Annons

Ny undervattensfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykupplevelser

Ny medlem
Hej! Jag heter Michael, är Advance Open Water Diver och har under mina senaste resor testat mig fram med en begagnad UW-kamera av modell Sea Life DC800. Jag tycker det är väldigt roligt och har eventuellt planer på att studera vidare inom just undervattensfotografi men först skulle jag gärna uppskatta om någon har några tips, konstruktiv kritik eller kommentarer på de bilder jag tagit hittills.

Bilderna hittas här: http://dykupplevelser.blogg.se/

Mvh
Michael
 

flossy666

Aktiv medlem
Undervattensbilder både behöver och tål att dras lite extra i. Prova att dra ihop svart och vit-punkt i histogrammet. Kanske till och med så du klipper lite information. Mättnaden tål också att höjas, men gör det på en färg i taget så du inte skjuter iväg några "neon"-toner på era kläder eller annat för högt.
Dom två sakerna brukar göra stor skillnad, då undervattensbilder har en tendens att bli lite väl platta direkt ur kameran.
Längre ner på sidan du länkar till ser bilderna ut att ha mer färger och kontrast än dom högt upp.
Personligen gillar jag penetreringsbilder bäst och dom får ju gärna vara lite platta och skitiga.
 

Petsan

Aktiv medlem
De bästa undervattensfotograferna brukar vara dykande fotografer, inte fotograferande dykare. Vill du studera vidare så sök dig till fotoutbildningar i första hand. Tekniska tips finns det en uppsjö av på nätet, så det viktigaste är att träna ditt bildseende, komposition, journalistik, etc. så att du har ett medvetet mål med dina bilder. Sen är det naturligtvis ett karriärval som kräver exceptionell talang, mycket tur och små krav på ekonomisk kompensation. Romantiskt för den unge, men passa dig för att "måla in ditt äldre jag i ett hörn", s a s. Se till att ditt beslut är genomtänkt, vad du än väljer att göra. De flesta erkända undervattensfotografer har en lång historia som hobbyfotografer bakom sig. Bra undervattensbilder är helt enkelt något som kräver praktisk erfarenhet och den inlärningen är det få kunder som vill betala.
 
ANNONS