Annons
Gammal 2012-12-13, 12:03
Twilice

Jag köpte en nikkor 105 mm f/2.8 begagnad för 5000 kr. Och gösses, det blev mitt favoritobjektiv direkt, otrolig skärpa i alla lägen både som macro och "vanlig". Och för mig spräckte den verkligen myten om att autofokus är onödigt på macro objektiv, har lyckat enkelt ta några ok foton med autofokusen där jag innan verkligen inte lyckades få någon fokus alls manuelt (innan jag satte på autofokus för att testa)

Den ändrar inte heller storlek när man fokuserar vilket jag uppskattar mycket.
Gammal 2012-12-14, 16:10
Petsan

Glöm inte vädertätningen
Du skriver att du köpt kameran bl a pga vädertätningen. Vill du fullt ut kunna utnyttja detta bör du nog även ta hänsyn till objektivens vädertätning. Många s k "pirat"-märken har lanserat myyycket skarpa makroobjektiv på senare år, väldigt attraktivt pris, också, men mekaniken håller då inte riktigt samma klass som originalen (vilket kan vara en sak man enkelt försakar om man t ex mest fotar inomhus). Valet är ditt, förstås, men glöm inte bort detta i din "ekvation". Ska du fota insekter är det sällan en nackdel med längre brännvidd, dessutom. Och när det gäller arbetsavstånd handlar inte allt om 1:1-fotografering. Fotar du 1:2 är skillnaden i arbetsavståndet större mellan olika brännvidder.

//Peter
Gammal 2012-12-15, 14:32
Grönalisa

Tackar, tackar, mer att tänka på!

Blir nog ett Nikonmacroobjektiv samt ev ett Tamron som så många verkar vara outsägligt nöjda med! Tusen tack för alla råd!

/Lisa
Gammal 2012-12-18, 15:36
MW71

Även jag har en kärlekshistoria med ett 90mm Tamron :). Att det är så plastigt gör det lätt. Nackdelen är en värdelös AF, det här är ett objektiv jag endast kör manuell fokus på. Vet man bara om, och kan leva med detta, är det en superglugg, och den jag sist skulle göra mig av med.

Använder mitt med just en D7000
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:26.

Elinchrom ELB 500 TTL