar nu?
Jag kopierade hela bildkatalogen från backupdisken. Sedan importerade jag bilderna till LR. Därefter importerade jag nyckelorden från den kopia jag gjort av Lightroom 4 Catalog (lrcat) - vilket jag inser var fort men FEL!

Bilderna importerades men det som inte funkar nu är nyckelorden.
Gammal 2012-11-08, 22:16
erro.se

Din katalogfil innehöll redan information om alla dina bilder. Ändå kunde du importera alla bilder igen? Det tyder på att du återkopierade bilderna till en annan plats än de ursprungligen låg på? Och att du nu har dubbla uppsättningar bilder inne i LR?

Sen fattar jag fortfarande inte vad du menar med "importera nyckelord". Man kan inte importera nyckelord separat. Man kan bara importera bilder. Om de bilderna har nyckelord i sig så kommer de förstås att läggs till i LR.

Jag får nog inse att det är för svårt att bedriva felsökning via text i ett forum....
Gammal 2012-11-08, 22:43
siwjon

erro.se skrev: Din katalogfil innehöll redan information om alla dina bilder. Ändå kunde du importera alla bilder igen? Det tyder på att du återkopierade bilderna till en annan plats än de ursprungligen låg på? Och att du nu har dubbla uppsättningar bilder inne i LR?

Sen fattar jag fortfarande inte vad du menar med "importera nyckelord". Man kan inte importera nyckelord separat. Man kan bara importera bilder. Om de bilderna har nyckelord i sig så kommer de förstås att läggs till i LR.

Jag får nog inse att det är för svårt att bedriva felsökning via text i ett forum....
Jag har inga dubbletter. Man kan Importera nyckelord under menyn metadata. Jag ska radera mina bilder från disken och installera om LR. Kan du, på ett enkelt sätt, förklara hur jag ska göra?

God natt.
Gammal 2012-11-08, 22:49
afe

siwjon skrev: Jag har inga dubbletter. Man kan Importera nyckelord under menyn metadata. Jag ska radera mina bilder från disken och installera om LR. Kan du, på ett enkelt sätt, förklara hur jag ska göra?

God natt.
Funktionen Importera Nyckelord är bara till för att importera en lista över de nyckelord du vill använda - den sätter inga nyckelord på befintliga bilder.
Gammal 2012-11-09, 07:51
Emil-G

siwjon skrev: Jag kopierade hela bildkatalogen från backupdisken. Sedan importerade jag bilderna till LR. Därefter importerade jag nyckelorden från den kopia jag gjort av Lightroom 4 Catalog (lrcat) - vilket jag inser var fort men FEL!

Bilderna importerades men det som inte funkar nu är nyckelorden.
Gjorde du en ny katalog för att importera dina bilder i eller använde du den gamla? Om du använde en ny så vet LR som sagt inte vilka bilder som skall ha vilka nyckelord. Om det var den gamla katalogen bör du fått en varning om att du höll på att importera dubbletter.

Om du öppnar din gamla lrcat (dubbelklicka på den), ser du då ett antal grå frågetecken i högerkanten som på den här bilden? Då kan du högerklicka på denna mapp, välja "Find missing folder" och peka ut mappen på din hårddisk.
Gammal 2012-11-09, 10:26
AFJ

siwjon skrev: Jag har inga dubbletter. Man kan Importera nyckelord under menyn metadata. Jag ska radera mina bilder från disken och installera om LR. Kan du, på ett enkelt sätt, förklara hur jag ska göra?

God natt.
Erros blog beskriver hur du skall göra.

I mitt inlägg nr 6 beskriver jag också vad som behöver göras.

Du behöver inte installera om Lightroom, det kommer inte att hjälpa.

När du kopierade över din lrcat-fil, hur gjorde du då? Du borde väl fortfarande ha den kvar i original skick? I så fall bör det vara ganska enkelt att ställa allt i ordning igen.

Om du inte har lrca-filen kvar i original måste man utgå från den du har nu och då är det svårt att bedömma hur stor skadan är.
Gammal 2012-11-09, 20:33
siwjon

Ok. Jag tror min nuvarande lrcat-fil är förstörd eller rättare sagt överskriven. Jag är ute på jobb nu till i början på nästa vecka. Ska kolla min backup när jag kommer hem och om jag hittar originalet så ska jag helt enkel starta Lightroom från den?

Importeras filerna i samband med till den nya partitionen?

Tack för all hjälp så länge...
Gammal 2012-11-09, 20:38
siwjon

AFJ skrev: Erros blog beskriver hur du skall göra.

I mitt inlägg nr 6 beskriver jag också vad som behöver göras.

Du behöver inte installera om Lightroom, det kommer inte att hjälpa.

När du kopierade över din lrcat-fil, hur gjorde du då? Du borde väl fortfarande ha den kvar i original skick? I så fall bör det vara ganska enkelt att ställa allt i ordning igen.

Om du inte har lrca-filen kvar i original måste man utgå från den du har nu och då är det svårt att bedömma hur stor skadan är.
Inlägg nr 6 - hur hittar jag det?
Gammal 2012-11-09, 23:59
AFJ

siwjon skrev: Inlägg nr 6 - hur hittar jag det?
Det sjätte inlägget i den här tråden, står på första sidan i tråden.
Gammal 2012-11-10, 00:04
AFJ

siwjon skrev: Ok. Jag tror min nuvarande lrcat-fil är förstörd eller rättare sagt överskriven. Jag är ute på jobb nu till i början på nästa vecka. Ska kolla min backup när jag kommer hem och om jag hittar originalet så ska jag helt enkel starta Lightroom från den?

Importeras filerna i samband med till den nya partitionen?

Tack för all hjälp så länge...
Nja, du skall INTE IMPORTERA filerna.

Du skall KOPIERA bildfilerna till den omformaterade hårddisken i SAMMA STRUKTUR som du hade tidigare.

Du skall KOPIERA lrcat-filen från backupen till den nya hårddisken.

Sedan dubbelklickar du den lrcat-filen, då startar Lightroom med rätt databas och allt bör vara fix.
Gammal 2012-11-10, 07:36
siwjon

AFJ skrev: Nja, du skall INTE IMPORTERA filerna.

Du skall KOPIERA bildfilerna till den omformaterade hårddisken i SAMMA STRUKTUR som du hade tidigare.

Du skall KOPIERA lrcat-filen från backupen till den nya hårddisken.

Sedan dubbelklickar du den lrcat-filen, då startar Lightroom med rätt databas och allt bör vara fix.
Tack! Hur lätt som helst. Jag borde ha läst på innan jag importerade. Fort men fel! Ska testa när jag kommer hem.
Gammal 2012-11-14, 09:00
siwjon

Jag fick till det! lrcat-filen fanns kvar på backupdisken jag hade hemma. Jag gjorde som ni sa. Man lär sig av misstagen!

STORT tack för all tid ni har lagt ner för att hjälpa mig!
Gammal 2012-11-14, 09:26
siwjon

siwjon skrev: Jag fick till det! lrcat-filen fanns kvar på backupdisken jag hade hemma. Jag gjorde som ni sa. Man lär sig av misstagen!

STORT tack för all tid ni har lagt ner för att hjälpa mig!
Men - jag har fått ett utropstecken i övre högra hörnet på bilderna. När jag klickar på utropstecknet får jag en fråga om jag vill importera inställningarna från disken eller skriva över inställningarna på disken med de i katalogen? Här förstår att jag ska välja att skriva över från katalogen för att behålla ändringarna i bilden. Men det är lite jobbigt att göra det på en bild i taget.

Finns det något smart sätt att göra det med alla bilder samtidigt i en katalog eller av på hela disken?
Gammal 2012-11-14, 22:42
AFJ

siwjon skrev: Men - jag har fått ett utropstecken i övre högra hörnet på bilderna. När jag klickar på utropstecknet får jag en fråga om jag vill importera inställningarna från disken eller skriva över inställningarna på disken med de i katalogen? Här förstår att jag ska välja att skriva över från katalogen för att behålla ändringarna i bilden. Men det är lite jobbigt att göra det på en bild i taget.

Finns det något smart sätt att göra det med alla bilder samtidigt i en katalog eller av på hela disken?
Jag har aldrig sett detta tidigare. Vet faktiskt inte varför du får detta. Är dina bilder RAW-filer eller JPG? Använder du så kallade "sidecar"-filer, xmp-filer?

Någon som har bättre koll kanske vet?
Besvara

Bokmärken

Taggar
lightroom 4 , metadata , nyckelord , återställa

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.

B+W Filter